Arabanızı Bir Ay Boyunca Çalıştırmazsanız Ne Olur? İster bir süreliğine tatile gidiyor olun, ister iş için geçici olarak başka bir yere taşınıyor olun, aracınızı uzun süre kullanmadan bırakmanız gerekebilir.

Bu durumdaysanız, aracınızı bir ay veya daha uzun süre kullanmamanın , güvenli bir şekilde başlama yeteneği de dahil olmak üzere performansını nasıl etkileyeceğini bilmek önemlidir.

Arabanızı Bir Ay Boyunca Çalıştırmazsanız Ne Olur?

Arabalar sürülmek için tasarlanmıştır, aylarca boşta oturmak için değil. Kullanılmadığında motor sıvıları bozulmaya başlar, yağlanmayan parçalar aşınmaya başlar ve daha da kötüsü hayvanlar içeri girerek ulaşabildikleri her şeyi çiğneyebilirler. Kemirgenler genellikle önemli hasara neden olabilecek organik malzemelerden yapılmış kablo demetlerini veya diğer araba parçalarını çiğnerler.

Lastikler de hareketsizlikten etkilenir. Bir araba kullanılmıyorsa , özellikle soğuk havalarda yavaş yavaş lastiklerinden hava sızmaya başlayacaktır . Aracın ağırlığı, sönen lastiklere baskı yapmaya devam edecek ve bu da düz noktalara neden olabilir . Lastikleri hava ile doldurmak genellikle bu sorunu çözer, ancak bazen düz noktalar kalıcı hale gelir.

Araç uzun süre kullanılmadığında da benzin deposunda nem birikmeye başlayabilir. Zamanla, bu korozyona neden olabilir .

Bir araba ne kadar süre kullanılmadan bırakılabilir? Genel olarak, bir araba ne kadar uzun süre oturursa, bu sorunlar o kadar kötüleşebilir, ancak hepsi kötü haber değil.

3 Aydır Arabayı Kullanmamak? İşte Başlamadan Önce Yapmanız Gerekenler

Aracınızı terk etmeyi planlıyorsanız, 2 yıl, 2 ay ve hatta 2 haftadır oturmakta olan bir arabayı nasıl çalıştıracağınızı bilmek önemlidir.

Birkaç ay sonra bile, akünün hala şarj olması koşuluyla, çoğu modern araba hala güvenli bir şekilde çalıştırılabilir. Ancak, önce yapmanız gereken birkaç basit kontrol vardır. Bu, aracınızın güvenli bir şekilde çalıştırılmasını sağlarken sorunları hızlı bir şekilde belirlemenize yardımcı olacaktır.

Yapmanız gerekenler:

Motor Yağını Kontrol Edin

Aracınızın yağ çubuğunu kullanarak yağ seviyesini kontrol edin. Yağ çubuğunun nerede olduğundan emin değilseniz, diyagram için kullanıcı el kitabınıza bakın. Doğru yağ seviyesi , yağ çubuğundaki iki gösterge işareti arasında olmalıdır .

Yağı kontrol etmeden önce motorun en az on dakika soğuduğundan emin olun. Yağı kontrol etmeye gittiğinizde sadece seviyesine dikkat etmekle kalmayıp rengine ve kıvamına da dikkat etmelisiniz. Bu yağ kalın ve kumluysa ve rengi koyuysa, yağ değiştirme zamanı gelmiş demektir . Yağ seviyeniz düşükse, tavsiye edilen yağ ile önerilen seviyeyi tamamlamadan aracınızı kullanmamanız gerektiğini unutmayın.

Tüm Dış Işıkları Kontrol Edin

Yola çıkmadan önce farlarınızın, sis farlarınızın, uzun huzme farlarınızın, fren lambalarınızın, geri vites lambalarınızın ve göstergelerinizin çalışıp çalışmadığını kontrol edin . Bunu yapmanın en kolay yolu, bir arkadaş veya aile üyesini almaktır, böylece bir kişi çeşitli ışıkları etkinleştirebilir ve diğeri çalışıp çalışmadığını kontrol edebilir.

Sızıntı İşaretlerini Kontrol Edin

Motor yağı ve soğutma suyu seviyelerini kontrol etmeden önce , bir şeyin sızdığına dair herhangi bir işaret olup olmadığını görmek için arabanın altındaki zemine bakın. Genel bir kural olarak, sorunu genellikle sızıntının rengini gözlemleyerek daraltabilirsiniz, ancak aracı sürmeden önce profesyonel bir inceleme ve sızıntıyı teşhis etmek her zaman en iyisidir:

  • Siyah veya açık kahverengi genellikle motor yağı sızıntısını gösterir
  • Kırmızı veya kahverengi genellikle iletim sızıntısını gösterir
  • Açık, kırmızı veya kahverengi genellikle hidrolik direksiyon sızıntısını gösterir
  • Şeffaf sarı veya kahverengi genellikle bir fren sistemi sızıntısını gösterir

Aracınızı sıvı sızdırırken kullanmak ciddi (ve pahalı) hasara neden olabilir. Herhangi bir sızıntı belirtisi varsa, araba kullanmaktan kaçınmak önemlidir.

Fren Sıvısını Kontrol Edin

Aracınızın fren hidroliği seviyesini kontrol etmek için ana fren silindiri deposunu tanımlamanız gerekir . Tipik olarak, fren pedalının konumuna göre motorun arkasına monte edilir. Kullanım kılavuzunuz size tam olarak nerede olduğunu gösterebilmelidir.

Sadece yarı saydam fren hidroliği deposundaki işaretlere karşı sıvı seviyesini görsel olarak kontrol ediyorsunuz. Haznenin kapağını çıkarın ve sıvının sağlıklı mı yoksa kirli mi göründüğünü not edin. Fren hidroliğinizin düşük olması, frenlerinizde en kısa zamanda onarılması gereken bir sorun olduğunu gösterebilir. Kirli fren hidroliği, su kirliliğinin meydana geldiğini ve aracın fren sisteminin yıkanması gerektiğini gösterebilir .

Pili Kontrol Edin

Aracınız uzun süre boşta kalırsa muhtemelen karşılaşacağınız ilk sorun akü ile ilgili bir sorundur . Piller boşta bırakıldığında zamanla yavaş yavaş voltaj kaybeder. Arabanızı bir şarj cihazına veya başka bir voltaj koruyucuya bağlamadıysanız, voltaj muhtemelen arabayı çalıştırmak için gereken miktarın altına düşmüş olacaktır. Aracınızı takviyeyle çalıştırmak sorunu çözebilir, ancak takviyeyle çalıştırmadan sonra, aküyü yeniden şarj etmek için aracınızı 5 – 10 dakika çalıştırın, ardından kapatın ve yeniden çalıştırmayı deneyin. Aracınız yeniden çalışmazsa aküde veya aracınızın elektrik sisteminde bir sorun olabilir ve bu sorun giderilmezse sizi yolda bırakabilir.

Yine de aracınızı takviyeyle çalıştırmaya çalışmadan önce, akü kablolarını çıkarın ve akü terminallerinin temiz olduğunu ve kir ve korozyon içermediğini kontrol edin .

İdeal olarak, araç depoya alınmadan önce akünün tam olarak şarj olması ve boşalmasını önlemek için motorla bağlantısının kesilmesi gerekir. Şarj her üç ayda bir kontrol edilmeli ve pil yaklaşık 12,4 voltun altına düşerse yeniden şarj edilmelidir .

Gazı Kontrol Edin

Deponuzdaki gazın bozulmaya başlaması sadece bir ay sürer. Gazın daha hafif bileşenleri buharlaşıp oksitlendikçe yanıcılığını kaybeder ve daha az etkili hale gelir. Bozulurken, yakıt sistemine salınan ve tıkanıklık olasılığını artıran yapışkan bir kalıntı da oluşturur. Eski yakıt motorun tekleme yapmasına ve durmasına neden olabilir.

Açıkçası, benzini koklamanızı önermiyoruz, ancak bozulmaya başlayan gaz, vernik kokusuna benzeyen belirgin bir ekşi kokuya sahip olacaktır. Bir seçenek, yakıt deponuzdan küçük bir miktar sifon çekmek ve rengi kontrol etmektir. Eski gaz, taze benzinden daha koyu olacaktır ve oluşmaya başlayan yapışkanlığı bile görebilirsiniz.

Aracınız üç ay veya daha uzun süredir çalışmıyorsa, depoyu boşaltmanız ve yeni yakıtla doldurmanız önerilir. Bir veya iki aydır bekleyen bir araba için, eski gazı aracınızın yakıt sisteminden geçmeden önce seyreltmek için yakıt deposunu taze gazla doldurmanız önerilir.

Son olarak, arabanızı fazla kullanmadığınızı fark ederseniz ve muhtemelen 30 gün veya daha fazla boşta kalırsa, gaza bir yakıt dengeleyici eklenmelidir. Bu, 12 aya kadar bozulmayı önleyecektir ve aracınızın yakıt sistemine zarar gelmesini önlemenin en kolay yoludur.

Lastikleri Kontrol Edin

Aracı sürmeye çalışmadan önce lastiklerin iyi durumda olduğundan emin olmak için gözle kontrol yapılmalıdır. Hava basıncı kontrol edilmeli ve üreticinin tavsiye ettiği psi değerine ayarlanmalıdır. Bu, genellikle sürücü kapısı pervazında bulunan bir çıkartmada bulunabilir. Lastikleriniz için önerilen psi değerini kullanıcı el kitabınızda da bulabilirsiniz.

Muayene sırasında lastikleriniz normal görünebilir, ancak aylar sonra aracınızı ilk kez döndürmek için direksiyona geçtiğinizde, tanıdık yumuşak sürüş yerine direksiyon simidinde bir titreşim hissedebilir ve tanıdık olmayan bir ses duyabilirsiniz. Bu, lastikteki düz bir noktadan kaynaklanır – uzun süre boşta kalan herhangi bir araba için bir sorun.

Bu, sabit bir lastiğin uzun bir süre boyunca bir aracın yükünü taşıması gerektiğinde meydana gelir. Aracın ağırlığı aşağı doğru bastırdıkça lastiğin altı yere yayılır. Zaman geçtikçe kauçuk sertleşir ve lastik üzerinde düz noktalar bırakır.

Genel olarak konuşursak, aracı sürerken ve lastikler ısındıkça ve esnekliği yeniden kazandıkça, düz noktalar kaybolacaktır. Bu genellikle yaklaşık 15 dakika sürer. Aşırı kış sıcaklıklarında, araç birkaç aydır hareket etmezse bu düz noktalar kalıcı hale gelebilir.

Kemirgenleri Kontrol Edin

Havalar soğuduğunda, fareler ve fareler daha sıcak bir sığınak arar ve motor bölmesi bu sezonun en sıcak kemirgen oteli olarak ikiye katlandığından araç sahipleri için felaket olabilir. Fareler bir arabayı yeni yuvaları haline getirdikten sonra keskin dişleri motor hortumlarına, plastik panellere ve kablolara ciddi zararlar verebilir.

Arabanızda fare sorunu olabileceğine dair işaretler şunları içerir:

  • Dışkılar ve buna bağlı kötü koku
  • Fanı veya ısıtıcıyı açtığınızda, yuvanın varlığını gösteren tanıdık olmayan sesler
  • Alışılmadık yerlerde yemek artıkları
  • Gösterge panelindeki motor ışığını kontrol edin, kablolama hasarını gösterir
  • Hortumlarda ve tellerde ısırık izleri

Fareleri arabanızdan çıkarmak zaman alan bir iş olabilir. Sadece yuvalarını bulup çıkarmak zorunda kalmayacak, aynı zamanda yuvanın etrafındaki alanı temizleyip dezenfekte etmeniz ve büyük olasılıkla neden oldukları hasarı onarmanız gerekecek. Farelerin geri dönmesini önlemek için nane yağı püskürtmek veya güve topları çıkarmak gibi birçok yöntem vardır. Yine de ultrasonik ses iticileri unutun – cüzdanınızda delik açmaktan başka bir şey yapmazlar.

Okuyunuz: Oto Ekspertiz

Arabanızı Ne Sıklıkta Çalıştırmalısınız?

Bir arabayı 3 ay, hatta 3 hafta boyunca kullanılmamış halde bırakmak ideal değildir. Mümkünse aracınızı ayda birkaç kez kullanmadığınız zamanlarda çalıştırın . Sadece aracı çalıştırmak değil, aynı zamanda tekrar depoya koymadan önce   yaklaşık 10 mil sürmek de en iyisidir.

Aracı hızlı bir dönüş için dışarı çıkarmadan çalıştırmak motoru ısıtır, ancak başka bir şey yapmaz. Ayrıca aracın aküsünü boşaltabilir ve bu da bir dahaki sefere çalıştırmayı zorlaştırabilir.

Öte yandan, aracı çalıştırmak ve 10 mil sürmek, şanzıman, frenler ve süspansiyon dahil olmak üzere aracın diğer kısımlarını tamamen ısıtacaktır. Bu kısa mesafeyi sürmek , aracınızın aküsünün yeniden şarj olma şansını da verir, böylece gelecekte daha kolay çalıştırılır.

Yakın bir arkadaşınızdan veya akrabanızdan yardım istemeyi düşünün. Belki ara sıra akşam yemeğine çıktıklarında veya ev işlerini halletmek için arabanızı dışarı çıkarabilirler.

Arabanızı Bir Ay Boyunca Kullanmamaya Nasıl Hazırlanırsınız?

Bir arabayı 3 ay boyunca kullanılmadan bırakmayı planlıyorsanız, bu hareketsizlik döneminde aracı iyi durumda tutmak için atabileceğiniz bazı adımlar vardır. Yapmanız gerekenler:

  • Bir araba örtüsü kullanın. İç mekanda saklıyor olsanız bile, kullanılmayan bir aracı her zaman örtmelisiniz. Bir araba örtüsü, aracınızı kötü hava koşulları ve hayvanlar gibi belirli uzun vadeli depolama tehlikelerinden koruyabilir.
  • Onu yıka. Depoya koymadan önce aracınızı iyice yıkadığınızdan emin olun . Aracınızda uzun süre su lekeleri veya başka kalıntılar bırakmak boya hasarına neden olabilir.
  • Yağ değişimi yaptırın Yağ değişimi, araç kullanılmadığında motorunuza zarar verebilecek kirleticiler içeren kirli yağı temizleyecektir.
  • Benzin deponuzu doldurun. Benzin deposu boşsa, hatta yarısı doluysa, araç kullanılmadığında nem birikmeye başlayacaktır. Bu sorunu önlemek için aracınızı depoya koymadan önce benzin deposunu doldurunuz.
  • Aracı kriko sehpalarına yerleştirin. Arabanızı bir ay veya daha uzun süre kullanmamayı planlıyorsanız, tekerlekleri çıkarmak ve aracı kriko sehpalarına desteklemek en iyisidir. Bu, ek çalışma gerektirir, ancak düz noktaları ve diğer lastik hasarlarını önleyecektir.
  • Park frenini kullanmayın. Araç uzun süre depoda bırakılırsa, fren sisteminde pas oluşabilir. Park freni uygulanırsa bu pas, fren balatalarının rotor ile birlikte kaynaşmasına neden olabilir. Bu nedenle, aracınızı bir aydan fazla terk etmeden önce el frenini kullanmamak en iyisidir.

Arabanızı Bir Ay Boyunca Çalıştırmazsanız Ne Olur? Bu ipuçlarını takip etmek, kullanılmadığı zamanlarda aracınızın ömrünü koruyabilir.

Arabanızın Oturduktan Sonra Çalıştırması Uzun Sürerse Ne Yapmalısınız?

Potansiyel bir sorun mu buldunuz? Arabanızın çalışması uzun mu sürüyor? Veya bu adımlardan herhangi biri hakkında emin değil misiniz? Bir sonraki adım, aracınızı incelemesi ve seçenekleriniz hakkında size tavsiyede bulunması için bir profesyonel bulmaktır. Araba onarımları pahalı olabilir, ancak yola çıkmadan önce aracınızı kapsamlı bir şekilde kontrol etmek uzun vadede size para kazandıracaktır.