Araç şase kontrolü nasıl yapılır? Sorusu araç almak isteyenlerde veya kendi aracında şüpheye düşenlerin aklında olan bir sorudur. Araç şasesi aracı taşıyan iskeletidir. En değerli ve en önemli parçasıdır. Sabit bir yapıdır. Şase etkilendiği zaman arabanın birçok hareketli parçası bu kazadan etkilenir. Şasenin hasar aldığı noktalarda genel olarak cıvatalı olan motor kaputu ve cıvatalı olan çamurluk etkilenir ve hasar görürler ve çoğu zaman değişimle son bulur.
Özellikle 2000’li yıllardan sonra üretilen araçların birçoğunda airbag(hava yastıkları) sistemi vardır. Bu airbag sistemlerindeki airbag’in hava yastıklarının açılmasını sağlayan darbeyi tespit eden sensörler arabanın ön grubunda, tamponun hemen ardında yer alır. Araçta çarpma anında, tampon kırıldığı anda tetikleme yapıp eğer emniyet kemerleri takılıysa hava yastıklarını açarlar. Bu tür kazaların ardından kesinlikle araç şase kontrolü yaptırılması gerekmektedir.
Araç Şasesi Nedir?
Araç şase kontrolü yaptırırken bilmemiz gereken ilk şey araç şasesi nedir? Araç şasesi, arabanın iskelet sistemidir. İnsan iskeletiyle aynı görevi görmektedir. Tüm parçaların monte edildiği aracınızın en büyük kısmıdır
Aracın, kaza anında çarpa şiddetini düşüren gerekli kırılma noktalarından kırılarak kazanın şiddetini en aza indiren bölümüdür. Şase kısmı araba firmalarının inanılmaz paralar harcadığı arabanın en önemli bölümüdür.
Bir şase, dayanıklı, hafif ve az parçalı olmalıdır. Mekanik parçaları kolayca sökülüp takılmalıdır. Ve bunların hepsine rağmen maliyeti de ucuz olmalıdır. Modern, yeni nesil otomobillerde eskisi gibi sert ve kalın çerçeveli şaseleri yerine tek yapılı veya blok halinde olan kafes biçimli şekilli hafif yapılar yerini almaktadır.
Gövdenin bir kısmı ise yolcu koruyucu kafes biçiminde arda kalan bölümleri ise kaza esnasında ezilebilecek ve büzülebilecek biçimdedir. İşte bu parçalar kaza esnasında anında ortaya çıkabilecek enerjinin büyük bir kısmını yutar ve kalan enerjiyi de yolculara ve şoföre zarar vermeyecek doğrultulara aktarır.
Şase Kontrolü Nasıl Yapılır?
Şase kontrolü nasıl yapılır? Firmamızda araç şase kontrolü yapılırken, aracınızın iskelet sistemini oluşturmakta olan şase üstten ve aracınız lifte kaldırıldıktan sonrasında alttan detaylı bir halde incelenir. Şasede herhangi bir hasar olup olmadığı, düzeltme işlemi yapılıp yapılmadığı test edilir. Yapılan kontroller rapor haline getirilir ve sizlere takdim edilir.
Firmamızda araç altında meydana getirilen genel gözle muayeneye ilave olarak arzu üstüne bilgisayarlı şase ölçümü yapılarak araçların şasesindeki oynamaların kontrolleri yapılmaktadır.
Şasesi İşlem Görmüş Araç Alınır Mı?
Şasesi işlem görmüş araç alınır mı? Şasesi işlem görmüş araç hem alınabilir hem de satılabilir. Ayrıca trafiğe de çıkabilir. Trafikte aktif kullanılıyorsa ve görünümünde bir sorun yoksa şasesi işlemli araçlar neden önerilmiyor? Neden şasesi işlem görmüş araçlardan uzak duruluyor? Bir tercih meselesi midir?
Evet, kişiden kişiye değişen bir tercihtir. Âmâ firmamız olarak bizler şasesi işlem görmüş araçları önermiyoruz. Peki, biz neden önermiyoruz? Şaseler aracın bir kaza anında alınan darbeyi optimum olarak emilişini ve aracın ön ve arka kısmındaki güvenliği sağlayan ana iskelet kısmıdır. Ciddi bir kazaya karıştığınızda şaselerinde işlem görmüş bir araç mı güvenliğinizi sağlar yoksa şasesinde işlem görmemiş bir araç mı? Tabi ki şasesi sağlam bir araç sizi ölümcül tehlikeden kurtaracaktır.
Alınıp alınmayacağını bütçe ve talebiniz çerçevesinde değerlendirmeniz lazım. Almaya karar verdiğinizde de aracın nasıl toplandığını iyi bilmeniz gerekmektedir. Sadece satılmak için toplanan bir araç sonrasında sizi çok zor duruma sokabilir ve sık sık arızalar ortaya çıkabilir. Dikkat etmeniz gereken bir diğer noktada satıcıların pembe söylemlerine inanıp aldanmamanız. Bu tip sorunlarla karşılaşmamak için firmamız gibi profesyonel ekiplere danışmanız mutlak olmazsa olmazdır.
Araç şase kontrolü için firmamıza danışmanızı, hizmetlerimizden faydalanmanızı şiddetle öneriyoruz. Siz siz olun sakın çok iyi ve profesyonel bir oto ekspertiz firmasına götürmeden özellikle şase den darbe yemiş bir aracı almayınız.
Eğik Şase Nasıl Anlaşılır?
Aracın şasesi kazalıysa ,aracın şasesi işlem gördüyse veya şaseden darbe aldıysa Bu araçta ne gibi sıkıntılar yaşanır onu irdelememiz gerekirse;
- Aracın ne taraftan darbe aldığına bağlı olarak parça uyumsuzlukları gözükür. Örneğin araç sağa arka çamurluğundan darbe almış, kaza yapmış ve şasesinde bir hasar oluşmuş. Şase iyi tamir edilemediyse, şase tamirinden sonra gözle görülebilecek veya bazen gözle görülemeyecek şekilde de olsa mutlaka parça uyumsuzluğu görülür, fark edilir. Örnek üzerinden gidilirse sağ arka kapı ile çamurluk arasındaki boşluk ile sol arka kapı ile çamurluğu arasındaki boşluk mesafeleri birbirine uyum sağlamamaktadır.
- Bir diğer sıkıntı ise şase eğikliği durumlarında frenleme sorunları ortaya çıkar. Frenleme mesafesi çok uzayabilir veya araçla fren yaptığınız zaman araç kendini sağa veya sola yığabilir. Düz bir yolda rota düz direksiyon düzken fren yaptığınızda araç kendini sağa veya sola yoğun bir şekilde çekiyorsa. Bu sorun şaseden kaynaklı bir sorun olabilir. Bilhassa aracın fren balatalarında veya disklerinizden eminseniz sorun yüksek ihtimalle şasede olabilmektedir.
- Şasesi eğik bir arabada yol tutuşunda bozukluklar meydana gelir. Normal şartlarda aracınızla virajı aldığınızda aracınızın yola oturduğunu hissedersiniz. Aracınız size bir güven verir. Âmâ şasesi eğik araçlarda bu asla böyle olmaz sizi mutlaka rahatsız edecektir.
- Şasenin ön kısmında oynama olan araçlarda, motor kulağı bağlantılarında arasındaki oran değişik olduğu için motor tam oturmaz. Kulak yerlerinden tam oturmadığı için bu sarsıntıya sebep olur. Sarsıntıya bağlı ses duymanız da muhtemeldir.
- Şasesinde oynama, yamukluk olan araçlarda asla Rot ayarı tutmaz. Servise sokup rot ayarı yaptırsanız da çok kısa sürede bozulacaktır. Bu araçlar ayrıca sürekli ön takım parçalarını çabuk bozarlar, eskitirler.
Aracın şasi kontrolünde şasinin bozuk olması, görünümünün de büyük ölçüde bozulmasına yol açar. Şasisi bozuk araçların kaportası ve kaporta elemanları da bozuk olur. Bunun yanında lastik yuvaları şasiye tam oturmayacağından, lastikler de dışa doğru çirkin bir görünüm sergiler. Yalnızca görünüm bakımından değil; güvenlik bakımından da lastiklerin tam olarak yuvalarına oturmaması büyük bir sorun teşkil eder. Şasisi bozuk arabalarda; lastikler ve dolayısıyla otomobil, yola sağlam bir şekilde tutunamayacağından aracın sürüş emniyeti ortadan kalkar. Böyle bir araba ile hız yapmak hayati risk doğmasına yol açar.
Araç Şasi Nasıl Yapılır?
Özellikle de ikinci el araç alımında satın alınacak olan aracın şasi kontrolünde sağlam olup olmadığına bakılması son derece büyük bir öneme sahiptir. Zira daha önce uzun ya da kısa bir süre için kullanılan bu aracın, şasisi de dâhil olmak üzere herhangi bir yerinde hasar meydana gelmiş olma riski yeni bir arabaya kıyasla çok daha yüksektir. Bu sebeple; ikinci el araç satın almadan önce mutlaka devlet onaylı bir ekspertiz firması ile anlaşmak; tamamıyla tarafsız ve objektif ölçütlere dayanılarak yapılan ekspertiz işlemi sayesinde güven veren sonuçlara ulaşmayı mümkün kılar. Bu sayede satın almayı düşündüğünüz araca yapacağınız masrafın, satın alacağınız araca değip değmeyeceğine ilişkin düşünceleriniz somutlaşmış olacaktır.
Tüm bu gerçekler ışığında tercih ettiğiniz ya da edeceğiniz aracın şasi kontrolünde sağlam olup olmadığından emin olmak için başvurulması gereken yöntem hiç şüphesiz ki oto ekspertiz işlemidir.
Oto ekspertiz işlemi; aracın fren, süspansiyon, kaporta ve adaptif şasi kontrolü gibi pek çok farklı yönden detaylı bir şekilde testlere tabi tutulması ve hem fiziksel hem de bilişsel olarak otomobilin aksamının incelenmesidir. Ekspertiz işleminin doğru ve güven veren bir neticeyi ortaya koyması için mutlak suretle; TSE Yetki Belgesi onaylı bir ekspertiz firması tarafından yapılması gerekir. Bunun yanında; incelemeyi yapacak firmanın, hem teknik hem de estetik bakımından gerekli donanımlara sahip yetkili bir ekip ile çalışması ve son teknoloji ile geliştirilen güçlü ölçüm sistemleri kullanıyor olması gerekir.
Güçlü kadrosu ve üstün teknolojisi ile aracınız ile ilgili tüm ekspertiz işlemlerinde yanınızda olan Experix Kurumsal Oto Ekspertiz, sektörün öncü firmaları arasında tecrübesi ve başarısıyla farkını ortaya koymaktadır.
Şasi Numarası Nedir?
Tıpkı insanlarda olduğu gibi araçlarda da ayırt ediciliği belirleyen bir kimlik numarası yer almaktadır. Bu numaralar, aracın fabrikada gördüğü işlemler de dâhil olmak üzere araca dair tüm bilgileri üzerinde barındırır.
17 karakterden oluşan bu numaralar aşağıda yer alan bilgileri içerir:
- Üretildiği ülke
- Üretim yılı
- Üretildiği fabrika
- Motor bilgileri
- Aracın dış görünüşü ile ilgili teknik detaylar
Şasi numarasının değiştirilmesi hiçbir surette mümkün değildir. Aracınızın çeşitli yerlerinde; ruhsatta, sigorta poliçesi ve gönderilen serviste yer alan bu numaranın diğer adı; VIN (Vehicle Identification Number) olarak geçmektedir.
Bilhassa aracın çalınması gibi durumlarda büyük bir önem arz eden; şasi numaralarında yer alan her bir karakter, araçla ilgili farklı bir bilgiyi içerir. Öyle ki bir otomobilin şasi numarasına bakarak aracın motor bilgilerine ulaşmak dahi mümkündür.
Şasi numarasında yer alan ilk üç karakter aracın üretildiği ülke ve fabrikayı belirtir. Bunun ardından gelen dördüncü karakter ise otomobilin modelini ortaya koyar. Altıncı karakter otomobilin motor tipini ve özelliğini açıklarken, dokuzuncu karakter ise; güvenlik için konulan belirleyici bir numaradır, kontrol hanesi olarak nitelendirilir.
Şasi numarası yalnızca otomobilinizin çalınması gibi hallerde değil; aynı zamanda yetkili servislerde de büyük bir yere ve öneme sahiptir. Bu numara aracılığı ile doğru yedek parça kolayca tespit edilir; ve tamirat sırasında herhangi bir problem yaşanmasının önüne geçilmiş olur.
Oto ekspertiz açmak isteyen girişimciler için hazırlamış olduğumuz oto ekspertiz bayilik rehberi başlıklı yol haritasını inceleyebilirsiniz.