Fren Neden Sertleşir?
Fren sistemi, sürücülerin araçlarını kullanırken kendilerini güvende hissetmelerini sağlayan en önemli parçadır. Fren neden sertleşir sorusunun yanıtı birçok farklı şekilde verilebilir. Fren sisteminde bir sorun yaşandığında, sürücüler bu güvende olma hissini ve kontrolün kendilerinde olduğu hissini kaybetmektedir. bu yüzden özellikle araç sürüş halindeyken fren pedalları sertleştiğinde ve frenler kilitlendiğinde bu durum bir sürücü için yaşanabilecek en kötü deneyimlerden biri kabul edilir. Ancak bu sorunu yaşamanın bazı nedenleri vardır. Bu sorunu neden yaşadığınızı belirlediğinizde sorunu da hemen çözebilirsiniz.
Fren Pedalının Sertleşmesine ve Frenlerin Kilitlenmesine Neden Olan Şey Nedir?
Fren neden sertleşir sorusunun birçok farklı yanıtı olabilir. Fren sisteminde bir aksaklık meydana gelmesinin birçok sebebi olabilir. Frenlerinizin neden sertleştiğini ve fren sisteminizin neden kilitlendiğini merak ediyorsanız, aşağıdaki yaygın olarak görülen nedenlere göz atabilirsiniz.
- Sürüş Sırasında Sert Fren Yapmak
- Hasarlı Fren Hortumu
- Fren Kaliperi Arızası
- Fren Balataları Arızası
- Yetersiz Vakum
- Ana Silindirin Hasar Görmesi
Sürüş Sırasında Sert Fren Yapmak
Fren neden sertleşir sorusunun yanıtı, sürüş sırasında ani frenleme yapmanız olabilir. Bazen aracınızı durdururken frene olması gereken çok daha fazla itiş gücü uygulayarak fren pedalının sertleşmesine neden olabilirsiniz. Fren pedalınıza uyguladığınız sert itiş gücü, fren sisteminizin kilitlenmesine yol açar. Bu sorun, aşırı ısınma sorunları yaşamanıza da neden olur. Sürekli aracınızı sert fren yaparak durdurduğunuzda aracınızdaki lastikler de aşınarak hasar görür. Bu sorundan kaçınmak için aracınızı iyi kullanmaya dikkat etmeli, sık sık sert fren yapmaktan kaçınmalısınız.
Hasarlı Fren Hortumu
Fren neden sertleşir sorusunun bir diğer yanıtı ise hasarlı fren hortumudur. Fren hortumları, fren hidroliğini ana silindirinizden fren kaliperine iletir. Fren hidroliği, yani fren sıvısı aracınızda frenlerinizin etkili bir şekilde çalışması için kullanılan bir sıvıdır. Fren hidroliği olmadan, frenlerinizi düzgün bir şekilde kullanamazsınız. Fren hortumlarınız hasar gördüğünde, fren hidroliği de kalipere düzgün taşınamaz, bu da frenlerinizin sertleşmesine ve fren sisteminizin kilitlenmesine neden olabilir. Böyle bir durumda fren hortumlarınızın değiştirilmesi gerekmektedir.
Fren Kaliperi Arızası
Fren kaliperi, aracınızın fren sisteminin en önemli bileşenlerinden biridir. Fren kaliperi arızası ise fren neden sertleşir sorusunun yanıtı olabilir. Bu parça, fren balatalarınızla fren diskinizin uyumlu çalışmasını sağlar. Kaliper arızalandığında aracınız yavaşlamaz ve durmaz. Kaliperin arızalanması, direksiyon sorunlarına, fren pedallarının gevşemesine, frenin sertleşmesine ve frenlerinizin kilitlenmesine neden olabilir.
Fren Balataları Arızası
Fren balataları çoğu zaman frenlerinizin kilitlenmesi de dâhil olmak üzere fren sorunlarınızı yaşamanızın en büyük nedendir. Fren balataları arızası, fren neden sertleşir sorusunun yanıtı olarak karşımıza çıkabilmektedir. Fren balataları, arıcınızı sürerken yoğun olarak kullanıldıkları için sık sık bakıma ihtiyaç duyarlar. Fren balatalarınız aşınmışsa fren yaparken ses de çıkarırlar. Eğer balatalar aşınmışsa frenin sertleşmesine neden olabilirler. Bu durumda balatalarınızı değiştirmeniz gerekecektir.
Fren Servosu (Hidrovak) Arızaları
Fren neden sertleşir sorusunun bir diğer yanıtı ise hidrovak, yani fren servosu arızalarıdır. Aracınızın fren pedalınız aniden sertleşiyorsa fren servosu arızalanmış olabilir.
Fren Servosu (Hidrovak) Nedir?
Fren servosu arızaları, fren neden sertleşir sorusunun en yaygın yanıtlarından biridir. Fren servosu, fren gücünü yaklaşık olarak 5 kat arttıran ve fren pedalını yumuşatan güçlendirici bir fren parçasıdır. Fren servosu motor kısmında, direksiyonun hizasında bulunan silindir parçadır. Frenin merkez silindiri ile fren pedalı arasında yer alan fren servosu, fren gücünü artırarak fren pedalının daha etkili çalışmasını sağlamaktadır. Fren servosu, fren sistemiyle birlikte çalışır. Fren predalına bastığınızda valf kontrol çubuğunu, fren selvosuna doğru itmiş olursunuz. Valf kontrol çubuğu, servonun ortasından doğru içeriye girer ve diyaframa bağlanmış olan diğer çubuğu ittirir. Diyaframdaki çubuk ise frenin merkez silindirdeki pistonu hareket ettirir. Fren servosunun içinde hava geçirmez, kauçuktan yapılmış bir diyafram plakası vardır. Bazı araçlarda fren gücünü artırmak için bu plakadan iki adet bulunur. Frenin pedalına bastığınız anda giriş çubuğunun valfi açılır ve atmosfer basıncı ile diyafram plakası frenin merkezine doğru itilir.
Fren Servosu Kontrolü Nasıl Yapılır?
Fren neden sertleşir sorunuzun cevabı fren servosu arızası ise bunu mutlaka kontrol etmeniz gerekmektedir. Fren pedalınız sertleştiğinde sorunun fren servosundan kaynaklanıp kaynaklanmadığını anlamak için fren servosunu kontrol etmeniz kritik önem taşıyan bir konudur. Bunu yapmak için aracınızı durdurup ayağınızla frene basın. Bunu birkaç kez tekrar edin. Eğer motor çalışmazken frene bastığınızda fren sertleşmiyorsa fren servosu arızalanmış demektir ve mutlaka değiştirilmesi gerekmektedir.
Yetersiz Vakum Basıncı
Fren neden sertleşir sorusunun en yaygın yanıtlarından biri, yetersiz vakum basıncıdır. Sert fren pedalının en yaygın nedenlerinden biri olan düşük ve yetersiz vakum basıncı, bu sorunu yaşadığınızda hemen kontrol edilmelidir. Sert frenler genellikle hortumda yeterli vakum basıncı olmamasından kaynaklanır. Bu sorunu ilk kez yaşadığınızda ilk yapmanız gereken şeylerden biri, vakum hortumunuzu kontrol ettirmeniz gerekmektedir. Yetersiz vakum basıncı çeşitli sebeplerle fren pedalının sertleşmesine sebep olmaktadır. Benzinle çalışan araçlarda motor, fren güçlendiriciye kısmi bir basınç sağlar. Fren sisteminin sağlıklı çalışabilmesi için, belirli bir oranda bir vakum basıncı gerekir. Bu vakum basıncı düştüğünde, fren pedalınız sertleşir.
Vakum hortumu hasarı
Fren neden sertleşir sorusunun bir diğer yanıtı ise vakum hortumu hasarıdır. Fren sisteminizin vakum borusu hasar gördüyse vakum basıncı düşer ve fren yaparken freniniz sertleşir. Hortumdaki bir tıkanıklık da fren sertleşmesine neden olan vakum basıncının düşmesine neden olabilir. Sorununun hortumdan kaynaklanıp kaynaklanmadığından emin olmak için vakum hortumunuzu kontrol etmeli, herhangi bir hasar veya tıkanıklık olmadığından emin olmalısınız.
Hidrofor basıncının düşmesi
Hidrofor basıncının düşmesi, fren neden sertleşir sorusunun yanıtlarından biridir. Fren sisteminizin hidroforu, hidrofor içindeki diyafram ve diyaframın her iki tarafında bulunan hava ile çalışır. Vakum basıncı düşükse, diyaframlar itme çubuğunu ana silindire hareket ettiremez. Böyle bir durumda da fren pedalınız sertleşir ve fren sisteminiz kilitlenir. Vakum basıncı 18 inç’in altına düştüyse elektrikli bir vakum hortumu kullanmanız gerekebilir.
Yanlış vakum hortumu kullanmak
Fren neden sertleşir sorusunun yanıtı yanlış vakum hortumu kullanmanız olabilir. Vakum basıncının düşmesinin en önemli nedeni ise, 3/8 ”yakıt hortumu kullanmaktır. Oysa yakıt hortumu, genleşmeye direnecek bir şekilde tasarlanmıştır ve vakum hortumu gibi çekiş gücüne dirençli değildir. Kullanmanız gereken hortum, 11/32” vakum hortumudur.
Çoğu zaman aracınızda yanlış hortum kullansanız da bu yanlış hortumlar herhangi bir soruna neden olmazlar. Ancak vakum hortumları söz konusu olduğunda mutlaka doğru hortum kullanmanız gerekmektedir. Özellikle aracınızı ikinci el aldıysanız, frenininiz aniden sertleşiyor ve fren sisteminiz kilitleniyorsa mutlaka vakum hortumlarınızı usta bir tamirciye kontrol ettirmelisiniz. Aracınızda vakum hortumu olmayan bir hortum, vakum hortumu yerine kullanılıyorsa, zamanla bu hortum zarar görecek ve freninizin sertleşmesine ve fren sisteminizin kilitlenmesine neden olacaktır. Fren sisteminin düzgün çalışması için vakum hortumları en az 18″ ölçüsünde olmalıdır. Vakum hortumunuzun ölçüsü bu ölçüden küçükse yanlış hortum kullanıyorsunuz demektir. Eğer yanlış hortum kullanıyorsanız, fren sisteminize yetersiz vakum basıncı vardır ve fren sisteminizin performansı da düşüktür. Hortum düzgün çalışmıyorsa, fren servosundaki valfin iyi çalışması için yeterli vakumlama yapamama ihtimali çok yüksektir. Elbette, aracınızın ihtiyacı olan hortuma sahip olsanız bile, zamanla hortumunuz aşınarak hasar alabilir ve bu da fren sorunları yaşamanıza sebep olabilir. Bu yüzden aracınızdaki hortumların belirli aralıklarla düzenli olarak değiştirilmesi gerekir. Hortumları düzenli değiştirmezseniz kuruyabilir ve esnekliğini kaybedebilirler. Motorunuzun yaydığı yüksek sıcaklıktan zarar görebilir ve aşınabilirler. Aralıklı olarak sertleşmiş pedal sorunuyla karşılaşıyorsanız, hortumlarınızı bir süredir kontrol etmediyseniz, fren hortumlarınızı mutlaka kontrol etmeniz gerekmektedir.
Ana Silindirin Hasar Görmesi
Frenin ana silindirinin hasar görmesi, fren neden sertleşir sorusunun yanıtlarından biridir. Ana silindir, aracınızın fren sisteminin en önemli parçasıdır ve genellikle kaputunuzun hemen altında, fren pedalınızın tam karşısında bulunur. Ana silindirin, fren sisteminizin etkin çalışmasında önemli bir işlevi vardır, bu nedenle bu parça hasar gördüğünde freniniz sertleşir ve freniniz aniden kilitlenir.
Sert Fren Pedalına Çamur Neden Olur mu?
Fren neden sertleşir sorusunun yanıtı, fren sisteminizde çamur birikmesinden kaynaklanabilir. Fren hidroliği higroskopiktir, yani suyu emen bir sıvıdır. Zamanla bu sistem, fren sisteminde çamur birikmesine neden olur. Biriken çamur, frenin sertleşmesine ve kilitlenmesine sebep olur. fren hidroliği, berrak bir kehribar renginde olmalıdır. Eğer hidroliğinizin rengi koyu ve bulanıksa hidroliğiniz kirlenmiş demektir ve değiştirmeniz gerekecektir. Bunu anlamak için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz:
- Kapağı hazneden çıkarın.
- Rezervuarın alt kısmını düz bir tornavidayla hafifçe kazıyın.
- Tornavidanızın ucunu inceleyin.
- Tornavidanızın ucu temiz değilse fren hidroliğini temizlemeniz gerekmektedir.
Hidroliğinizi Nasıl Değiştirebilirsiniz?
Hidroliğinizi değiştirmek için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz:
- Eski hidrolik sıvısını hazneden çekin.
- Depoyu yeni hidrolik sıvısıyla doldurun.
- Sağ arka tekerleğinizin altına bir kap yerleştirin.
- Hava tahliye valfini yarım şekilde açın ve arkadaşınızın fren pedalına basmasını isteyin.
- Sıvı akışı yavaşladığında valfi kapatın. Arkadaşınızın fren pedalına sık aralıklarla basmasını isteyin.
- Fren hidroliği temizlenene kadar yukarıdaki işlemleri her tekerlek için tekrarlayın.
Motoru Kapattığınızda Fren Pedalı Neden Sertleşir?
Elektrikli fren güçlendirici, gücünü motor vakumundan alır. Vakum, motor çalışırken motor tarafından oluşturulur. Motoru kapattığınızda vakumlama da durduğu için fren pedalınız sertleşir. Motoru kapattığınızda hemen frenlere basmanız zorlaşıyorsa, fren güçlendiricinizi değiştirmeniz gerekebilir.
Frenleriniz Gıcırdıyor mu?
Fren pedalına çok hafifçe bastığınızda bir titreşim hissediyorsanız, bu durum fren diskinin düzgün olmadığını gösterir. Fren diskleri çok sıcak veya çok soğuk havalarda daha çok aşınırlar. Bu yüzden uzun bir süre araç kullandıysanız su birikintisine girmekten kaçınmalısınız. Fren balataları ile fren diski arasında oluşan sürtünmenin ürettiği ısı çok yüksektir. Bu nedenle aracınızı uzun süre kullandıktan sonra soğuk su birikintisine girmekten kaçınmalısınız.
Frenleriniz gıcırdıyorsa, bu durum frenlerinizde bir arıza olduğunu ve zaman geçirmeden bu arızayı gidermeniz gerektiğini gösterir. Hatta bu sorun, can güvenliğinizi tehlikeye atan çok kritik bir sorun olabilir. Günümüzde fren balatası üreticileri, sürücüyü fren balatasının aşındığı konusunda uyarmak için balatalara gıcırdayan bir metal cihaz takmaktadır. Böylece gıcırdama başladığında siz de fren balatalarının iyice aşındığını ve onları değiştirmeniz gerektiğini anlayıp değiştirebilirsiniz.
Eğer gıcırtı sesini dikkate almazsanız, bu ses zamanla taşlama sesine dönüşür. Bu da fren balatalarının kaplamalarının tamamen aşındığını gösterir. Frene her bastığınızda bu aşınma daha da artacaktır.
Fren Balatalarınızı Sakın Yağlamayın!
Aşınan balatalarınızı hemen değiştirmelisiniz. Gıcırtı sesinden kurtulmak için asla balatalarınızı yağlamayın. Eğer bunu yaparsanız, frenlerinizin daha kaygan hale gelmesine ve kaza yapmanıza neden olacaktır. Ayrıca fren balatalarınızı yağlamak, balatalarınızın aşınmasına ve hasar görmesine neden olacaktır.