Conta Testi araçların silindir kapaklarındaki kaçakları ve sızdırmazlıkları kontrol sağlayan önemli bir Kontroldür. Araçlarda motor çalışma düzeneğinin en hayati parçalarından biri de contalardır. Silindir kapak contaları, sızdırmazlık işlevleri ile motorun sağlıklı çalışma düzenine dair güvenilir kullanım sağlamaktadır.
Herhangi bir sıvı materyalin motor çalışma düzeneğine girişini engellemek ve karbondioksitin motor suyuna karışmasını önlemek amacıyla kullanılan contalar, bazı hatalı kullanımlarda veya bakımsız kalma durumlarında yanabilir. Bu yanma sonucunda meydana gelen sızmalar motor kullanım güvenliği ve motor sağlığı açısında ciddi tehlikeler oluşturmaktadır. Bu nedenle düzenli bakım ve alım satım ekspertizlerinde conta kontrol testleri yapılmaktadır.
Bu testler MC Test adı verilen; pompalı, paketli ve elektronik çeşitleri olan ekipmanlarla gerçekleştirilmektedir. Testlerde özel kimyasallara karıştırılan motor suyunun aldığı renkler contanın sızdırmazlık ölçeğini ifade etmektedir. Kaçak durumları söz konusu olduğunda, alınan numune testteki kimyasallarla karıştırıldığında tehlike renklerine dönüşür. Bu renk skalasında kaçak durumunun seviyelerini belirten bir sıralama bulunmaktadır.
Contanın kullanımında düşük, orta, yüksek ve çok yüksek şeklinde belirtilen kaçaklar yaşanıyorsa conta kontrol testi ile kolaylıkla tespit edilebilir. Eğer düzenli bakım ve kontrol sağlanmazsa kaçaklar tespit edilemediğinde conta yanma eğilime girer. Bu durum contanın yanması sonrası motor düzeneğinde çeşitli hasarlara sebep olmaktadır.
Conta Testi Nasıl Yapılır ?
Silindir Kapak Contası Yanmış Aracın Belirtileri
Contası yanmış araçlarda gözlemlenen ve yanmanın oluşturduğu hasara dair en önemli bilgiler şunlardır:
- Motor yağına su karıştığı için kartelde su birikintileri meydana gelmektedir.
- Motor yağı kaçak sebebiyle verimini kaybeder ve köpürür.
- Radyatör ile taşıyıcı hortumlarda bir sorun olmamasına rağmen motor suyu eksilir.
- Silindirlere dolan motor suyu nedeniyle ilk çalıştırma sırasında tutukluk yaşanır.
- Çekiş kuvvetindeki düşüşe ek olarak aracın egzozundan su fışkırabilir.
- Su haznesinde gaza basma sırasında bir taşma meyilli meydana gelmektedir.
- Contası yanık araçların en çok karşılaştığı sorunların başında hararet sorunu gelmektedir.
- Motor devri ne kadar artarsa hararet de o kadar artmaktadır.
Conta kontrolünün en mühim yanlarından biri de motorun kullanılamaz hale gelmesine sebep olabilecek bir durumu önceden tespit edebilmektir. Çünkü yanık conta ile yola devam eden araçların yağ ve su karışımı yaşaması her iki malzemenin de motor üzerindeki etkinliğini yitirmesine sebep olmaktadır.
Motor yağının teknik aksam üzerindeki işlevini kaybetmesi sonucu, ciddi aşınmalar meydana gelebilir. Bu durum motorun yatak sarmasına sebebiyet vermektedir. Yatak saran motorların kullanılamaz hale gelmesinde en önemli etkenlerin başında yanık conta yer almaktadır. Bu sebeple, alım satım veya düzenli bakım ekspertizinde mutlak suretle conta kontrolü yapılmaktadır.
Ekspertiz testlerinde önem verilen bir başka teknik değer de kompresyon basınç değerleridir. Silindir contası yanan araçlarda yapılan kompresyon basınç testleri olumsuz sonuçlar vermektedir.
Yan yana olan silindirler için yapılan basınç ölçüm değerlerinde iki silindirin basıncı birbirine çok yakın çıkıyorsa bu durum yaşanan kaçağın sebep olduğu bir basınç düşüklüğüdür. Silindir contasının ölçüm yapılan silindirlere yakın olan bölümünde kısmi yanmalar meydana geldiğinde bu tarz kaçaklar sıklıkla yaşanmakta ve kompresyon testleri olumsuz sonuçlanmaktadır.
Conta Testi ve kompresyon değerleri gibi kritik verilerde güvenilir sonuçlar elde etmek için; profesyonel ekspertiz hizmeti sunan Experix Kurumsal Oto Ekspertiz adresinden destek alabilir, talep ve randevu oluşturabilirsiniz.
Conta Kontrolü İle Motor Aksamlarının Korunması
Araçların motor sistemi bağıl çalışma prensibine sahiptir. Bir mekanizmanın kendi içinde performans göstermesinin yanı sıra diğer mekanizmalara da hizmet ettiği bu dizaynın en önemli özelliği; bir parça veya sistemin motora ait pek çok aksamı ve parçayı yakından ilgilendirmesidir. Bu durumda herhangi bir bölümde ya da parçada meydana gelen teknik aksaklık motor diğer parçalarına da çeşitli hasarlar verebilmektedir.
Conta kontrolünün araçlarda taşıdığı önem bu çalışma prensibinin bir sonucudur. Çünkü gerekli bakımı ve kontrolü yapılmayan contaların sızdırması sonucu motora ait birçok parçanın zarar görme olasılığı bulunmaktadır. Hatta ciddi yanıklara müdahale edilmemesi sonucunda motorun tüm işlevini kaybetmesi söz konusu olabilir.
Conta yanığı sonrasında en fazla etkilenen bölümlerin başında motor yağıyla işlevini devam ettiren parçalar gelmektedir. Ayrıca motor suyu ve yağının contadaki yanık sebebiyle birbirine karışması ile motor yağından istenen verim alınamaz ve motor içi aşınmalar meydana gelir. Bu sızıntının ileri boyutlarında yanma odalarına su sızması sonrası ateşleme sistemleri devre dışı kalabilmekte ya da aşırı işlev kaybı yaşamaktadır. Bu tarz sorunların meydana gelmesinden evvel yapılan conta kontrol testi, motor düzeneği zarar görmeden contadaki hasarın tespitini ve bakımını sağlamaktadır. Böylece sızıntının iç odalarda ve motor parçalarında büyük boyutlu hasarlara yol açması engellenmektedir.
Conta Testi Doğru Sonuç Verir mi ?
Contanın daha önce değiştirilmiş olması sonucu conta testi her araçta doğru sonuç vermeyebilir. Bu nedenle kaçak olup olmadığı kesin şekilde anlaşılamaz. Bir diğer nokta ise conta testinin o anki durumu göstermesidir. Aracınıza testi yılda bir kere uyguluyorsanız, testten sonraki bir ay içinde silindir kapak contasında kılcal kaçaklar oluşmaya başlayıp siz testi tekrar uygulayana kadar büyüyebilir. Bu iki nedenden dolayı “conta testi doğru sonuç verir mi?” sorusuna yanıt vermek zorlaşmaktadır.
Conta yanık testi yapılmasının üzerinden zaman geçmesi ya da testin kaçağı tespit edememesi durumunda silindir conta kapağı yanabilir ve aracın motor bölümü ağır hasar görebilir. Motor hasarı tamiri, conta kapağı değiştirmekten çok daha maliyetli bir iştir. Bu gibi sorunlarla karşılaşmamak için kompresyon testi uygulanır. Kompresyon testi, conta yanık testi gibi çelişkili sonuçlar ortaya çıkarmaz ve araç motorunun iç parçalarının durumunu daha net gösterir.
Conta Yanıksa Nasıl Anlaşılır ?
Conta yanığının son evrelerinde, yanık durumu hiçbir test uygulamaya gerek kalmadan anlaşılabilir çünkü araç bariz şekilde belirtiler gösterir. Bu belirtiler yanığın ilk seviyesinde dikkate alınmazken son seviye de aracın çalışmamasına sebep olur. Aşağıda “Conta yanıksa nasıl anlaşılır?” Sorusunun cevabını, yanığın oluşturduğu 7 evreyle ve bu evrelerin belirtileriyle inceleyeceğiz.
- Aracın egzozundan yoğun beyaz çıkması,
- Aracın ilk çalıştırılmada zorlanması ve sonrasında sarsıntılı çalışması,
- Silkeleme, vibrasyon ya da tekleme durumu,
- Araçta su kaçağı olmamasına rağmen motor soğutma suyunun azalması,
- Radyatör kapağının açıldıktan sonra soğutma suyunun tazyikli şekilde köpürmesi ve taşması,
- Motor yağının ya da soğutma suyunun birbirine karışması sebebiyle renk değişmesi,
- Araç motorunun hararet yapması sonucu duman çıkması ve aracın yolda kalması conta yanığının son evresidir ve motorun ciddi şekilde zarar gördüğünü gösterir. Contanın ufak çatlakları sebebiyle başlayan yanma, conta yanık testi sayesinde önlenebilir.
Kendiniz Conta Yanık Testi Yapmak İsterseniz Hemen Sipariş Verebilrsiniz.
CS MOTOR CONTA TESTİ ALMAK İÇİN TIKLAYINIZ.