Zamanlama kayışı olarak da bilinen triger kayışı, belirli aralıklarla değiştirilmesi gerekli olan ve motor için hayati önem taşıyan çok kritik parçalardan birisidir. Bunun yanı sıra motorun doğru ve sistematik çalışmasını da sağlamaktadır. Motorun senkronizasyonunu sağlayan triger kayışı, motorun performansı ve güvenliği konusunda da kritik bir rol üstlenmektedir. Bu nedenle triger kayışı araç mekanizması adına önem teşkil eden bir parçadır. Bu yazımızda triger kayışı nedir, ne zaman değiştirilmesi gerekir gibi sorularınızı yanıtlayacağız.
Triger Kayışı Nedir?
Ancak mekanizmanın her parçasında olduğu gibi, triger kayışı içinde zaman yıpratıcı bir faktördür. Öyle ki motor bloğunda bulunan hareketin düzgün bir şekilde iletilmesini sağlamakta olan kayış zamanla aşınmalar nedeniyle yıpranmaktadır. Bu yıpranmalar sonucu oluşan deformasyonlar, yapılan kontroller sonucu ortaya çıkabilir. Değişim yapılmadığı durumlarda öngörülemeyen bir zamanda kayış kopabilir ve yüksek maliyette bakım gerektirebilir.
Triger kayışı kalbe kan pompalamakta olan damar gibi düşünülebilir. Triger kayışı, avara kasnakları da adı verilen kasnaklar üstünde çalışmaktadır. Triger kayışının gergisi ile doğru bir şekilde gerilim altında olması sağlanır. Ayrıca bu sistem bazen motorda enjeksiyon pompasını ve yağ pompasını da çalıştırır. Bu durum araç için önemli bir avantajdır.
Her araç sürücüsünün triger kayışının kontrolü, kullanım zamanı ve bakımı hakkında bilgi sahibi olması gerekir. Araç sahipleri bu konuda gereken dikkat ve özeni gösterdikleri takdirde sorunsuz ve konforlu bir sürüş kazanacaklardır.
Triger Kayışı Ne İşe Yarar?
Triger kayışı, motorun krank milini ve kamını senkronize bir halde döndüren ve bütün silindirlerin uygun zamanda ateşlenmesine yarayan dahili bir motor bileşenidir. Triger kayışı, gergi ve devirdaim rulmanı bir bütündür ve triger setini oluşturur.
Motorunuzun rahat ve güvenli bir şekilde çalışması, triger kayışının işlevini düzgün olarak yerine getirmesine bağlıdır. Araba motorunun çalışmasında çok önemli bir yere sahip olan triger kayışı, volon dişlisinden motor supaplarına kadar olan tüm bağlantıyı sağlar.
triger kayışı, yük taşımak için belirli bir kapasiteye sahiptir. Bu nedenle kayışa fazla yüklenildiğinde ve metal dişlilere çok sürtündüğünde aşınıp kopma yapabilir. Triger set içerisinde bulunan triger kayışı, eksantrikleri ve krank milini aynı hizada tutmaya yarar. Böylece onların döndürülmesini sağlar. Bu nedenle sistematik olarak belirli zamanlarda ya da km limitini doldurmasıyla değiştirilmesi gerekmektedir.
Araç sahibinin bu konuda bilinçli olması yaşanma olasılığı olan büyük tehlikelerin önüne geçebilir. Ve bu sayede araç sürücüleri konforlu bir şekilde sürüş deneyimi yaşayabilirler.
Triger Kayışı Ne Zaman Değiştirilmelidir?
Triger kayışının ömrü aracın ömrünü etkileyen bir durumdur. Bu nedenle sürücülerin triger kayışının bakımını önemsemesi gerekir. Belirli aralıklarla triger kayışının kontrolü yapılmalı ve ihtiyaç duyuluyorsa triger kayışının değişimi gerçekleştirilmelidir.
Triger kayış ömrü, aracın model ve markasına göre de değişir. Ancak triger kayış değişimi 60 bin ile 100 bin kilometre arasında da olabilmektedir. Araç kullanımının yapıldığı arazinin durumu, uzun yola çıkma sıklığı, yük taşınıp taşınmayışı ve kayış tipi, triger kayışının değişme zamanını belirler.
Triger kayışının değişme zamanını belirleyen bir faktörde zamandır. Aracınızın kilometresi 60 ila 100 bin ortalamasını bulmasa da triger kayışını yaklaşık 3 yılda bir değiştirmeniz önerilmektedir. Bu yüzden ikinci el araba alırsanız triger kayışının ne zaman değiştirildiğini sormakta fayda vardır.
Triger Kayışı Koparsa Ne Olur?
Her şeyin olduğu gibi triger kayışının da bir ömrü vardır. Bu nedenle aşınma ve hasara karşı dayanıklı bir yapıya sahip olmayan kayışların değişim ve bakım işlemi periyodik zamanlarla yapılmalıdır.
Triger kayışı koptuğu takdirde araç büyük bir gürültü olur. Araç durur ve çalışmaz. Bu süre zarfında motor sistemi aşınıp yanabilir. Bu ihtimal oldukça fazladır. Triger kayışının koptuğunun en büyük belirtisi motordan gelen seslerdir. Bunun yanı sıra egzoz borusundan aşırı siyah olan bir duman çıkar.
Böyle bir durumda aracı çalıştırmak için uğraşmak büyük hatadır. Aracı çalışmaya zorlamak yerine yardım ekibini beklemek en doğru hareket olacaktır. Öte yandan triger sisteminde bulunan üç parçadan birisinde bir sorun olursa tüm sistem yenilenmelidir.
Zira bu parçaların herhangi birinde çıkan hasar tüm sistemi etkiler. Dolayısı ile arıza olduğunda sadece arızalı parça değil tüm sistem değiştirilir. Triger kayışının kopması maliyet açısından değişkenlik ve artış gösterebilir. Bu nedenle aniden gelişen bir masraf kalemi ile karşı karşıya kalmak istemiyorsanız, triger kayışının kopmasını beklemeden düzenli kontrollerini gerçekleştirmelisiniz.
Okuyunuz: Motor Performans Testi
Triger Kayışı Ömrü Ne Kadardır?
Triger kayışının ömrü, araç sürücüsünün aracına verdiği öneme göre değişmektedir. Gerekli rutin bakımları yapılır, sık sık şehir dışına çıkılmaz ve araca fazla yüklenilmez ise uzun ömürlü olur. Ve şartlar oluştuğunda triger kayışının kopma olasılığı nedeniyle 3 ila 4 yıl aralıkları ile değiştirilebilir.
Triger kayışı motorun önünde tevzi kapağının altındadır. Ancak motorun içinde kuvvete uğrar. Ayrıca belli bir süre ve kilometrede değişmesi gerekmektedir.
Triger kayışınızı değiştirmek için ömrünün bitmesini yani kopmasını beklemeyin. Bu size çok büyük bir masraf olarak geri döner. Aslında triger kayışının ömrü ne kadar ve ne zaman değiştirmeniz gerekiyor, diye kesin bir bilgi yoktur.
Bu nedenle üreticiler triger kayışı ömrünü 4 ile 5 yıl olarak açıklarlar. Triger kayışının ömrü, trafik yol durumu, periyodik bakımlar ve araç sahiplerinin alışkanlıkları ile ilgilidir. Triger kayışının kullanım kilometresi 90.000 kilometre ile 140.000 kilometre arasındır.
Şayet ikinci el bir araç aldıysanız ve triger kayışının durumunu bilmiyorsanız, olası bir tehlikeyi göze almayınız. Hemen triger kayışını değiştirin. Araçta olan triger kayışının kontrolü doğru bir sonuç vermemektedir.
Triger Kayışı Değiştirmek Kolay mı?
Triger kayışı değiştirmek istiyorsanız, öncelikle kendinize şu soruları sormanız gerekiyor:
- Bu değiştirme genel bir bakımımı içeriyor yoksa triger kayışınız mı kırık?
- Eski kayış kırıldıysa motorunuz çalışıyor mu?
- Araç üreticisinin servis kitabında olan montaj talimatlarına sahip misin?
- Gerekli araçların var mı?
Bu soruların cevabı önemlidir zira eski kayış kırıldıysa, motorda tamir edilmesi gereken yerler olabilir. Bu durum göz önüne alınarak profesyonel bir yardım almak gerekebilir. Ama triger kayışını kendiniz değiştirmek istiyorsanız, 8 adımda bunu yapabilirsiniz.
1. Adım
- Zamanlama işaretlerinin hizalı bir şekilde olsun.
- TDC’de krank milli göstergesi
- Distribütör yuvasında bulunan triger işareti doğrultusunda hizalı olan distribütör rotoru
- Motor bloğundaki işaretle hizalı olan kam mili kasnağı triger ucu
2. Adım
- Yeni triger kayışını kasnaklar üstüne koyarak yerleşmesini sağlayın.
- Asla zorlamayın. Kullanılmış olan triger kayışını kesinlikle yeniden kurmak için uğraşmayın.
- Gerginlik değerleri yeni triger kayışları için hesaplanmaktadır.
3. Adım
- Gergi ayarlamayı sağlayan cıvatayı usulca gevşetin. Bu durumda kayışa geri esner.
- Gergiyi dikkatli yerleştirin. Kayışa değmesin.
- Gergi yayı doğru tutturulsun. Yayla tutturulan gergi yoksa üretici tavsiyesi ile kayışı gerdirin.
4. Adım
- Kayışta olabilecek genişlemeyi gidermek ve kayış dişlerinin tam oturması için krank mili iki tur döndürülmelidir.
- Yeterli gelmezse tekrar döndürülmelidir.
5. Adım
- Araç üreticisini tavsiyesi ile düzgün bir şekilde gergiyi genişletin.
- Kayışı tekrar gerin.
6. Adım
- Çıkarılan tüm parçaları tekrar takın.
- Triger kayışı kaplamasını da takın.
- Bütün cıvatalar üretici tarafından önerildiği gibi sıkılmalıdır.
7. Adım
- Toprak kaplamasını tekrar bağlayın.
8. Adım
- Motoru başlatın, ateşleme zamanını elden geçirin, ayarlamayı yapın.
Sizler için triger değiştirme işlemini adım adım anlattık. Ancak bu noktada kendinize güvenmiyorsanız, aracınız adına başka bir sorun oluşmaması için profesyonel bir servis desteği almanızı tavsiye ederiz.