Araç mekanizmasında, turbo kullanımı oldukça yaygındır. Çünkü egzozdan aldığı havayı motora soğuk bir şekilde ileten turbo sayesinde daha verimli bir yanma sağlayabilmek mümkündür. Turbonun sağladığı bu fayda yadsınamazken, turbonun ömrünü doldurması sonucunda ortaya turbo arızası çıkar. Günümüzde birçok araç turbo beslemeli olarak üretildiğini düşünürsek, turbo arızaları da oldukça yaygın olmaktadır. Bu sebepten dolayı turbo araç kullanıcılarının “Turbo arızası nasıl anlaşılır” konusu hakkında bilgi sahibi olmak istemeleri doğaldır.

Turbo Arızası Nasıl Anlaşılır?

Turbo arızası aslında belirgin bir şekilde anlaşılabilir. Turbo arızasının anlaşılmasındaki en büyük faktör ise aracınızın performansının eski şekilde olmamasıdır. Turbonuzdan belirgin şekilde sesler gelmesi, motor arıza lambasının yanması gibi faktörler de turbo arızasını işaret eder. Turbo arızasının anlaşılmasında etkili olan diğer faktörler ise şöyledir:

  • Yakıt tüketiminde gerçekleşen artış,
  • Rampalarda arabanızın performansının düşüşü,
  • Yağ dumanı,
  • Turbo göstergesinde yer alan bardaki düşüş,
  • Yağ eksiltme ve yağ yakma.

Yukarıda yer alan faktörleri göz önünde bulundurduğumuzda, turbo arızasının meydan geldiği kolay bir şekilde anlaşılabilir.

Turbo Arızası Nasıl Anlaşılır

Turbo Arızası Nasıl Anlaşılır

Turbo Arızası Nedir?

Turbo arızasının belirtilerini öğrendikten sonra turbo arızasının ne olduğu hakkında da bilgi sahibi olmak gerekir. Turboların çalışma mantığı oldukça basittir. Turbolar, egzozdan aldığı havayı motora soğuk bir şekilde iletirler. Bu sayede motorda oluşan yanma daha verimli bir şekilde olur. Ancak, motoru çalıştıran yağ pompasının yağı birden kesmesi sonucunda turbo sararır. Bu durum hem turbonun hem de motorun zarar görmesine neden olur. Böyle bir durumda aracın yağının en kısa sürede değiştirilmesi gerekir. Aksi takdirde yağ özelliğini kaybeder ve turboya zarar verir.  Gerçekleşen bu arıza, turbo milinde boşluk oluşturarak boşluktan sızan yağın motora sızmasına neden olur. Bu durum, uzun vadede fark edilmemesi sonucunda motorunuzun ömrünü doldurmasına neden olabilir.

Turbo arızasına neden olan yaygın durum kısaca yukarıda sizler için belirledik. Ancak yaygın olarak görülen bir diğer nedeni ise turbonun aşırı ısınmasıdır. Turbonun aşırı derecede ısınması soğutmayı engelleyerek turbonun arızaya yol açmasına neden olur. Eğer turbonuzun arıza yapmamasını istiyorsanız bu iki konu hakkında periyodik bir şekilde bakım yaptırmanız gerekir.

Okuyunuz: Araç Neden Yağ Yakar?

Turbo Arızası Fiyat

Turbo arızası fiyatları birkaç faktöre göre değişiklik göstermektedir. Bu faktörler arasında aracın marka ve modeli, turbonun hasar durumu yer alır. Turbo arızasının nedeninin tespit edilmesi de fiyata etki eder. Bu nedenlerden dolayı net bir fiyat vermek doğru olmaz. Turbo arızası tamirinde arıza tespitinin doğru bir şekilde yapılması gerekir. Aksi takdirde, arıza tekrar oluşur ve turbo arızası fiyatı artmış olur.

Turbo tamir fiyatları kapsamında etkili olan bir diğer nokta ise motor bakım maliyetidir. Turbo arızasında değiştirilmesi gereken yağ, yağ filtresi, hava filtresi gibi parçalar yeni turbonun takılması için gereklidir. Aksi bir durumda turbonuz tekrar arızalanabilir. Turbo tamir işlemlerinde motor bakımı da kesinlikle yapılmalıdır. Turbo tamiri fiyatları hakkında detaylı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Turbo arızası, turbo revizyon olarak da bilinir. Turbo revizyon fiyatları, yukarıda da belirttiğimiz gibi hem aracın hem de turbonun modeline göre değişebiliyor. Tahmini bir fiyat verecek olursak, minimum olarak 800 – 1000 TL arasında olmaktadır.

Turbo Selenoid Valf Arızası Belirtileri

Bir elektromekanik vana olan turbo selenoid valf, hava, sıvı ve gaz gibi akışkan maddelerin akışını kontrol ederek turbonun basıncını belirli bir seviyede tutar. Elektrikle çalışan turbo selenoid valfi ECU’ya bağlayan kabloların aşınması, gevşemesi veya kısa devre yapmasında durumunda arıza yapabilir. Aynı zamanda, turbo selenoid valfine bağlı durumdaki hortumların delinmesi veya yerinden çıkması durumunda da arıza yapabilir. Turbo selenoid valfinde oluşan bu arızaların yaşanması sonucunda turbonun basıncı düşer ve arıza oluşur. Turbo selenoid valf arızası belirtileri ise şöyledir:

  • Motor arıza lambasının yanması,
  • Aracın çekiş gücünün düşmesi,
  • Aracın hızının 120 – 130ların üzerine çıkamaması.

Turbo selenoid valfinin arıza belirtileri yukarıda olduğu gibidir. Turbo selenoid valfi arızası tespiti için valfin içindeki bobinin direnç değerlerinin ölçülmesi gerekir. Katalogda bobin direnç değerlerinin hangi değerlerde olması gerektiği belirtilmiştir. Ölçümleriniz katalogda bulunan değerlerden farklı çıkması durumunda şu tespitler yapılabilir:

  • Yüksek çıkması durumunda temassızlık veya gevşeklik,
  • Aşırı yüksek ya da sonsuz çıkarsa bobin sargısının kopmuş olabileceği,
  • Düşük çıkması durumunda bobinin kısa devre yapmış olabileceği.

Eğer turbo selenoid valf arızası bobinden kaynaklanmıyor ise aşağıdaki parçaların kontrol edilmesi gerekir:

  • Turbo mekanik kontrolleri,
  • Turbonun intercoolera giden hava hortumunun kontrolü,
  • Turbonun emme manifoduna giden hava hortumunun kontrolü,
  • Basın sensörünün kontrolü.

Tüm bunlara ek olarak, turbo süper şarjda iken yetersiz bir basınç oluşuyorsa, EGR valfinin kontrol edilmesi gerekir. Eğer EGR valfi kirli ise temizletilmesi gerekir.

Turbo Basınç Sensörü Arızası Belirtileri

Turbo basınç sensörünün işlevi, turbo tarafından gönderilen basınçlı havanın basıncını ölçmesi ve ECU’ya bildirmesidir. Turbo basınç sensörü, turbonun temiz hava çıkışı üzerinde yer almaktadır. Intercoolerdan hemen sonra bulunan turbo basınç sensörü, basınçlı temiz havanın basıncını turbo basınç sensörü ile ölçerek ECU’ya bildirir. Daha sonra ECU da bildirilen bu değerlere göre turbo şarjın basması gereken basıncı ayarlar.

P0235 hata kodu olarak da bilinen turbo basınç sensörü arızası, turbo tarafından motora gönderilen hava basıncının normal değerlerin dışında olduğunu gösterir. Turbo basıncı arızası sensörde oluşabilecek arızaların sonucunda da oluşabilir.           Buna ek olarak, turbonun aşırı derecede fazla veya çok düşük bir şekilde basınç üretmesi de turbo basınç sensörünün oluşmasına neden olabilir.

Turbo basınç sensörü arızası belirtileri hakkında bilgi sahibi olmak, bu arızanın oluşup oluşmadığını anlama konusunda önemlidir. Turbo basınç sensöründe gerçekleşen arızalarda aşağıdaki belirtiler ortaya çıkar:

  • Arıza lambası yanıp söner
  • Aracın motor gücü azalır, hızlanması kesilir ve çekişi düşer
  • Aracın motor devrinde sınırlanma olabilir

Turbo basınç sensörü arızasına neden olabilecek durumlar ise şöyledir:

  • Turbo basınç sensöründen ECU’ya gönderilen voltaj sinyalinin çok yüksek ya da çok düşük olması
  • Turbo basınç sensöründeki kabloların gevşek veya temassız olması
  • Değişken kanatçığını çalıştıran aktivatörün arızalı olması
  • Hava filtresinin tıkalı olması
  • Intercooler arızalı olması

Yukarıda yer alan durumlarda yaşanan arızalar turbo basınç sensörü arızasına neden olabilir.

Turbo Şarj Basınç Sensörü Ne İşe Yarar?

Turbo şarj basınç sensörü, turbonun emme manifolduna gönderdiği basınçlı havanın basıncını ölçerek ECU’ya gönderir. Bilhassa, dizel tipindeki motorlarda, turbo şarj basıncını ayarlayabilmek adına şarj basınç sensöründen gelen sinyallar kullanılmaktadır. Bazı araçlarda iki tane sensör bulunabilir. Bu sensörler basınç sensörü ve sıcaklık sensörüdür. Turbo ise şarjdan gelen basınçlı havanın basıncını ve sıcaklığını ölçerek daha sonra ECU’ya gönderir.

Turbo şarj basınç sensörü içerisinde bulundurduğu elektriksel direnci sayesinde hava basıncını değiştirir. Sensörde yer alan basınç değişim ile bu direnç değişirken aynı zamanda elektronik devre sayesinde bu direnç bir voltaj değişimine dönüştürülür. Voltaj değişiminin sonucunda bu durum bir voltaj sinyali olarak ECU’ya gönderilir. Turbonun basıncı arttıkça, sensörün gerilimi de artar. Elektronik kontrol ünitesinde yer alan voltaj sinyalleri bir basınç değeri olarak okunur.