Her Ekim ayında Bathurst Yarışları 1000, Panorama Dağı’nda en yüksek performanslı ‘yasal sokak’ süper arabalarını karşı karşıya getiriyor. Bu heyecan verici yarışma, Büyük Yarış olarak bilinir hale geldi. Bathurst Yarışları tarihi, sıra dışı araçların hikayesidir – yan taraftaki araba yolunda görebileceğiniz, hatta kendiniz için para biriktirebileceğiniz türden.

Yarış 1960 yılında, Avustralya yapımı arabaların hızını ve dayanıklılığını kutlamak için tasarlanmış 501 millik bir dayanıklılık yarışı olan Armstrong 500 olarak başladı. Araçlar orijinal Phillip Island Grand Prix Pisti’ni boyun eğdirdikten sonra, yarışma 1963’te Wahluu’ya (Panorama Dağı olarak da bilinir) kaydırıldı. Parkur 1973’te daha hızlı arabalar ve şiddetli coşku nedeniyle 1000 kilometreye (621 mil) uzatıldı.

Bathurst Yarışları

Yıllar geçtikçe, kurs, kültür ve otomotiv mühendisliğindeki değişiklikler, katılma çağrısını alan yeni araç sınıflarına yol açtı. Ancak Bathurst Yarışları, güçlü, günlük motorlardan oluşan bir “halk yarışı” olmaya devam ediyor. Halka açık bir yol olduğu için parkurda kendi arabanızı bile sürebilirsiniz – ancak polis yakından izlediği için 60 km/sa (37 mil/sa) sınırına uyduğunuzdan emin olun!

24 saatlik Le Mans yarışında kazanan her arabayı kutlayan video ve poster serimizin ardından , Büyük Yarışın kazanan her arabasını (Armstrong 500 olarak ilk günleri dahil) resimledik. Bu yazımızda biraz da eğlenmenizi istedik.

1960’lar

Büyük Yarış Kasım 1960’ta Phillip Adası’nda ilk kez koşulduğunda, arabalar motor kapasitelerine göre beş sınıfa ayrılmıştı. Hiçbir ‘genel kazanan’ ilan edilecekti. Ancak kazanan çizgiyi geçen ilk araba, 2001cc-3500cc kategorisinde John Roxburgh ve Frank Coad tarafından kullanılan bebek mavisi bir Vauxhall Cresta oldu.

Roxburgh ve Coad (tartışmalı olarak) Büyük Yarış’ın ilk (resmi olmayan) kazananları olarak kabul edilir. Ancak bazıları, Russell/Anderson/Loxton takımının, sınıflar arasındaki kademeli başlama süreleri nedeniyle yarışa Cresta’dan 30 saniye sonra katılan Peugeot 403’ü ile zemini daha hızlı kapladığını iddia ediyor.

Yarış 1963’te Bathurst Yarışları‘e taşındı, ancak yeni parkurun ilk kazananları tanıdıktı. Harry Firth ve Bob Jane, ’61’de bir Mercedes-Benz 220 SE ve ’62’de bir Ford Falcon XL ile bu dereceleri almışlardı. Bathurst’ta Ford Cortina GT’de arka arkaya üç yaptılar. Bathurst Yarışları parkuru, virajları iyi alan küçük, çevik arabalar ile düzlüklerde üstün olan daha hızlı, daha az manevra kabiliyeti olan arabalar arasındaki bir savaş olarak görülecekti. Cortina kesinlikle eskiydi – ama yeterince nippy’de.

 

1970’ler

1970’lerin şafağı, tek sürücülü takımların artık rekabet etmeye uygun olduğunu belirten yeni bir kuralla geldi. Kanadalı-Avustralyalı sürücü Allan Moffat, Ford XW Falcon GTHO Faz II ve Faz III’te sırasıyla ’70 ve ’71 yarışmalarını kazanarak tam avantaj elde etti.

Aşama III, yükseltilmiş bir motor, dört vitesli üstten yüklemeli şanzıman ve 36 İngiliz galon (164 litre) yakıt deposu ile II’de belirgin bir ilerlemeydi. 228 km/sa (142 mil/sa) hıza ulaşabilen dünyanın en hızlı dört kapılı üretim otomobiliydi. Muhtemelen 100’den az tamamlanmış Aşama III var ve bunlardan biri 2018’de 1.030.000 Avustralya Doları rekor fiyata satıldı.

Moffat, bir Falcon’da 73 ve 77’yi de kazandı, ancak 1970’lerin geri kalanına Holden’ın 308 kübik inç, V8 motorlu Toranaları hakim olacaktı. Bu efsanevi, gerçekten Avustralyalı bir performans arabası olarak Torana’nın doğuşuydu – Torana, “uçmak” anlamına gelen yerli bir kelimedir.

 

1980’ler

Seksenler Ford ve Holden arasındaki savaşa devam etti. Holden, Torana’yı bir dizi Commodore için değiştirirken, Falcon on yılın sonuna doğru Ford Sierra’ya geçti. Falcon’u son görüşümüz olmayacaktı.

Bathurst Yarışları, 1985 ve 1992 yılları arasında uluslararası A Grubu düzenlemelerini benimsedi. İlk yararlanan, Scot Tom Walkinshaw’ın ithal mekanik ve yedek parçalarla tamamlanmış üç araba fabrikası Jaguar ekibiydi. Bu, sürücülerin yalnızca araçla birlikte gelen araçları kullanarak kendi mekanik sorunlarını çözmek zorunda kaldığı günlerden büyük bir değişiklikti.

Cesur Avustralya yapımı A Grubu modelleri, hâlâ geliştirilme aşamasındayken, kazanan Jaguar XJ-S’nin güçlü V12 motoruna karşı çok az şansa sahipti. Ancak bu, Jaguar’ın Bathurst’ü bugüne kadar kazandığı son galibiyet oldu.

 

1990’lar

Nissan, 1990’da dört tekerlekten çekişli ve direksiyonlu ve 2.6 litrelik altı silindirli bir motora sahip çift turbo Nissan Skyline GT-R’yi sahaya sürerek heybetli bir başlangıç ​​yaptı. 90’da rotayı belirledikten ve 18. sırada yükseldikten sonra , Jim Richards ve Mark Skaife, Skyline’ı ’91 ve ’92’de birinci sıraya çıkardı.

Ancak Nissan’ın hakimiyeti kısa sürdü. 1993’teki yeni Grup 3A kategorisi, yarışmayı etkin bir şekilde Ford’un Falcon’u ve Holden’ın Commodore’u arasındaki bir savaşa indirdi, ancak iki litrelik bir alt kategori daha büyük arabaları ikincil bir ödül için uygun tutuyordu.

Yayın haklarıyla ilgili bir anlaşmazlık nedeniyle ’97 ve ’98’de birden fazla yarış yapıldı. Bugün tüm kazananlar kayıtlarda meşru kabul ediliyor. Paul Morris ve Craig Baird 1997’de bir BMW’de zafere yükseldi, ancak ödülleri Geoff ve David Brabham tarafından kullanılan ikinci sıradaki otomobile – yine bir BMW 320i – kaybedildi.

 

2000’ler

Model, Commodore’un VT serisinden VZ’ye “üçüncü nesli” boyunca evrimleştiği için 1999-2005 yılları arasında her yıl bir Holden Commodore kupayı aldı. Greg Murphy, 2003 yılında VY baskısında 2:06.8594’lük bir tur rekoru kırdı. Geçen yılki VX ile rekor kıran VY arasındaki ana değişiklikler kozmetikti, bu yüzden Murphy, arabayı yeni zirvelere çıkardığı için takdir edilecek – ve “tanrıların kucağını” kurarken oldukça iyi görünüyordu. Pek çok hayran ve uzman, bunun motor sporları tarihindeki en büyük tur olduğunu düşünüyor .

Craig Lowndes ve Jamie Whincup, 2006-8’de art arda üç galibiyetle Falcon’a biraz itibar kazandırdı. Ama noughties, tartışmasız Commodore’un on yılıydı. Bathurst Yarışları için harika bir yıldı!

Okuyunuz: Experix Kurumsal Oto Ekspertiz

2010’lar

Büyük Yarış, 2013 yılında Yeni Nesil V8 Supercar düzenlemelerinin getirilmesiyle bir başka dönüm noktasına ulaştı. Ford ve Holden dışındaki markalar yarışa geri döndü, ancak Ford’un Falcon’u direğe beş Commodore’luk bir iz bırakmak için yeni bir rekor kırdı. En üst sıradaki ‘diğer’ marka Mercedes-Benz E63 AMG oldu. İlk sıranın 54.2 saniye gerisinde geldi.

‘Süper Arabalar Şampiyonası’ dönemi 2016’da açıldı ve üst üste üç yıl boyunca bir Amiral tarafından alındı. Bununla birlikte 2019, Avustralya yapımı hiçbir otomobilin Bathurst Yarışları 1000 ile yarışmadığı ilk yıl oldu. Falcon 2016’da durduruldu ve yerini Mustang alırken, Holden Commodore’un üretimi şu anda Almanya’da yapılıyor.

2019’da ödülü Scott McLaughlin ve Alexandre Prémat tarafından kullanılan bir Mustang S550 aldı. Bir Mustang ilk kez Bathurst Yarışları‘nda bir numara oldu.

Bathurst Yarışları , 2020’de 60 olan büyük yaşına ulaşıyor, ancak her yıl daha da hızlanıyor. Kurallarda ve arabalarda yapılan ince ayarlar, Büyük Yarış’ın ilk yıllardaki kadar “sırf” olmadığı anlamına geliyor. Ancak kazanan arabalar, sıradan bir yarış tutkununun gerçekten garajlarında bulundurabileceği türden araçların muhteşem ve güçlü örnekleri olmaya devam ediyor. Aşağıda bugüne kadar kazanan araçları sıraladık. Hepsi döneminin efsaneleriydi. Bu efsaneler eskise bile efsane olarak kalmaya devam ediyor ve elbette onların yarış tutkunu sürücüleri de!

Bu yazımızda sizinle Bathurst Yarışları hakkında konuşmak istedik. Çünkü Bathurst Yarışları her araba sevenin takip ettiği efsanevi yarışların başında gelir. Experix arabaları ve kullanıcıları korur.

Kaynak: https://en.wikipedia.org/wiki/Bathurst_1000

Değerlendirme Notu