Uzun ömürlü araç kullanmak isteyen kişiler ilk önce kullanım tarzını değiştirmek zorunda. Çünkü bir aracın kullanımı motor ömrü ile alakalıdır. Yani ne kadar uzun süre kullanılacağı tamamen kişi ile alakalıdır. Eğer araç 3000 devrin üzerinde için çok fazla durursak çok yakar, motoru da çok zorlar. Yani bir aracı ne kadar zorlarsanız aracın motoru o kadar eskiyecektir. Eğer arabayı sakin bir şekilde kullanılırsa herhangi bir bozulma veya aksamada da bir sıkıntı yaşanmayacaktır.
Uzun Ömürlü Araç Kullanmanın Püf Noktaları
Her arabanın kendine ait kronik sorunları bulunabilir. Ancak motor bitmesi dediğimiz şey arabanın komple sıkıntıya girmesidir ve arabayı sıkıntıya sokmak kişiye göre değişen bir durumdur. Üstelik motor 5000 ila 50.000 arasında değişebilen masraf çıkartabiliyor. Yani motor masrafları oldukça fazla olduğu için arabanın normale oranla daha sakin bir şekilde kullanılması motor ömrünü de uzatacaktır. Öyle ki bir arabanın satış esnasında dahi motor ömrü oldukça önemlidir. Çünkü motor bitik bir arabayı almayı kimse istemeyecektir. Eğer arabaya sakin bir şekilde binildiyse motor ömrü de ona göre uzayacaktır.
Araç Nasıl Kullanılmalı?
Baştan başlamak gerekirse bir aracın kullanımını ilk önce gaz ayarı ile alakalıdır. Eğer araba çok fazla dur kalk yapıyorsa elbette zorlanacaktır. Yani 1. viteste en ziyade araba üst vites seviyelerinde daha rahat eder. Yani arabanın hızına göre vites belirlenmelidir. Eğer 1. viteste araba 5000 devrin üzerinde duruyorsa bu motorun bayağı bir zorlandığı anlamına gelir. Motor zorlanırsa hem çok yakar hem de motor ömründen gider. Araç kullanımı esnasında çok fazla debriyaj ayarı yapmak baskı balata konusunda sıkıntı yaratır, çok fazla frene basmak da bu sorunu meydana getiri.
Aslında arabayı kullanım esnasında yerine göre devir ayarı yapmak hayat kurtarır. Eğer 1.3 arabayı 120 kilometre hızla çıkarıyorsak elbette 3000 devirin üzerine çıkacaktır. Ancak yüzde gidildiği takdirde araba 2500 ile 3000 devir arasında kalacaktır. Bu ise arabanın zorlanmadan rahat bir şekilde hareket etmesini sağlar. Üstelik uzun yol mesafelerinde de aynen bu şekilde ayar yaparak aracın zorlanmaması sağlanabilir.
Aracı Kullanırken Neye Dikkat Etmeliyiz?
Araç kullanırken belirli başlı dikkat edilmesi gereken yönler var. Örnek olarak vites ayarını iyi yapmak gerekir. Eğer otomatik bir araba kullanıyorsa bu arabanın çok fazla yorulmaması için vitesin zorlamamak gerekir. Otomatik arabalarda vites geçişleri genel olarak daha rahat geçer. Ancak problem çıktığı esnada daha büyük sorunlar meydana gelir. Yani herhangi bir sorun çıkmaması için aracın sakin bir şekilde kullanılması en makul yöntemdir.
Araç kullanırken hız sabitleme denilen özellikler yeni araçlarda ve bazı eski bulunuyor. Bu özelliği kullanan insanlar genel olarak hız konusunda sabit şekilde ayarlanmış olduğu takdirde herhangi bir sorun çekmeyecektir. Üstelik motorun ömrünü uzatan bir olaydır. Araç kullanılırken dikkat edilmesi gereken bir diğer husus yakıttır. Eğer araba LPG‘li ise motor çok zorlanır. Yani motor gazdan daha fazla hasar görür. Ancak benzin dediğimiz yağlı bir kıvamda olan yakıt kullanıyorsan. Aracın yağlanarak çalışması ömrünü uzatacaktır.
Motor Ömrü Nedir?
Motor ömrü aracın ömrüdür. Eğer motor bittiyse araba ömrünü tamamlamış demektir ve motor yenilenmesi gerekir. Her parçanın kendine ait bir ömrü bulunur ve motorda bunlardan bir tanesidir. Ancak herhangi bir sorun olmaması adına bir motorun tekrar yenilenmesi bazı aksaklıkları meydana getirir. Yani motor parçaları eğer düzgün bir şekilde toparlanmazsa tekrar arıza verebilir. Eğer pistonlarda problem çıktıysa zaten motorun inmesi gerekir ve motorun içindeki pistonları değişmesi gerekir.
Belirli bir zaman sonra aracın motoru elbette bitecektir. Bu kilometre ile alakalı bir durum değildir. Çünkü aracın ne kadar kullanıldığı ile alakalı bir olaydır. Eğer araç çok fazla kullanıldıysa motor gittiyse 100 kilometrede motor inebilir. Eğer motor inmemesi isteniyorsa aracın haftalık bakımları yapmalı ve yıllık, aylık olarak motor bakımları zamanlarımda yapılmalıdır. Yağ değişimi de bu özelliklerden bir tanesi ve yapılması gereken en önemli şey de yağ değişimidir. Eğer aracın yağı eski ise sağlıklı bir çalışma prensibine giremeyecektir. Üstelik motor ömrü azaldıkça HP dediğimiz güçte düşecektir.
Aracın Motorunun Bittiği Nasıl Anlaşılır?
Aracın motorunun bittiği genel olarak egzozdan çıkan dumanla anlaşılan bir durumdur. Eğer araba normal günlerde veya yaz ayında beyaz duman atıyorsa, araba yağ yakıyor demektir. Eğer araba yağ yakıyorsa, demek ki motor bitiyor demek yanlış olmaz. Eğer çok fazla yağ yakma varsa motor bitmiş anlamındadır ve aracın büyük ihtimalle çok fazla yağ yakımı olacaktır. Eğer haddinden fazla yağ yakımı gerçekleşiyorsa bu ileriki dönemler içinde bir tehdittir. Çünkü aracın sadece motoru değil ayriyeten motorun bağlandığı aksamlarına da zarar verir. Sadece motorun inmesinin ücretini yanında motora bağlanan parçaların aksamları değişirse çok yüklü bir miktar para ödenmek zorunda kalınır.
Eğer araç düzgün kullanılıyorsa yağ yakımı olsa dahi araç herhangi bir problem yaşanmayacaktır. Yani yağ yakımı da aslında arabanın motorunun zorlandığı anlar da oluşabilecek bir durumdur. Eğer motor sakin bir şekilde çalışıyorsa normale göre biraz daha az yakar. Ancak yağ yakımı günlük olarak çok fazla ise bu elbette belirli problemleri getirecektir. Özellikle eski model arabalarda elbet yağ yakımı olur. Fakat aylık veya 6 ayda bir yağ değişimi yapıldığı taktirde bunun da önüne geçilecektir.
Motor Ömrü Ne Yapılırsa Uzar?
Uzun ömürlü araç kullanımının en önemli tarafı motor ömrünü korumaktır. Motor ömrü genellikle kullanım tarzı ile alakalı bir durumdur. Eğer çok fazla sıkıntıya giriyorsa motor ömürden problemler yaratacaktır. Çünkü motor ömrü belirli zaman aralıklarında daha fazla yakma payı verecektir ve aracı yorucu kullandığınız takdirde daha fazla yorulacak, motor ömrü de düşecektir. Ancak motor ömrünü uzatmak için belirli katkı maddeleri var. Bunlar atıldığı taktirde motorun yağ yakımı yavaşlıyor. Ancak ne kadar sağlıklı? Konusuna pek bir şey demek mümkün değil. Fakat katkı maddeleri yağ ile karıştığında daha kıvamı ve değişken olabilir.
Eğer motor bittiyse değişmelidir. Çünkü motor dediğimiz şey bir nevi arabanın kalbidir. Eğer kalp bozulduysa elbette büyük sorunlar meydana gelecektir. Diğer aksamlarının bozulması da buna dahil. Çünkü belirli zaman aralıklarında yağ yakımı olabilir ve motora her parçanın bağlanması daha büyük sorunları meydana gelir. Yani sorunların çıkmaması amacıyla motorun rahat bir şekilde çalışması lazım. Ekstra motor bittiyse kendisi ile beraber parçalarında değişmesi lazım. Ömrünü uzatmak için sadece bozulan parçalarım değişmesi kısa bir süreliğine etki yapacaktır.
Okuyunuz: Motor Performans Testi
Motorun Yapısı Nasıl?
Motorun yapısı genel olarak oldukça karmaşıktır. Çünkü içerisinde pistonlar ve bunlar hareket ettiren dişliler bulunur. Yani bir tane parçanın değişmesi diğer parçalarında değişmesini beraberinde getirir. Bu yüzden motorun içerisindeki yağın hiç eksik olmaması ve o parçaların devamlı yağlanması lazım. Bu yüzden benzinli arabaların motor ömrü daha yüksek olur. Çünkü parçalar devamlı olarak yağlanır. LPG gibi kuru yakıtlar sürtünme olanağını daha fazla artırdığı için motor ömrünü de düşürür.