Şanzıman yağ kaçağı, pek çok unsura göre gerçekleşir. Şanzımanın yağı kaçağı çoğu zaman eski model araçlarda görülmektedir. Eskiyen ve yıpranan parçalar, zamanla deforme olarak yağ kaçırır. Yağın aktığı yer ise, yağ soğutucusudur. Yağ soğutucularının sahip olduğu kıvrımlı yapı zamanla aşınır. Aşınan boru ise yağ kaçağına neden olur. Böylece aracın şanzımanının altında yağ birikimi gerçekleşir. Şanzıman yağ kaçağının diğer bir nedeni ise araçların bakımının düzgün yapılmamasıdır. Bakımsız kalan araçlar yıllar içerisinde yıpranarak arıza vermektedir.

Şanzıman yağ kaçağı neden olur

Şanzıman yağ kaçağı neden olur

Şanzıman Nedir?

Şanzıman, baskı balata ile motordan alınan komutu gereken tork değerine göre diferansiyel ya da şafta taşıyan parçadır. Adını Fransızcadan alan şanzıman, Fransızcadan çevrildiğinde Türkçede hız değiştirme kutusu anlamına gelmektedir. Şanzımandan gönderilen komutlar; geri viteste hareket etme, ileri doğru hareket etme, yakıt tasarrufu sağlama ve aracın sabit hızda hareket etmesidir. Bu gibi komutları yerine getiren parçaya şanzıman denir.

Şanzımanın iki farklı çeşidi vardır. Bunlardan ilki manuel şanzımandır. Manuel şanzıman, debriyajlı araçlarda kullanılır. Diğer şanzıman çeşidi ise otomatik şanzımandır. Bu şanzıman ise tork konvertörlü araçlarda kullanılır. Yani otomatik vitesleri araçlarda kullanılan şanzımandır.

Otomatik ve manuel şanzımana ek olarak bir de yarı otomatik şanzıman vardır. Diğer iki şanzıman çeşidine göre çok daha az tercih edilen yarı otomatik şanzıman, vites geçişlerde tam otomatiğe göre daha fazla ses çıkartır. Bu yüzden kullanıcılar çoğu zaman ya manuel şanzıman ya da otomatik şanzıman tercih etmektedir.

Şanzıman Yağ Kaçağı Neden Olur?

Şanzımanın yağ kaçırdığını anlamanın en basit yolu aracın bulunduğu konumda yağ birikimi olmasıdır. Bu yağ birikiminin birden fazla nedeni vardır. Şanzımanın yağ kaçırmasına neden olan unsurlar başlıca bunlardır:

Şanzıman Tapaları

Şanzıman yağ kaçağı en ender şanzıman tapalarına bağlı olarak gerçekleşir. Lakin yine de şanzıman hareketli bir parça olduğu için şanzıman tapalarına bağlı olarak yağ kaçağı yaşanması mümkündür.

Valfler

Valfler, araç çalıştığında şanzıman sisteminde sıvı akışını kontrol eden yapıdır. Dolayısıyla valfler arıza verdiğinde şanzıman yağ kaçağı yapar.

Yağ Soğutucu Borular

Kıvrımlı yapıda bulunan yağ soğutucu borular, çoğu zaman otomatik vitesli araçlarda bulunur. Bu kıvrımlı yapı zamanla aşınarak yağ kaçağına neden olur. Böylece araç altında yağ birikir.

Aks Keçeleri (Şanzıman Çıkış Mili Contası)

Şanzıman yağ kaçağına en çok neden olan parça aks keçeleridir. Görevi sıvı sızmasını engellemek olan bu parça, zamanla bakımsızlık ve yıpranma gibi nedenlere bağlı olarak eskir. Eskiyen aks keçeleri ise sıvıları sızamaz ve yağ damlatır.

Karter Contası

Daha çok otomatik şanzımana sahip araçlarda bulunan karter contası, yağın aşağıda birikmesini sağlar. Yağın sızmasını önleyen bu parça eskimeye bağlı olarak yıpranır. Bakımsız kalan karter contası ise, yağ damlatır.

Şanzıman Yağ Kaçağı Belirtileri

Şanzıman yağ kaçırdığında çoğu zaman bunu anlamanın yolu aracın altında yağ birikme durumuna bakılmasıdır. Eğer araç altında yağ birikimi var ise bunun iki nedeni vardır. Birincisi motordan sızan yağların birikmesidir. İkincisi ise şanzımanda yağ kaçağı yaşanmasıdır. Bu iki unsur arasındaki farkı anlamak her ne kadar karışık gelse de oldukça kolaydır. Motordan farklı olarak orta kısımda bulunan şanzıman, yağ kaçağı olduğunda aracın orta kısmında yağ birikmektedir. Fakat yağ kaçağı motordan geliyorsa yağ birikimi ön tarafta olacaktır. Şanzıman yağ kaçağı tespitinin en kolay yolu aracın altını kontrol etmektir. Diğer bir yöntem ise aracın sesi ve performansıdır. Şanzımanı bozulan ve yağ damlatan araç, ciddi oranda performans kaybı yaşar ve araçtan vuruntu sesleri gelir. Bu yöntemler haricinde aracın yağ kaçırdığını anlamak mümkün değildir. Fakat yine de yağ kaçağından şüpheleniyorsa oto tamir ustasını ziyaret etmek sorunu ortadan kaldıracaktır.

Şanzıman Yağ Kaçağı Çözümü

Şanzımanda yağ kaçağı tespit edildiğinde bu sorunu ortadan kaldırmak için yapılması gereken oto tamir ustası ziyaret edilmesidir. Oto tamir ustası, ilk olarak aracı muayene ederek aracın şanzımanını inceler. Şayet şanzımanda delinme veya kırılma varsa şanzımanın değişimini teklif eder. Çoğu zaman şanzıman yağ kaçağı sorunu yenisi ile değiştirilerek çözülür. Fakat şanzımanda akıtma yoksa tamiri mümkündür.

Şanzıman Yağ Kaçağı Tamiri

Şanzıman yağ kaçağı durumunda tamir işlemi oldukça ehemmiyetlidir. Oto tamir ustasının tamir işlemini gerçekleştirebilmesi için şanzımanı indirmesi gerekir. Bu işlemi yapması oldukça vakit kaybına neden olur. Bu yüzden oto tamir ustaları, çoğu zaman aks keçeleri ve karter contasından dolayı yağ akıtan şanzıman tamiri için yüksek meblağlarda para ister. Tamiri de oldukça zahmetli olan bu işlem pek tercih edilmeyen bir uygulamadır. Yıllar içerisinde şanzımanda aşınma yaşanan araçlar için sürücüler, kalıcı çözüme ulaşmak için daha çok yeni bir şanzıman almayı tercih etmektedir. Şanzımanda akıntı yıpranmaya bağlı ise değişim önerilir. Fakat sorun yine şanzımanda ve yıpranmaya bağlı olarak yağ kaçağı yoksa şanzımanın tamiri daha makuldür.

Okuyunuz: Şanzıman Nedir? 

Şanzıman Yağ Kaçağı Tamir Fiyatlar

Şanzıman tamiri oldukça pahalı bir işlemdir. Bunun sebebi şanzımanın yerinden indirilmesinin zor bir iş olmasıdır. Oto tamir ustalarını bu ehemmiyetli işin zaman alıcı ve uğraştırıcı olmasından dolayı sadece şanzımanı indirip sorun tespitinde bulunmak için 400 TL para almaktadır. Bu fiyat değişkenlik göstermekle birlikte ortalamadır.

Sorunu tespit eden oto tamir ustası, yağ kaçağını tamir etmek için farklı fiyatlandırmalarda bulunmaktadır. Fiyat değişikliğine neden olan unsular: aracın modeli, üretim yılı, segmenti ve markasıdır. Ayrıca şanzımanın modeli ve markası da fiyata etki eder.

Eski model araçlarda, şanzıman yağ kaçağı tamiri yaklaşık olarak 600 TL civarındadır. Yeni model araçlarda ise şanzıman kaçağı tamiri daha pahalıdır. Üst segmente sahip bu araçların şanzıman yağ kaçağı tamiri ise 900 TL bandındadır. Ortalama bir marka ve üretim yılına sahip araçların yağ kaçağı tamiri ise 750 TL’ye mal olmaktadır.

Yağ Kaçağı Muayeneden Geçer mi?

Yağ kaçağının muayeneden geçebilmesi, yağ kaçağının nedenine bağlıdır. Şayet aracın hareketinde tehlike oluşturacak yerlerde yağ kaçağı varsa muayene sırasında araca ağır kusur raporu verilir ve muayeneden geçemez. Yağ kaçağı sorun teşkil etmeyecek yerde ise muayeneden sorun çıkartmaz. Ağır kusur raporu verilen araçlar ise en kısa zamanda tamir edilmek üzere sürücüye tekrar teslim edilir. Bu raporu alan araçların trafiğe çıkması ise oldukça tehlikelidir.

Şanzımanla İlgili Bilinmesi Gerekenler

Şanzıman araçlarda olmazsa olmaz parçalardan bir tanesidir. Hız değiştirmeyi sağlayan dişli yapıda olan bu parça, araçta gerekli olan tork miktarını şaft ve diferansiyele ileterek komutların işlenmesini sağlar.

Bu parça ile ilgili bilinmesi gereken pek çok bilgi vardır. İlk olarak şanzıman arızası yaşamamak için dikkat edilmesi gereken hususlardır. Şanzıman yağ kaçağı ve arızası yaşamamak için yapılması gerekenler aracın düzenli olarak alt bakımlarının yaptırılması ve temiz kullanılmasıdır.

Şanzıman il ilgili bilinmesi gereken bir diğer bilgi ise, şanzıman tamiridir. Şanzıman tamiri oldukça vakit alan zor bir iştir. Bu yüzden şanzıman tamiri için oto tamir ustaları, yüksek fiyatlar istemektedir. Bu gibi durumlar yaşamamak ve yüksek fiyatlar ödememek için aracın şanzıman ve şanzıman yağının kaliteli olduğundan emin olunmalıdır.

Son olarak şanzıman tamiri gerektiği durumlarda oto tamir ustaları, farklı fiyatlar istemektedir. Minimum fiyat ve maksimum kalite için şanzıman tamiri yaptırmadan önce fiyat teklifleri almak sürücüler için cep rahatlatıcı olacaktır.

Okuyunuz: Bakımlı Bir Şanzımanın Önemi

Şanzıman Yağının Bittiği Nasıl Anlaşılır?

Şanzıman yağının bittiğinin anlamak için birçok yöntem vardır.  Yağı eksilen araç, zorlanma yaşar. Kullanım sırasında fark edilir bir kriterdir aracın zorlanması. Yağı azalan şanzıman hız değişimini sağlayamadığı için araç kullanımı olumsuz etkiler. Yağı biten şanzımanı anlamanın bir diğer yolu ise araçtan çıkan seslerdir. Şanzımanın çalışma esnasında ses çıkarmasını ve akıcı çalışmasını sağlayan şanzıman yağı, azalırsa sürtünmeye bağlı olarak araçtan vuruntu ve zorlama sesi çıkar. Araç vitese geçmiyorsa bunun sebebi de şanzıman yağı bitmesidir.