Otomobillere gelen teknolojiler her zaman sürüşü çok daha kolay bir hale getirmeyi başarıyor. Otomatik şanzıman, araçlara gelen en büyük teknolojilerden bir tanesi. Devamlı olarak vites değiştirme zorluğundan sürücüleri kurtaran otomatik şanzımanlar yeni üretilen araçların büyük bir kısmında kullanılıyor. Bu kolaylık sebebiyle yeni ehliyet alan kişilerin de tercihi otomatik şanzımandan yana.
Otomatik Vites Araç Kullanımı
Otomatik vitesin oldukça büyük imkanlar sunması bu araçların çok kolay bir şekilde kullanılabildiğini düşündürüyor. Ancak otomatik vites araç kullanımı sırasında da dikkat edilmesi gereken çok sayıda farklı etmen var. Eğer bu etmenlere dikkat edilmezse hem kazalara sebep olabilir hem de aracın çeşitli aksamlarında arızalar ortaya çıkabilir. İşte dikkat etmeniz gereken tüm etmenler.
İki Ayağınızı Birden Kullanmayı Bırakmalısınız
Bilindiği gibi manuel araç kullanımı sırasında iki ayağın birden kullanılması gerekiyor. Sol ayak vites değişimleri sırasında debriyaj pedalına basmak için kullanılırken sağ ayak gaz ve ren pedallarına basmak için kullanılıyor. Devamlı olarak manuel araç kullanan ya da manuel araç ehliyeti alan kişiler otomatik araçlara bindiklerinde iki ayağını da kullanmaya devam ederler.
Birçok kişi otomatik vites araç kullanımı sırasında iki pedal olduğundan çok daha kolay bir sürüş olduğunu ve her bir ayağını bir pedala koyarak rahatlıkla kullanabileceğini düşünür. Ancak iki ayağın beraber kullanımı otomatik araçlar için doğru değildir. Sol ayağımız frene istenen hassasiyette basamaz. Otomatik vitesli araçlarda her zaman yalnızca sağ ayağın kullanımı ve tüm pedalların bu şekilde yönetimi gereklidir.
Okuyunuz: Experix Oto Ekspertiz
Sürekli Olarak Vites Koluna Dokunmak Doğru Değil
Manuel araç kullanan kişiler sürekli olarak vites değiştirmek zorunda olduklarından sağ ellerini devamlı olarak viteste tutmayı tercih ederler. Rahat tepkiler verilebilmesi ve daha az yorgunluk oluşması için bu doğru bir hamledir. Ancak otomatik vites araç kullanımı sırasında bu özelliğin tamamen ortadan kaldırılması gerekmektedir.
Otomatik araçlar kullanılırken sağ elin viteste tutulması hiçbir zaman doğru bir hamle değildir. Otomatik vitesli araçlarda vites değişimleri çok daha kolay yapıldığından aracın ani bir freni ile vites ileri doğru kayabilir. Elin orda olması sebebiyle istemsiz vites değişimleri araca çok ciddi zararlar verebilirken kazaya da sebep olabilir. Sağ elin hiçbir zaman viteste tutulmaması gerekir.
Rölantide Beklerken Vitesi “N” Moduna Almalısınız
Araca binildiğinde devamlı olarak hareket edilmesi gibi bir şart bulunmaz. Bir kişi beklenirken araç tamamen kapatılmadan rölantide tutulabilir. Bazı durumlarda trafikte yaşanan bir kaza durumunda da hareket edilmeden uzun süre beklenmesi gerekir. Otomatik vitesli araçlarda vitesin devamlı olarak “D” modunda bırakılıp frene basılması ve rölantide beklenmesi şanzımanda ciddi arızalara sebep olmaktadır.
Araç uzun süre rölantide kalacaksa aracın kesinlikle “N” ya da “P” moduna alınması gerekmektedir. Her iki modda da ayağın frenden kaldırılması durumunda araç hareket etmez ve bu sebeple de şanzımanda herhangi bir zorlanma durumu söz konusu olmaz. Tek bir defa bu hatanın yapılması büyük etkiler ortaya çıkarmayacaktır. Ancak sürekli olarak araç “D” modunda kalırsa uzun vadede ciddi sorunlar ortaya çıkar.
Işıklarda Beklerken Vites Değişimi Yapmayın
Trafiğin düzenli bir şekilde akması, otomobillerin dışındaki araçların ve yayaların trafiğe kusursuz bir şekilde dahil edilebilmesi için trafik ışıkları kullanılmaktadır. Trafik ışıkları ne kadar fazla yolu birbirine bağlıyorsa ışıklardaki değişim süreleri o kadar fazla olur. Kırmızı ışıkta duran araçlar çok uzun süre yeşil ışığın yanmasını bekleyebilirler.
Işığın yanması beklenirken aracın “D” modundan “P” ya da “N” moduna alınması doğru değildir. Işıkta bekleme süresi ne kadar fazla da olsa araç bu süreçte zarar görmez. Sürücülerin otomatik vites araç kullanımı sırasında yaşadığı standart durumlardan bir tanesidir. Eğer bu aşamada vites değişikliği yapılırsa kalkış sırasında vitesin değiştirildiği unutulacak ve doğru bir kalkış yapılması zor olacaktır.
Yokuş İnerken Vitesi Boşa Almak Tehlikeli
Yokuş aşağıya doğru hareket ederken aracın viteste olması mecburi değildir. Sürücüler vitesi boşa alarak tamamen yakıt tasarrufu yapmak isterler. Ancak bu doğru bir bilgi değildir. Araçlar vitesteyken yokuş aşağıya doğru gaz pedalına basılı olmadan inerken daha düşük miktarda yakıt tüketirler. Her ne kadar boş vitesle inişte de yakıt tüketimi az olsa da viteste inişe göre fazladır.
Aracı yokuş aşağı inerken boşa almak otomatik vites araç kullanımı sırasında da uygun olmayan bir harekettir. Çünkü bu durum aracın frenleme sistemlerinde ciddi problemlere yol açabilir. Araçlar vitesteyken çok daha kısa mesafede duracaktır. Bu sebeple de yokuş aşağı araç hızlanırken vitesin değiştirilmesi ve boşa alınması doğru değildir.
Şanzıman Sıvısı Düzenli Olarak Değişmeli
Araçlarda vites değişimlerinin gerçekleşebilmesi için şanzımanın içerisinde sıvı olması gerekmektedir. Özel olarak imal edilen bu sıvı içerisinde vites hareket eder. Böylece herhangi bir sürtünme problemi olmamış olacaktır. Sürtünme olmadığında hem vites geçişleri sessiz ve kolay olur hem de şanzıman sistemi zarar görmez.
Otomatik vitesli araçlarda vites değişimi yapılmıyormuş gibi dursa da aslında değişimler yapılır. Değişimi sistem kendisi otomatik olarak gerçekleştirmektedir. Bu sebeple de şanzıman içerisindeki özel sıvı otomatik araçlarda da bulunur. Bu sıvının belirli aralıklarla kontrol ettirilmesi şarttır. Aksi halde otomatik vites araç kullanımı sırasında çok yüksek maliyetler ortaya çıkaran arızalar yaşanır.
Şanzıman Yağının Doğru Tipte Olduğundan Emin Olun
Şanzımanın doğru bir şekilde çalışması için özel sıvının yanı sıra şanzıman yağının da kullanımı gereklidir. Bu aşamada doğru yağ seçimi son derece önem arz eder. İnsanlar sürekli olarak bu işlemleri gerçekleştirmedikleri için hangi yağın uygun olduğunu bulmakta zorluk yaşayacaklardır. Bu konularda bilgiye sahip olduğundan emin olunan kişilerden bilgi alınmalı ya da internet üzerinden araştırmalar yapılmalıdır.
Araçların bakım süreçlerinin aksatılmaması son derece önem arz eder. Çünkü otomatik vites araç kullanımı sırasında ortaya çıkacak olan yıpranmaların düzeltilmesi adına bakımlar şarttır. Aksi halde araçlarda çok büyük sorunlar baş göstermeye başlar. Şanzıman yağı gibi özel ürünler de bakımlar sırasında düzenlenerek sorunların ortadan kalkması sağlanmaktadır.
Motor Soğutma Sistemleri Her Zaman Kontrol Edilmeli
Motorun soğutma sistemleri şanzıman sağlığı için çok önemlidir. Eğer soğutma sistemleri istenen şekilde çalışmıyorsa bu durum şanzımandaki parçalara çok ciddi zararlar verecektir. Bu bölgede yaşanacak olan kuruluk aşınmayı arttırır. Bunun yanı sıra bazı önemli parçalarda erime ve şekil bozukluklarına sebep olmaktadır.
Sürücüler otomatik vites araç kullanımı gerçekleştiriyorlarsa aracın soğutma sistemlerine ekstra dikkat etmek zorunda kalırlar. Vitesi kendileri değiştirmedikleri için aracın zorlanmasını fark etmek zordur. Bu sebeple de soğutma sistemlerindeki sorunlar fark edilemeyebilir. Düzenli olarak yapılacak kontroller ile bu sorun tamamen ortadan kaldırılabilir.
Şanzıman Filtresini Değiştirmeyi Unutmayın
Şanzımana girebilecek olan kirin ve tozun tutulması adına özel filtreler bulunmaktadır. Bu filtreler devamlı olarak şanzıman sistemini temiz tutmak için çaba sarf ederler. Eğer otomatik vites araç kullanımı sırasında bu filtre düzenli olarak değişmezse şanzıman kullanılamaz hale gelecek ve büyük arızalar ortaya çıkacaktır. Kesinlikle düzenli olarak değişmesi gerekir.