Değerlendirme Notu

Araç sahiplerinin günlük hayatlarında araçlarında meydana gelebilecek problemlere karşı hazırlıklı olabilmeleri için araçlarında bulunan bazı parçalara hakim olmaları gerekmektedir. Araçta problem yaşamaya başladıklarında, eğer araç parçaları hakkında bilgi sahibi olurlarsa doğru bir uzmana giderek problemlerini çok daha kısa bir sürede çözebilirler. Bu açıdan bilinmesi çok önem arz eden belli başlı parçalar vardır. Bunlardan bir tanesi de emme manifoldudur. Buyurun emme manifoldu nedir, arıza meydana geldiğinde araç nasıl tepki verir ve emme manifoldu nasıl temizlenir gibi soruların cevaplarını birlikte inceleyelim.

Otomobillerin pek çok özelliği insana benzetebilir. Cansız olmalarına rağmen pek çok zaman canlılara ait özellikler ile değerlendirilebilirler. Otomobiliniz çoğu zaman en yakın arkadaşınızdır. Ve en yakın arkadaşınız da nefes alıyor alıyor. Aynı sizin yaptığınız gibi. Havayı içine alır ve dışarı nefes verir, egzoz yapar. Fakat hava, özellikle de içeriğinde bulunan oksijen, sizin vücudunuzda yaşamanızı devam ettirmeniz için önemli maddelerden biri olduğu gibi, arabanız için de hayatını (veya en azından hareketini) devam ettirmesini sağlayan en önemli maddelerden biridir.

İçten yanmalı motorlu otomobillerde (ve pazara yeni yeni girmeye başlamış olan elektrikli otomobillere rağmen, pek çok otomobilde (melezler de buna dahil olmak üzere) hala içten yanmalı motorlara sahiptir), hareketin olmasını mümkün kılan şey, yanma odalarında meydana gelen bir dizi minik patlamadır. Bu patlamaların kaynağını genel olarak yakıtları olan benzin sağlar. Fakat oksijen olmadan patlamalar mümkün olmaz ve bunun sonucunda da yanma gerçekleşmez. Motorun çalışması için, aracınızın silindirlerinde uygun bir hava ve yakıt karışımı olmak zorundadır.

EMME MANİFOLDU NE İŞE YARAR?

Araçlarda emme işlemi valf ile bağlantılı bir şekilde çalışan bu manifold sayesinde gerçekleşir. Boru şekline benzeyen bir yapıya sahiptir. Motora dışarıdan alınan havanın silindirlere doğru bir şekilde dağıtılması noktasında da işlev görür. Motor içi basınç ve hız gibi değerlere göre atmosferden gelmiş olan havayı ayarlayan bir yapısı bulunur. Bu anlamda da özellikle içten yanmalı motor sistemlerinde fazlaca önem arz eden bir parça olduğunu söylemek mümkündür. Araç parçalarını yakından tanımak sürücüler için olası problemleri tespit etme aşamasında oldukça önemli bir konudur. Emme manifoldu da sürücülerin mutlaka tanıyor olması gereken parçalardan biridir.

EMME MANİFOLDU TEMİZLİĞİ NASIL YAPILIR?

Emme manifoldu ve bu boru sistemine bağlı olarak çalışan gaz kelebeği, EGR valfi ve turbo kompresörü gibi bir takım parçalar zaman içerisinde kirlenmeye başlar. Bunun sebebi yanmakta olan hava içerisinde yer alan karbon partikülleri zaman içinde parçalara yapışır ve bu da aracın performansında düşüklük yaşanmasına yol açabilir. Parçanın temizliği ile ilgili kesin olarak bilmeniz gerekenler ise şu şekilde sıralanabilir:

Etkili bir şekilde parçayı temizlemek istiyorsanız emme manifoldunu yerinden çıkarmanız kesinlikle zorunludur. Parçayı çıkarma işlemi sonrasında ise bu parçanın üzerinde biriken kurumun yoğunluğuna bağlı olarak nemli bir bez ile ya da özel aparatlar ile emme manifoldu düzgün ve dikkatli bir şekilde temizlenmelidir.

emme manifoldu

Eğer emme manifoldunu sökmeden önce mutlaka kontrol edin. Eğer bu parça çok ta kirli değilse ve diğer motor parçalarının arasında kalmadıysa parçayı sökmeden de temizlemek mümkün olabiliyor. Bu işlem için özel üretilmiş spreyler yardımı ile de temizleme işlemi yapılabilir. Bu parçanın yeri her araçta aynı değildir ve aracın modeline göre değişkenlik gösterebildiği için sökmeden yapılacak olan temizlik her araç için uygun olmayabilir.

Parçayı sökerek temizlemek istiyorsanız bu işlem ne yazık ki tek başına yapılması biraz zorlayıcı olabilir. Bu sebeple bir servise başvurmak doğru seçenek olabilir, servise emme manifoldunun temizlenmesini istediğinizi söyleyerek başvurabilirsiniz.

EMME MANİFOLDU HAVA ALIRSA NE OLUR?

Emme manifoldunda kaçaklar olması pekte yaygın görülen bir durum değildir, fakat zaman zaman gerçekleşir. Aslına bakacak olursak Emme manifoldunda ki bir sızıntının sonucunda havanın dışarıya kaçması ve buna bağlı olarak aracınızın silindirlerine daha az hava gelmesi beklenir. Fakat durum böyle olmaz. Hatta bunun tam tersine, manifoldun içinde bulunan hava basıncı motoru çevreleyen ortam havasında ki basıncının değerinin daha altında olduğundan, manifold aslında sızıntının içinden çekerek bu havayı emer. Bu, silindirlere çok daha fazla hava atacak ve yanında sıkıştırılabilecek benzinin miktarını azaltacak ve bu da daha düşük etkili bir yanma sağlayacaktır. Yani eğer ki emme manifoldu hava alır ise motorunuzun veriminde düşüş meydana gelecektir.

Bu küçük patlamalardan bir tanesi bile aracınızın silindirlerinden herhangi birinde gerçekleştiğinde krank milini çevirmiş olduğunu sakın unutmayın. Oldukça fazla hava ve yanma işlemi için yeterli seviyede benzin yok ise, patlamalar biraz daha zayıflayacak ve krank milini çevirmek için motorunuz normale göre çok daha fazla çalışacaktır. Dolayısıyla, gaz pedalına her basışınızda aracınızın daha yavaş bir tepki göstermiş olduğunu fark ederseniz, gaza basıyorum ancak araba gitmiyor ya da ben gaza basıyorum ama araba bunu çok geç algılıyor diyorsanız, emme manifoldunda ki herhangi bir sızıntı suçlu olabilir.

emme manifoldu

EMME MANİFOLDU ARIZASI NASIL ANLAŞILIR?

Kullandığınız arabada yaşanan performans düşüklüğünün pek çok olası nedenleri bulunuyor. Peki bu kadar çok sebep bulunuyorken aracınızda meydana gelen hızlanma isteksizliğinin manifoldunda ki kaçaktan kaynaklanıp kaynaklanmadığını nasıl anlarsınız? Bu konuda ki ilk yöntem yalnızca motorunuzu dinlemektir. Otomobiliniz bu gibi tepkiler ile size bir problem olduğunu söylemeye çalışıyor olabilir, bu sebeple aracınızı bir an duraklatın ve size ne söylemeye çalıştığını anlamaya çalışın. Aslına bakacak olursanız biraz ara vermeniz gerekecek, bunun sebebi genellikle motoru rölantide çalışırken duyabilirsiniz. Motor rölantide çalışır iken tıslama, ıslık çalma gibi bir takım sesler geliyor olabilir. Motorun durması normale göre çok yavaş gerçekleşebilir. Ya da, aracın ateşlemesini kapattığınızda, hemen durmayıp bir süre daha çalışmaya devam ediyor olabilir. Bu gibi tepkilerin hepsi emme manifoldu sızıntısı olmasının belirtileri olabilir. Pek çok uzman, motor rölantide çalışırken emme manifoldunun contalarına çok az miktarda marş sıvısı püskürtmeyi tavsiye eder. Buna motor, herhangi bir şekilde tepki verirse – örneğin çabucak hızlanarak – sızıntılardan sıvı akması gibi tepkiler olabilir bütün bu işaretler, bir oto tamircisine gidip kesin bir kaçak kontrolü sebebi ile bir ziyarette bulunmanız gerektiğini gösteren bir takım uyarılardır.

EMME MANİFOLDU MOTORUN NERESİNDE BULUNUR?

Emme manifoldu ile alakalı en sık sorulan sorulardan bir tanesi emme manifoldunun aracın neresinde yer aldığıdır. Bu soruya net bir cevap vermek mümkün değildir. Bunun sebebi kullandığınız aracın modeline göre emme manifoldunun yeri değişkenlik gösterebilir. 4’lü bir boru sistemi olması sebebi ile sıralı bir parça olarak dikkat çeken emme manifoldu hava filtresine çok yakın bir bölgede yer alır. Genel olarak motorun hemen yan kısmında yer alır ve bir taraftan özel bir conta yardımı ile motora civatalanmıştır. Yeni nesil araçlarda emme manifoldu özel bir plastikten yapılmaya başlanmıştır. Eski tip araçlarda ise emme manifoldunun malzemesi alüminyumdur.