Fren Diskleri Neden Eğilir? Fren sapması, eğilmesi ve bunun sizi nasıl etkileyebileceği hakkında bilgi edinmek ister misiniz?

Fren dengesi olarak da bilinen fren sapması, eğilmesi, fren performansınızı etkileyen temel faktörlerden biridir. Fren yaptığınızda aracınızın hangi tekerlek takımının ilk önce kilitlendiğini belirler.

Bu makalede, fren sapması/eğilmesini ayrıntılı olarak inceleyeceğiz ve bunu ele almanın neden önemli olduğunu anlamanıza yardımcı olacağız .

Fren Diskleri Neden Eğilir

Fren Diskleri Neden Eğilir

Ağırlık aktarımının fren eğilimini nasıl etkilediğini göstereceğiz ve fren eğilimi ayarlarının fren performansınızı nasıl iyileştirebileceğini keşfedeceğiz. Son olarak, aracınızın fren eğimini gerçekten nasıl ayarlayabileceğinizi size göstereceğiz .

Fren Diskleri Neden Eğilir?

Fren sapması/eğilmesi, tekerleklerinize gönderilen fren kuvvetinin oranıdır. Bu oran yüzde olarak belirtilir ve ön tekerleklere giden etkin frenleme gücünü belirler .

Önden çekişli bir araç (FWD araba) genellikle %80’e kadar önden çekişe sahiptir. Öte yandan, arkadan çekişli (RWD) bir sokak aracı %60-70 ön tekerlek sapmasına sahiptir.

Diğer bir deyişle, bir FWD otomobilinde fren gücünün %80’i ön tekerleklere gönderilirken, yalnızca %20’si arka tekerleklere gönderilir. Arkadan çekişli, arkadan çekişli bir arabada bu kuvvet daha adil bir şekilde dağıtılır.

Not: Bir FWD otomobilinin daha çarpık bir orana sahip olması, onun yanlış bir şekilde önyargılı olduğu anlamına gelmez. Araba kurulumundan dolayı arabanın önünde bu seviyede bir frenleme kuvvetine ihtiyacınız var .

Fren sapması/eğilmesi Sürüş Tarzını Nasıl Etkiler?

İlk önce hangi tekerlek setinin kilitlendiğini anlamak, aracınızın aşırı veya az savrulacağını belirlemenize yardımcı olduğu için çok önemlidir.

Aşırı savrulma genellikle önce arka tekerleği kilitlenen arkaya eğilimli araçlarda olur . Bir araba aşırı savrulduğunda, sürücünün niyet ettiğinden daha fazla döner .

Genellikle ön tekerlekleri ilk önce kilitlenen ön taraflı araçlar için geçerlidir . Bir araba önden savrulduğunda, sürücünün niyet ettiğinden daha az döner.

Artık fren sapması/eğilmesinin ne olduğunu ve direksiyonunuzu nasıl etkileyebileceğini bildiğinize göre, bunu ele almanın neden gerekli olduğunu keşfedelim.

Fren sapması/eğilmesini Ele Almak Neden Önemli?

Fren Diskleri Sapması ve Yamulması

Fren Diskleri Sapması ve Yamulması

Fren sapması/eğilmesinin aracınızın nasıl davrandığı konusunda önemli bir rol oynadığı açıktır. Bununla birlikte, fabrikada üretilen araçların çoğu, aslında fren önyargı ayarlarına ihtiyaç duymayabilir.

Öyleyse, neden ilk etapta fren sapması/eğilmesini ele almakla ilgilenesiniz?

Arabanızda herhangi bir büyük değişiklik yaparsanız, bunlar onun fren eğilimini etkileyebilir.

Örneğin, bir arabanın sürüş yüksekliğini artırmak veya lastiklerinizde ve fren kitinizde değişiklik yapmak, arabanızın fren eğilimini değiştirebilir. Bu da aracınızın fren yaparken nasıl davranacağını değiştirecektir.

Fren sapması/eğilmesini ele almanın neden önemli olduğunu daha iyi anlamak için, düzgün bir şekilde önyargılı bir araç kullanmanın faydalarına ve aşırı önyargılı bir araç kullanmanın tehlikelerine bakalım.

Fren Diskleri Neden Eğilir

Fren Diskleri Neden Eğilir

1. Fren Diskleri Neden Eğilir : Doğru Önyargılı Bir Araç Kullanmanın Yararları

Mükemmel fren eğilimine sahip bir araç, fren yaparken kontrolü korumanıza yardımcı olur.

İdeal olarak, ön frenleri arkadan daha fazla frenleme kuvveti sağlayan uygun şekilde önyargılı bir araç. Bunun temel nedeni, modern önden motorlu otomobillerin kütlelerinin önde yoğunlaşması ve burada daha fazla fren torku (fren gücü) gerektirmesidir.

Düzgün şekilde eğimli araçların kullanımı daha kolaydır ve frene bastığınızda durma mesafenizi kısaltabilir.

2. Fren Diskleri Neden Eğilir : Ağır Önyargılı Bir Araç Kullanmanın Tehlikeleri

Arabanız aşırı derecede ön ağırlıklıysa, ön tekerleklere çok fazla fren torku gönderir. Düzgün dönmeyecek ve arka lastikleri yeterince kullanılmayacaktır. Ön tekerlekleri kilitlenir ve hızlı ön lastik aşınmasına neden olur. Bu, daha sonra aracınızın genel frenleme verimliliğini etkileyebilir.

Benzer şekilde, arkaya aşırı eğimli bir araba da frenleme verimliliğinizi etkileyebilir. Çok fazla arka fren sapması/eğilmesi, arka tekerleklere çok fazla fren torku gönderir ve onların kilitlenmesine neden olur. Bu, özellikle viraj girişlerinde frene bastığınızda tehlikeli bir patinajla sonuçlanabilir.

Bir dingil üzerinde aşırı derecede önyargılı bir araçla karşılaşırsanız , bu o dingildeki fren balatası aşınmasını artırabilir. Ayrıca, çok fazla fren torku alan tarafa bağlı olarak, ön veya arka lastik aşınmasına da yol açabilir.

Bütün bunlar, kullanımı hoş olmayan ve tehlikeli olan dengesiz bir araca yol açabilir.

Artık fren sapması/eğilmesini ele almanın önemini bildiğinize göre, ağırlık transferinin fren sapması/eğilmesini nasıl etkilediğini keşfedelim.

Fren Diskleri Neden Eğilir : Ağırlık Transferi Fren Eğilimini Nasıl Etkiler?

Frene bastığınızda arabanızın ağırlığı arkadan öne doğru aktarılır. Bu, arkadaki çekişi azaltır ve önde artırır.

Ön aksta daha fazla ağırlığınız varsa, bu ön fren eğilimini artırır ve ön fren balatalarını ezebilir. Arka aksa daha fazla ağırlık verildiğinde bu, arka fren eğilimini artırır ve arka balatayı bunaltabilir.

Motoru ve diğer fiziksel bileşenleri değiştirmenin arabanızın kütle merkezini ve ağırlık dağılımını nasıl değiştirebileceğini keşfedelim.

A. Motoru Değiştirerek Ağırlık Transferini Değiştirme

Motor yerleşimi, aracınızın kütle merkezinde kritik bir rol oynar. Önden motorlu bir otomobilde, ön aksın yakınında çok fazla kütle toplanmıştır. Arkadan motorlu bir arabada, kütlenin çoğu arkadadır.

Kuruluma bağlı olarak, üzerinde daha fazla kütle bulunan aksa daha fazla frenleme gücü dağıtılması gerekecektir.

Sonuç olarak, motor konumunuzu değiştirirseniz, arabanızın kütle merkezini değiştirir.

Motoru nereye yerleştirdiğinize bağlı olarak, aracınızın ağırlık transferi ve fren sapması/eğilmesi da sonuç olarak değişecektir.

B. Diğer Fiziksel Bileşenleri Kaydırarak Ağırlık Transferini Değiştirme

Fren sapması/eğilmesini değiştiren tek bileşen motor yerleşimi değildir.

Diğer fiziksel bileşenleri de değiştirerek arabanızın ağırlık dağılımını değiştirebilirsiniz. Pil, koltuklar ve diğer fiziksel öğeler gibi öğeleri taşıyabilirsiniz. Arabanızın içine daha fazla eşya ekleyerek ağırlık dağılımını da değiştirebilirsiniz.

Şimdi aracınızın fren performansını en üst düzeye çıkarmak için yapabileceğiniz ayarlamaları inceleyelim.

Fren Diskleri Neden Eğilir

Fren Diskleri Neden Eğilir

Frenleme Performansını Nasıl En Üst Düzeye Çıkarabilirsiniz?

Fren balansı ayarı, ön veya arka fren sapması/eğilmesini artırma meselesidir. Ancak önce, belirli fren önyargı ayarlarının frenleme performansınızı nasıl etkileyeceğini anlamanız gerekir.

Fren sapması/eğilmesini nasıl ayarlayabileceğinizi öğrenmek için bir viraj girişinde iz freni yaptığınızda neler olduğuna dikkat edin. Kontrol edilemeyen ani dönüşler yaşıyorsanız, bu arka frenin kilitlendiğinin bir işaretidir. Bunu halletmek için ya ön önyargıyı artırın ya da arka önyargıyı azaltın.

Frene basarsanız ve direksiyon simidi zor dönüyorsa, ön fren kilitlenmesi yaşıyorsunuz demektir. Bu, ön tekerlekler çok fazla fren torku aldığında olur. Bununla başa çıkmak için, arka eğimi artırmanız veya ön eğimi azaltmanız gerekir.

Okuyunuz: Fren Testi Nasıl Yapılır?

Fren Diskleri Neden Eğilir : Fren Eğimini Ayarlamanın 3 Yolu

Artık ne tür bir ayarlamaya ihtiyacınız olduğunu bildiğinize göre, size bazı şeyleri nasıl ayarlayabileceğinizi gösterelim:

1.Aracınızın Fren Önyargı Ayarlarını Otomatik Olarak Yapmasına İzin Verin

Daha iyi araç güvenliği için ABS donanımlı çoğu araçta Elektronik Fren Dağıtımı (EBD) işlevi bulunur. Bu, sizin için fren sapması/eğilmesinı otomatik olarak ayarlar.

İşte bunun nasıl gerçekleştiğinin bir dökümü:

Normal bir arabada, EBD fren sistemi her aksa gönderilen fren kuvvetini otomatik olarak ayarlar. Frene bastığınızda, fren sistemi çoğalır ve kuvvetinizi ya bir denge çubuğu aracılığıyla ya da doğrudan ana silindire aktarır. Bu, tekerleklerin kilitlenmesini önler.

Fren sistemi, arka tekerlek hızında herhangi bir değişiklik tespit ederse, arka tekerleklerdeki arka basıncı otomatik olarak azaltır. Bu, mekanik orantı valfinin kullandığı teknikle aynıdır.

Bu fren sistemi, çeşitli sürüş koşullarında gereken mükemmel miktarda fren basıncını sağlamaya yardımcı olur. Bu, frenleme verimliliğini artırır ve durma mesafenizi azaltabilir.

Referans olarak, yarışta sürücü, sürüş sırasında fren sapması/eğilmesini ayarlamak için bir uzaktan ayarlayıcı veya bir düğme kullanır. Bu, fren bölgelerinde kolaylıkla gezinmelerine yardımcı olur. Fren önyargı ayarlayıcı, iz freni gibi fren tekniklerini güvenli bir şekilde uygulamalarını da kolaylaştırır.

Yarış arabaları bazen önden arkaya fren sapması/eğilmesini ayarlayan ayarlanabilir bir önyargı pedal kutusu içerir. Bu tür ayarlamalar, yarışçıların tur sürelerini iyileştiriyor ve fren mesafesini kısaltabiliyor.

2. Bir Tamirciden Fiziksel Değişiklikler ve Değiştirmeler Yapmasını İsteyin

Güvenilir bir tamirci , aracınızın ağırlık dağılımını ve tüm fren sisteminizi inceleyerek işe başlayacaktır. Buradan, optimum bir fren önyargı ayarı oluşturmanıza yardımcı olacaklar.

Ardından, aracınızdaki fiziksel bileşenleri değiştirerek fren dengenizi değiştirebilirler. Sürtünme katsayısını ayarlamak için fren balatası gibi bileşenleri de değiştirebilirler.

İşte teknisyeninizin ön veya arka fren sapması/eğilmesini artırmak için yapabileceği fiziksel ayarlamaların bir listesi.

1. Ön Sapmayı Arttıran Düzenlemeler

Ön yanlılığı artırmak için şunları kullanabilirsiniz:

  • Daha büyük çaplarda ön fren rotorları
  • Daha küçük çaplı arka fren rotorları
  • Yüksek sürtünme katsayılarına sahip ön fren balataları
  • Düşük sürtünme katsayılarına sahip arka fren balataları
  • Daha büyük çaplarda ön kaliper pistonları
  • Daha küçük çaplı arka kaliper pistonları
  • Daha az ağırlığa sahip ön akslar
  • Daha fazla ağırlığa sahip arka akslar
  • Alt ağırlık merkezi
  • Daha az yapışkan lastikler

2. Arka Eğimi Artıran Ayarlamalar

Arka önyargıyı artırmak için şunları kullanabilirsiniz:

  • Daha büyük çaplarda arka fren rotorları
  • Daha küçük çaplı ön fren rotorları
  • Yüksek sürtünme katsayılarına sahip arka fren balataları
  • Düşük sürtünme katsayılarına sahip ön fren balataları
  • Daha büyük çaplarda arka kaliper pistonları
  • Daha küçük çaplı ön kaliper pistonları
  • Daha az ağırlığa sahip arka akslar
  • Daha fazla ağırlığa sahip ön akslar
  • Daha yüksek ağırlık merkezi
  • Daha yapışkan lastikler

Okuyunuz: Oto Ekspertiz