Araba Voltaj Regülatörü (Nasıl Çalışır + Nasıl Test Edilir)
Araba voltaj regülatörü, arabanızın şarj sisteminde önemli bir rol oynar.
Ama araba voltaj regülatörü nedir ve nasıl çalışır ?
Bu yazıda, bu soruları cevaplayacağız, voltaj regülatörünüzü nasıl test edeceğinizi göstereceğiz ve sık sorulan bazı soruları ele alacağız .
Araba Voltaj Regülatörü Nedir?
Adından da anlaşılacağı gibi, araba voltaj regülatörünüz veya anahtarlama regülatörünüz, alternatörün (eski arabalarda jeneratör veya traktörlerde marş jeneratörü) ürettiği voltajı kontrol eder .Alternatör voltaj regülatörü olmadan giriş voltajı çok yüksek olur ve aracınızdaki elektrik sistemlerine aşırı yük biner.
Bunu önlemek için voltaj regülatörü, alternatör çıkışının 13,5V ile 14,5V arasında sabit bir şarj voltajını korumasını sağlayan lineer bir regülatör gibi çalışır.
Bu, gösterge paneli, araç aküsü, farlar, motorlar vb. gibi aracınızın elektrikli bileşenlerini ve devrelerini aşırı yüklemeden aküyü yeniden şarj etmek için yeterli sabit voltajdır.
Şarj voltajı 13,5V’un altına düşerse, regülatör alternatörü şarj etmek için alan sargısına ek akım sağlar. Voltaj seviyesi 14,5V’un üzerine çıkarsa, regülatör güç kaynağını alan sargısına iletmeyi durduracak ve alternatörün şarj olmasını önleyecektir.
Peki Araba voltaj regülatörü sabit voltajı nasıl sağlıyor?
Araba Voltaj Regülatörü Nasıl Çalışır?
Araba voltaj regülatörü Kontak anahtarını çevirdiğinizde işlem başlar.
Gerilim, otomobilin aküsünden marş motoruna geçer ve bu da motora yanma yoluyla hayat verir.
Motor çalıştığında, bir tahrik kayışı alternatörün içindeki bir rotoru döndürür, alan bobinini elektriklendirir ve aküyü şarj etmek için DC voltajı üretir. Ancak güç kaynağı aküye ulaşmadan önce elektronik voltaj regülatöründen geçmek zorundadır.
Güç kaynağı, Zener diyot, transistör ve diğer birkaç bileşen gibi diyotlar içeren alternatör regülatöründen geçer.
Bu diyotlar birlikte, saha devresinden gelen voltaj çıkışı dalgalandıkça alternatörü açar ve kapatır ve görev döngüsünü etkin bir şekilde kontrol eder.
Alternatör veya jeneratör içindeki alan bobini, saniyede 2.000 kez kadar hızlı çalışan anahtarlama regülatörüne bağlanır ve bağlantıyı açar ve kapatır.
Voltaj çıkışı 13,5V’un altına düşerse, güç kaynağı düşüktür ve regülatörün sensörleri alternatöre giden devreyi kapatır. Bu, alternatörün açılmasına, manyetik alanın artmasına ve aküye güç verilmesine neden olur.
Daha sonra aküdeki voltaj çıkışı 14.5V’a ulaştığında, regülatör alternatör çıkışını veya jeneratörü ayırarak manyetik alanı zayıflatır ve aküyü şarj etmesini engeller. Bu, pilin aşırı şarj olmamasını ve potansiyel olarak patlamamasını veya yanmasını engeller.
Bu günlerde elektronik voltaj regülatörünüz neredeyse hiç sorun yaşamaz ve tamiri zordur. Sonuç olarak, harekete geçtiklerinde, arızalı bir alternatör regülatörünü tamir etmeye çalışmaktan daha kolay bir yedek takmak daha kolaydır.
Birçok otomobilde ayrıca özel bir devre aracılığıyla alternatörün voltaj seviyesini düzenleyen bir motor kontrol modülü (ECM) bulunur. Bunlar önemli ölçüde daha gelişmiştir ve arızaya karşı güvenli devrenin bir parçası olarak potansiyel sorunları teşhis etme ve tanımlama yeteneği sunar.
Bununla birlikte, katı voltaj regülasyonu sağladığından emin olmak için alternatör voltaj regülatörünüzü nasıl test edersiniz?
Bir Araba Voltaj Regülatörü Nasıl Test Edilir
Arabanızın elektrik sistemiyle ilgili sorunlar fark ettiyseniz, elektronik voltaj regülatörünü test etmek, arabanızın elektrik sisteminin hangi bölümünün soruna neden olduğunu belirlemenize yardımcı olabilir.
Neyse ki, bir voltaj regülatörünü test etmek oldukça basittir, ancak bir multimetre gerektirir.
Not: Bu test, bilgisayarlı voltaj regülasyonu olmayan araçlar içindir.
Voltaj regülatörünüzü test etmek için şu adımları izleyin:
Adım 1: Multimetreyi Voltaj Olarak Ayarlayın
Multimetrenizin voltaj ayarında olduğundan emin olun .
Voltaj ayarı genellikle ∆V veya üzerinde birkaç satır olan bir V gibi görünür.
20V’a ayarlayın. Alternatör regülatörünü multi metreniz OHM veya AMP olarak ayarlanmış halde test etmek cihazınıza zarar verebilir.
Adım 2: Multimetreyi Pilinize Bağlayın
Alternatör regülatörünü kontrol etmek için akü voltajını kontrol etmemiz gerekir.
Aracınız kapalıyken , multimetrenin siyah ucunu siyah (negatif) akü terminaline ve kırmızı ucunu kırmızı (pozitif) akü terminaline bağlayın.
Adım 3: Multimetreyi Kontrol Edin
Piliniz düzgün çalışıyorsa , motor kapalıyken multimetre 12 voltun biraz üzerinde görüntü veriyor olmalıdır . Pil voltajınız 12 voltun altındaysa, pilinizin arızalandığı ve yakında değiştirmeniz gerekebileceği anlamına gelebilir.
Adım 4: Aracınızı Açın
Arabanız parkta veya boştayken ve acil durum freni devredeyken motoru çalıştırın. Multimetreye bir göz atın ve araç boştayken okumanın yaklaşık 13.8V’a yükseldiğini görmelisiniz.
Multimetrenizde 13,8V görüyorsanız, elektrik sorunlarınızın nedeninin arabanızın alternatörünü devre dışı bırakmasını sağlayabilirsiniz. 13,8V, her şeyin doğru çalıştığını ve alternatörün pilinizi olması gerektiği gibi şarj ettiğini gösterir.
Motoru çalıştırdıktan hemen sonra çıkış voltajınız 13V’un altına düşerse, elektrik sisteminizde bir sorun olabilir. Bir voltaj düşüşü testi yapmayı düşünün.
Son olarak, sabit veya aralıklı yüksek veya düşük voltaj çıkışı fark ederseniz, sorunun alternatör voltaj regülatörünüzde olduğunu gösterir.
Adım 5: Motorun Devri
Burada fazladan bir el setine ihtiyacınız olacak. Multimetreye göz kulak olurken birisinin motoru devirmesini sağlayın. 1.500 – 2.000 RPM’ye ulaşana kadar otomobilin devirlerini yavaşça artırın .
Adım 6: Multimetreyi Tekrar Kontrol Edin
Alternatör voltaj regülatörünüz düzgün çalışıyorsa akünüzün voltaj çıkışı 14,5V civarında olmalıdır . Okuma 14,5V’nin üzerindeyse, muhtemelen arızalı bir voltaj regülatörünüz vardır. Okuma 13,8V’nin altındaysa, piliniz zayıftır ve muhtemelen değiştirilmesi gerekecektir.
Şimdi, bazı regülatör SSS’lerini gözden geçirelim:
5 Araba Voltaj Regülatörü SSS
İşte birkaç yaygın voltaj regülatörü sorusu ve cevapları:
1. Voltaj Regülatörünü Nerede Bulabilirim?
Alternatör muhafazasının içine veya dışına monte edilmiş voltaj regülatörünü sıklıkla bulabilirsiniz . Dışarıya monte edilmişse, regülatörü arabanın alternatörüne bağlayan bir kablo demeti görmelisiniz.
2. Kötü Bir Voltaj Regülatörü Pili Yıkabilir mi?
Evet, kötü bir voltaj regülatörü kesinlikle arabanızın aküsünü mahvedebilir.
Aküye çok fazla voltaj akarsa, plakaları çarpabilir ve akünüzü bozabilir. Alternatif olarak, düşük voltaj varsa, akü tam olarak şarj olmaz ve aracınızı çalıştırmakta zorlanabilirsiniz.
Voltaj regülatörü tamamen arızalanırsa, pil gücü derin deşarj olur. Standart 12 voltluk kurşun asitli araç aküsünüzün deşarj olması gerekirken, çok fazla deşarj olması akünün içindeki plakalarda geri dönüşü olmayan hasarlara neden olarak ömrünü önemli ölçüde kısaltabilir.
Okuyunuz: Araç Beyin Testi
3. Arızalı Voltaj Regülatörü İle Araç Kullanabilir miyim?
Teknik olarak, arızalı bir voltaj regülatörü ile sürebilirsiniz, ancak bunu yapmak risklidir.
İyi olabilirsiniz ve hiçbir şey olmuyor, ancak bazı pahalı elektrik bileşenlerini sabit voltaj olmadan patlatma riskiyle karşı karşıyasınız. Arızalı bir voltaj regülatörünüz varsa, mümkün olan en kısa sürede değiştirmelisiniz.
4. Voltaj Regülatörünün Değiştirilmesine İhtiyacım Olursa Ne Yapmalıyım?
Voltaj regülatörünün değiştirilmesi gerekiyorsa, pahalı parçalara zarar verebileceğinden arabanızı bir tamirhaneye götürmeyin.
Değişim yapacak bir tamirci ararken, her zaman bir tamirciyi çağırın ve aşağıdakileri bir kez daha kontrol edin:
- ASE sertifikalı
- Onarımlarda servis garantisi sunun
- Yalnızca yüksek kaliteli aletler ve yedek parçalar kullanın
kaynak: Wikipedia