Aracım Gaz Yemiyor

Günümüzde araç kullanımı giderek artmaktadır. Bu artış beraberinde bir çok yeni duruma da neden olmaktadır. Örneğin çevre kirliliğinden, hızlı ulaşıma kadar bir çok olumlu ve olumsuz etkisi olduğu görülmektedir. Aynı zamanda sürücülerin araçlar hakkında her geçen gün daha da bilgilendiği görülmektedir. Hatta araçlarındaki belirli sorunları kendi kendisine yapabilen sürücüler bile vardır.

Otomobil artık bir lüks değil ihtiyaç olmuştur. Evden okula, işe, arkadaşlarla buluşmaya veya tatile giderken sürekli aracımız ile ulaşım sağlıyoruz. Marketlere, bakkallara bile arabayla gidiyoruz. Günümüz şartlarında ulaşım ağının bu kadar gelişmesiyle birlikte kişisel araç kullanımı da her geçen gün artmaktadır. Yeni yolların, köprülerin, tünellerin yapılması mesafeleri azaltmıştır. Ülkemiz ulaşım alanında bir çok projeyi hayata geçirmektedir. En güncel projelerinden birisi 1915 Çanakkale Köprüsüdür. Boğaz ulaşımını rahatlatacak olan bu adım ulaşımı kolaylaştıracaktır. Araçlar temelde dört yakıt türüyle çalışmaktadır. Bunlar; Benzin, LPG, Elektrik(hibrit) ve Dizel’ dir.

Yakıt türleri hakkında kısaca bilgi vermek gerekirse ilk olarak benzinden başlayalım.

Benzin

Benzin performans odaklı sürücülerin tercih ettiği yakıt türüdür. Diğer yakıt türlerine göre en yüksek performans veren yakıt türüdür. Benzinli araçlar aslında daha düşük fiyatlıdır. Fakat benzin fiyatının yüksek olması ülkemizde bu benzinli araç kullanımını azaltmaktadır.

Dizel

Dize, benzinli araçlara göre daha ekonomiktir. Motora daha fazla dönme imkanı tanır. Bu sebeple motor ömrünü daha çabuk harcar fakat aracın daha kolay hızlanmasını sağlar. Bio-dizel, motorin gibi türleri vardır.

Elektrik(Hibrit)

Hibrit yani elektrikli araçlar en çevreci yakıt türü olarak karşımıza çıkmaktadır. En yeni yakıt teknolojisi olan bu araçlar diğer modellere göre daha pahalıdır. Fakat çok uygun maliyetlerle uzun yollar kat edebilirler. Henüz ülkemizde çok yaygınlaşmamıştır. Araçların yakıt tasarrufu sağlaması ve pahalı bir teknolojiye sahip olması araç maliyetlerini arttırmaktadır. Gelecekte tüm araçların çevre ile uyumlu olan hibrit sistemlere geçeceği ve bunların yasalaşacağı öngörülmektedir.

LPG(GAZ)

Sıvı hale getirilmiş likit gaz anlamına gelir. En tasarruflu ulaşım sağlayan yakıt türüdür. Performans olarak diğer türlerden düşük olsa da yakıt bedelinin diğerlerine göre düşük olması kullanıcıları cezbetmektedir. Araçlar fabrikada üretilirken benzinli , dizel veya hibrit olarak üretilir. Gaz kullanabilmek için aracınıza sonradan otogaz sistemi taktırmanız gerekmektedir. Yakıt bedelinin diğerlerine göre daha uygun olması gazın ülkemizde oldukça fazla tercih edilmesine neden olmaktadır.

Asıl konumuz olan “aracım gaz yemiyor” sorununu ele aldığımızda bunun bir çok nedeni olduğu görülmektedir. Bunları sizin için şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Gaz kelebek adaptasyon sorunu
  • Rölanti Valfi (motoru) sorunu
  • Buji kablosu ve buji ile ilgili sorunlar
  • Katalitik konvektör(dönüştürücü) sorunları
  • Enjektör sorunları
  • Ateşleme bobininden kaynaklı sorunlar
  • Filtre tıkanıklığı
  • Pompa ve basınç sorunları
  • Akü sorunları olarak sıralanabilir.
Aracım gaz yemiyor

Aracım gaz yemiyor

Aracım Neden Gaz Yemiyor

Aracınızın neden gaz yemediğine dair sorununun sebeplerini üst başlıkta sıraladık. Gelin şimdi beraber bu başlıkları ele alalım.

  • Gaz kelebek adaptasyon sorunu

Gaz kelebeği aslında gaz pedalına bastığınız zaman pedalın istediği gaz oranını aracınızın elektronik kontrol ünitesine gönderir. Aracınızda gaz kelebeğinde sorun olup olmadığını anlamak için Motorunuzdaki arıza ışığı yanar, aracınız biraz daha geç çalışabilir, rölantide dalgalanmalar yaşanabilir yani aracın devri gaz vermediğiniz de bile yükselip azalabilir.

  • Rölanti Valfi (motoru) sorunu

Rölanti motoru(valfi) nun temel görevi devir saatini sabit tutmaktır. Rölanti valfinde sorun yaşıyorsanız devir saatiniz çok düşük olabilir, çok yüksek olabilir ve yükselip artabilir. Motorunuuz stop edebilir ve motor arıza ışığınız yanabilir.

  • Buji kablosu ve buji ile ilgili sorunlar

Buji ve kablolarında sorun yaşıyorsanız belirtileri şunlar olacaktır; düzensiz motor devri, sarsıntılı çalışma, motorda tekleme, azalan motor gücü, motorun durası(stop).

  • Katalitik konvektör(dönüştürücü) sorunları

Katalitik konvertör egzoz sisteminin bir parçasıdır. Çevreye zararlı gazları daha az zararlı bir hale çevirerek dışarı salınmasına yardımcı olan donanımdır. Arıza belirtileri şunlardır; araç çekişten düşer, hızlanma ani gaz verme sorunları başlar, boğulma, gaz yememe gibi sorunlar ortaya çıkar, kötü koku yayılır, yakıt tüketimi normalden çok daha fazla seviyelere ulaşabilir.

  • Enjektör sorunları

Enjektör yakıtın araç içinde güvenli bir şekilde depolandıktan sonra yakıtın sistemde dolaşmasını sağlayan parçadır. Motorun en pahalı parçalarından birisidir. Motor gücünü ve püskürtülen yakıt miktarını belirler. Genel olarak dizel araçlarda kullanıldığı bilinse de benzinli araçlarda da enjeltör kullanılmaktadır. Enjektör arızalarında yaşanan belirtilerden en önemlisi sistem yavaşlayacaktır ve zamanla duracaktır. Genel belirtiler ise şu şekildedir; motor gürültülü çalışır, araçta hızlanma ve devir sorunu yaşanacaktır, teklemeler meydana gelecektir, yakıt sarfiyatında artış olacaktır, araç harareti hızlı bir şekilde artar.

  • Ateşleme bobininden kaynaklı sorunlar

Aracınızda ateşleme bobininde bir arıza yaşandıysa yüksek ihtimal voltajdan kaynaklı bir arıza olduğunu unutmamanız gerekir. Sisteme gerekenden fazla veya anormal derecede yüksek bir voltaj veren akü olması durumunda karşılaşılır. Belli başlı hata belirtileri ise şunlardır; Duman atma, araç daha fazla yakar, motor tekler, motor sarsılması, düşük rölanti ve çekişin azalması önemli belirtiler arasında yer almaktadır.

  • Filtre tıkanıklığı

LPG ‘ li araçlarda filtre tıkanıklı önemli sorunlardan birisidir. Çünkü zaten diğer araçlara göre düşük olan bir performansı olan LPG yakıtının daha da düşük performans göstermesi can sıkacaktır. Bununla beraber katı tortul maddeler enjektöre zarar verecektir. Tamamen tıkanan LPG filtrelerinde aracınız artık LPG ile çalışamaz hale gelecektir.

  • Pompa ve basınç sorunları

Aracınızın marşına basıyorsunuz fakat aracınız çalışmıyorsa sorun yakıt pompanızdan kaynaklanıyor olabilir ! Genel sorun belirtileri; araçta güç kaybı, siyah duman atılması, arabanın stop etmesi, yüksek devir sorunları, boğulma sorunu, ses ve gürültü problemi yaşanabilir.

  • Akü sorunları olarak sıralanabilir.

Aracınızın aküsü 10 V altında gösterirse akünüz bitmiştir. Fakat aracınızın aküsü 12V civarındaysa herşey normaldir. Akünün bitmesine; uzun süre açık kalan lambalar, radyo, teyp, uzun süre kullanılan ısıtıcı, çok sık kontak açıp kapatma neden olabilir.

Ne Yapmalıyım ?

 Aracınız yukarıda anlattığımız sorunlar ile karşılaşıyorsa yüksek ihtimal gaz yemiyordur. Aracınızın gaz yememe durumunda öncelikle aracınızı LPG den çıkarıp benzine geçiriniz. Daha sonra aracınız yakıt olarak benzinden kullanırken aracınızın performansını değerlendiriniz. Herhangi bir güç ve performans kaybı var mı takip ediniz. Daha sonra her şey normal ve iyi bir şekilde çalışıyorsa aracınızın sorununun ne zamandan beri yaşandığını tespit ediniz. Bu sorun otogaz sisteminizin kurulumundan itibaren mi yoksa daha sonrasında mı ortaya çıktı ? Eğer otogaz sisteminin kurulumundan beri varsa aracınıza takılan otogaz sisteminin işletmecisi ile iletişime geçiniz ve iyi bir ustasından enjektör, yakıt hortumu gibi ekipmanları kontrol etmesini isteyiniz. Yakıt hortumunun uygun uzunlukta olup olmadığına dikkat ediniz.

Eğer sorun daha sonraları ortaya çıkmış ise sorunun büyük ihtimal kullanımdan kaynaklanabileceği ve ara elemanların yıpranmasından kaynaklanabileceği aklınıza gelmelidir. Valf enjektörlerinin KM ömrünün ortalama 30 bin ile 60 bin km arasında olduğunu ve 2-3 yılda bir değişmesi gerektiğini unutmayınız. Enjektörlerin bir tanesi veya birkaçı lakin tamamı sorunluysa grup halinde veya tek tek değiştirilebilir. Fakat enjektörler sağlam bir şekilde çalışıyorsa, yakıt hortumunda kırılma olup olmadığı, enjektör soketlerinin yerinde olup olmadığını kontrol etmekte fayda var.