Aracınıza niteliklerinden çok nasıl baktığınız, performansı üzerinde doğrudan bir etkiye sahiptir. Araç bakımı bu noktada tüm araçlar için büyük ve eşit derecede hayati bir konu haline geliyor. Peki, otomobil bakımı tam olarak nedir ve neleri içerir? Düzenli olarak mı yapılıyor ve araçtan araca farklılık gösteriyor mu?

Araç Bakımı Neden Önemli

Periyodik bakım, bir aracın daha güvenli ve daha uzun ömürlü olması için önceden belirlenmiş aralıklarla parça ve sıvılarının değiştirilmesi işlemidir. Yakıt türevine bağlı olarak sıklığı değişse de tüm otomobiller için periyodik bakım gereklidir. Periyodik bakımların güvenliğin yanı sıra yolculuklarınızı sorunsuz kılmak, yakıt tüketimini maksimum seviyede tutmak, aracın ömrünü uzatmak gibi faydaları da vardır; aracın benzinli araçlarda 15 bin kilometre, dizel araçlarda 10 bin kilometre yol kat etmesiyle yapılır. Şimdi rutin bakımla ilgili temel eylemlere bakalım.

Araç Bakımı Teknik Yönleri

Araç bakımı söz konusu olduğunda, birçok kişi aracın teknik yönlerini düşünür ve genellikle işin büyük bir bölümünün kaputun altında yapıldığı varsayılır. Ancak tıpkı motor gibi aracın iç kısmında da pek çok elektronik aksam bulunuyor ve bunların en önemlileri muhtemelen klimalar. Klimaların düzgün ve kaliteli bir şekilde çalışması için belirli karışımlara sahip bir gaz kullanılır. Klima gazı olarak da bilinen bu gazın rutin bakımlar sırasında izlenmesi ve kritik seviyelere ulaşması durumunda değiştirilmesi gerekir.

Sigara, hem sürücü hem de yolcular için gerekli olan klimaların bir numaralı düşmanıdır. Sigara dumanı hava kanallarını tamamen doldurarak kokunun giderilmesini imkansız hale getirir. Klima ile ilgili bir diğer sorun, ürettiği sıcak veya soğuk havanın sıcaklığını düzenleyememesidir.

Klimanızın ömrünü uzatmak ve sağlığınıza zarar vermemek için, klima tarafından soğutulan veya ısıtılan arabanızın içindeki sıcaklık ile dışarıdaki sıcaklık arasında 8 dereceden fazla fark olmaması ve Arabadan inmeden yaklaşık 10 dakika önce klimanızı kapatın. Bu adımda, klima gazıyla beraberinde, polen filtreleri, hava kanalları ve klima kompresörü kontrol edilir.

Okuyunuz: Araç Bakımı Yapmak

Otomotiv

Neredeyse tüm otomotiv ekranları artık dokunmatik ekran ve sorunların çoğuna kullanıcı hatası neden oluyor. Paneldeki yüzlerce iletken elemandan birinin arızalı olduğunu belirten “ölü piksel” bu sorunların en yaygın olanıdır. Ekranda birkaç ölü piksel varsa ve bu parçalar birbirine yakınsa, bu durumda yenisini aramanız gerekebilir, bu da ekrandaki görüntüyü net olarak görememenize neden olur. Kendi ekranınızın yanı sıra ekranı çevreleyen tuşlar da son derece hassas malzemelerden oluşuyor.

Bu anahtarları kullanırken dikkatli olmak en iyisidir. Son olarak, dikkate alınması gereken ses sistemi ve hoparlörler var. Müzik sistemlerinde bağlantı noktalarının bulunduğu yerlerde darbe veya sıvı teması gibi durumlar olmadıkça herhangi bir endişe yoktur. Ekranlarda olduğu gibi yanlış veya ciddi kullanım, eğlence veya müzik sistemlerinde en yaygın arızadır ve rutin bakım sırasında sıklıkla gözden kaçırılır. Sonuç olarak sürücülerin bu muayeneleri tamamlamaları ve herhangi bir sorunu yetkili servise bildirmeleri beklenmektedir.

Okuyunuz: Airbag Testi

Araç Güvenlik Ekipmanları

Güvenlik ekipmanlarından bahsettiğimizde, çoğu elektronik olan, frenden sinyallere kadar geniş bir cihaz yelpazesinden bahsediyoruz. Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi (ABS) ve Elektronik Stabilite Programı gibi önceki on yılda üretilen tüm otomobillerde standart olan birçok teknoloji, güvenlik teknolojisinin en ileri noktasındadır. Son on yılda yapılan her arabada bulunan bu sistemlerde çipler kullanılmaktadır. Bu nedenle çabuk bozulan talaşlar sık ​​sık kontrol edilmeli veya değiştirilmelidir. Bir diğer önemli güvenlik ekipmanı olan hava yastıklarında ise durum kritik.

Hava yastıkları sensörleri aracılığıyla çarpışmayı algılar ve sensörleri kimyasal gazlarla birleştiren benzersiz bir teknik sayesinde yastığı bir saniyeden daha kısa sürede kimyasal gaz kombinasyonuyla doldurur. Sonuç olarak, tetiklenen yastık yolcuları ve sürücüleri güvende tutar.

Daha sonra gaz bir sonraki saniyede serbest bırakılır ve yastık tamamen kapanır ve hayatta kalanların nefes almasını kolaylaştırır. Hava yastıklarının kullanım ömrü uzundur. Bu sürenin 10 yıl olduğu yaygın bir bilgi olmakla birlikte, hava yastıklarının doğru zamanlarda açılıp kapanmasını sağlamak için benzinli otomobillerde her 30 bin kilometrede bir, dizel araçlarda her 20 bin kilometrede bir hava yastığı sensörleri kontrol edilmelidir. Güvenlik ekipmanlarının bir diğer önemli parçası olan emniyet kemerlerinin de uygun bir mesafeye açılması ve rutin bakımlar sırasında kapsamlı bir şekilde kontrol edilmesi de kritik önem taşıyor.

Araç güvenliğinin en önemli unsurlarından biri olan fren balataları, rutin bakımlar sırasında otomobilin en detaylı ve sıklıkla değiştirilen parçalarıdır. Fren balatası değişiminin belirli bir zaman aralığı yoktur. Çünkü her aracın özellikleri, kullanıldığı yol koşulları, sürücünün sürüş alışkanlıkları ve diğer faktörler farklılık gösterebilir. Sonuç olarak, fren balataları düzenli olarak kontrol edilmelidir. Her 40 bin kilometrede bir fren balataları orijinal yedek parça ile değiştirilmeli ve muayene edilmelidir. Aşağıdakiler, fren balatası kontrollerine ek olarak çeşitli fren testleridir:

Fren hidroliği ve bağlantıları kontrolü,

Elektroniklerin kontrolü,

Fren disk kontrolü.

Araç Detayları

Araç bakımı, güvenliği için olduğu kadar aracın görünümü için de hayati önem taşır. Aracınızın deyim yerindeyse “kendini ortaya çıkarması” için hem iç hem de dış temizliğine dikkat etmelisiniz. Dış temizlik için tazyikli su kullanabilir veya işin daha kısa sürede yapılması için uzmanlar kiralayabilirsiniz. Otomobilinizde biriken veya metal yüzeylerin paslanmasına neden olan kirlerden kurtulabilirsiniz. Döşemeleri ve koltukları temizleyerek aracınızın iç kısmına pislik ve kötü kokuların yayılmasını önleyebilir, diğer yolcuların da sizin kadar keyifli yolculuk yapmasını sağlayabilirsiniz.

Okuyunuz: Araçlarda Detaylı İç Temizlik

Değerlendirme Notu