Araçlarda değişen parça ya da belirli bir noktasında işlemler olan parça olması ikinci elde alıcıların en önem verdiği bir konudur. Tabi bu bizim ülkemizde de değişen durumları çok daha önemli bir konudur. 

Hasara uğramış parça onarılması mümkün bir düzeyde ise sağlam ve profesyonel bir işçilik ile eski haline çok rahat kavuşabilir. Ama parça düzeltilemeyecek şekilde bozulmuş veya hasar almış ise değişimi kesinlikle şarttır. Araçların kaporta aksamlarında değişen parça olup olmadığı, boyanıp boyanmadığı gibi bazı durumlar olabilir.

Bunları öğrenmek için bazı yöntemler uygulansa da işin uzmanı olmadığınızda yanılma olasılığınız da çok yüksektir. Ama vereceğimiz bazı bilgiler ile sizde az da olsa aracın değişen parçasının olup olmadığı ile ilgili bilgi sahibi olabilirsiniz.

Degisen Parca Vida Oynamasi

Otomobilde (Araçta) Değişen Parçası Nasıl Anlaşılır?

 

Araçlardaki değişen parçalarda yapılan işçilik eğer profesyonel bir usta tarafından yapılmamışsa veya serviste değişmemişse ilk bakışta dahi anlaşılır. Parçalar arasındaki renk tonları güneş ışığının iyi aldığı bir noktada çok kolay fark edilir.

Parçanın değişip değişmediğini araç temiz bir haldeyken daha rahat anlarsınız. Vidalardaki oynamalar, anahtar izleri değişen hakkında detaylı bilgi verir, 

Ancak bazı marka ve modellerin fabrikada araç banttan çıkmadan parçaları tekrardan sökerek takarak işlemler yapılmakta olup son kontrol (PDI) bu aracın parçasının orijinal ile değişmediğini bu parçanın fabrikasyon orijinal parça olduğunu bilmek gerekir.

Ayrıca bilinen bir yanlışta bazı aracın boyasında kazıma işlemi yaparak değişen olup olmadığını kontrol etmektir. Bu uygulama son derece yanlıştır. Parçayı kazıdıklarında siyah çıktığında değişen gri çıktığında orijinal parça olduğunu kanısı tamamen yanlıştır. Çünkü orijinal parçalar siyah olarak ta gelebildiği gibi gri olarak ta gelebilmektedir. Bu yüzden bu algı tamamen yanlıştır.

Bir başka yöntemde aracın parçalarındaki üretim parça numarası ve tarihtir. Çoğunluk tüm parçalar araç bantta iken o yıl üretilen parçalar takılır farklı bir parça tarihi o parçanın değişmiş olabileceğini gösterir. Ama yine de dikkatlice ve işin uzmanı bir ustanın görmesi mutlaka fayda sağlayacaktır.

Degisen Camurluk Degismesi gereken camurluk

Göz ile baktığınızda araç parçaları arasında belirgin farklılıklar var ise o parçanın de değişmiş olma ihtimali yüksektir. Çünkü eski parça güneş ışığını ve çevresel etmenlere maruz kaldığı için renk ayrımı olacaktır.

Değişen parçalarda boya kalınlığı farklı olabilir. Değişen parça tekrar boyandığı için zamanla verniklerde kalkma veya boya akıntıları, boya tozları mevcut olur. bunlar sizin de gözle çok rahat anlayabileceğiniz şekilde belirgindir. Bu durumlarda o parçanın orijinalliğinden bahsedemezsiniz.   

 

Değişim yapılmış parçaların tespitinde bir diğer etkili yöntem de Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin (SBM)  uygulaması olan Araç Değişen Parça Sorgulama sistemidir. Bu sistem aracın değişen parçaları, değişen parça sayısı, hasar tutarı ve hasar tarihi gibi bilgilere erişim sağlayabilmenizdir. Aracın şasi numarasında sorgulanabileceği gibi plakadan da sorgulama yapabilirsiniz. Ama en doğru sonuç için şasi üzerinden sorgulama yapmanızı tavsiye ediyoruz.

Boya cihazınız varsa kullanmayı biliyorsanız mikron değerlerini kontrol edebilirsiniz. Astar rengi aynı mikron degerli aynı ise birde örnek kapı kontrolünde aracın kapılardaki mageslerini kontrol ederek teyit alabilirsiniz. 

Burada dikkat etmeniz gereken bir nokta daha var, Servislerde değişen gösterilen parçalar denetim eksikliğinden dolayı servis hasarlı parçayı tamir ederek takmakta ve bu parçaya değişen yazarak sigorta şirketlerinden biraz daha fazla para alma gibi durumlarla da karşılaşılmakta idi. Bu tür servisler için gerekli işlemler yapılsa da sizin mağduriyetinizi gidermemektedir. O yüzden değişen parça yazsa dahi kurumsal oto ekspertiz merkezlerinde bu işlemleri teyit ettirebilirsiniz ?

 

Tüm bu anlattıklarımız neticesinde değişen parça sorgulama, pek çok farklı işlem sayesinde kolay bir şekilde yapılmakta. Çok fazla parça değişimi yapılan araçların ikinci elde değerinde düşüş yaşanması, sigorta – kasko fiyatlarının farklı olması ve iyi olmayan işçilik ile işlem görmesi gibi faktörler de hesaba katıldığı zaman, aracın orijinalliği mutlaka sorgulanmalıdır.

Iyi Boyanmis Hasarli Parca

Temiz Boyanmış Tamirli Araç

Hasarli Parca Tamiri

Bu bilgiler ışığında genel anlamda ikinci el bir araç almadan kontrollerini kendiniz yaptıktan sonra mutlaka kurumsal bir oto ekspertiz firmasına aracınızı kontrol ettiriniz. Ekspertiz merkezinin TSE HYB Belgeli olması sizi mahkeme durumunda da koruyacaktır.

 

Bazi markaların mikron boya değerleri şu şekildedir.

Mazda, Toyota, Nissan, Hyundai, Honda gibi markaların boyasız mikron değerleri 95-135 um

Volkswagen,Mercedes Bmw, Audi, Opel, seat boyasız bir araçta 90-140um

Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Citroen, DS Boyasız parça değerleri 120-140 um

Bu değerler standart araç boyasız değerleridir. Markaların araçları 3 defa boyama hakkı olduğu için bu değerler 300 um’ lara kadar çıkabilir ve bu parçalar fabrikasyon boya olduğu için yine tüm parçalar orijinal olarak işlem görür.

 

PDI Raporu Nedir ? Ne İşe Yarar ?

 

PDI Raporu aracı satın almanızdan önceki son kontrollerdir. Sıfır bir araç alırken mutlaka ayrıntılı bir PDI (Pre-Delivery Inspection) Raporunu isteyin. Bu rapor aracın tüm geçmişini eğer ki 1-2 defa boyanmış ise bunları ve tüm detayları verir. Bu rapor ile aracınızda mikron farklılıkları olsa dahi fabrikasyon bir işlem olduğunu ispatlayabilir, satış zamanı geldiğinde ise zorlanmadan ve net olarak satışında elinizde belge olmuş olur.

 

Araç ilk Geldiğinde PDI Kontrollerinde Nerelere Bakılır ?

 

Araç geldiği zaman araç hasar, darbe parça eksikliği veya yanlış parçaların olup olmadığı kontrol edilir. Aşağıdaki kontroller yapılır ve herhangi bir aksaklık için taşıma şirketinden sigorta bedeli talep edilir.

 

  • Yüzey kaplamalarındaki hasar, pas oluşumu
  • Motorda pas oluşumu
  • Mumsu tabakanın soyulan yerleri
  • Metal olmayan aksamda herhangi bir kıvrılma veya çizilme
  • Yağmur lekeleri
  • Deri ve benzerinde renk solması
  • Standart aksesuar, eksik veya yanlış parça

 

Satış Öncesi PDI Kontrolleri Nelerdir.

Motor Bölümü Kontrolleri

  • Otomatik Şanzıman yağı kontrol edilir.
  • Akü kontrol edilir.
  • Motor yağı kontrol edilir.
  • Fren hidroliği kontrol edilir.
  • Hidrolik direksiyon hidrolik seviyesi kontrol edilir.
  • Motor soğutma suyunun miktarı kontrol edilir.
  • Motor bölümünde bulunan uyarı ve açıklama levhalarının olup olmadığı kontrol edilir.
  • Kaput altında ve araç altında yağ-su gibi maddelerin kaçağının olup olmadığı kontrol edilir.

 

Elektrik Sistemlerinin Kontrolleri

  • Gösterge lambaları
  • Kabin iç aydınlatma lambaları
  • Tüm far ve sinyallerin çalışması
  • Kalorifer ve klimanın çalışığ çalışmadığı
  • Gösterge paneli
  • Otomatik camların çalışması
  • Merkezi kilit çalışması
  • Arka cam rezistansı
  • Çakmak
  • Radyo –Kaset ve CD Çalar
  • Multimedia Kontrolleri
  • Saat
  • İç dikiz aynası ve otomatik dikiz aynalarının çalışması
  • Otomatik koltukların seviye ayarları varsa Koltuk ısıtmaları

 

Aracın Dış ve Diğer Bölgelerinin Kontrolleri

  • Boya bitim yerleri
  • Dış kaporta parçalarında herhangi bir hasar olup olmaması ve parçaların birbirine göre ayar durumları
  • Kapı kilit karşılıkları
  • Kapıların açılıp kapanması ayarları
  • İç Kaplamalar
  • Araç içi zemin döşemesi
  • Ön Göğüs
  • Emniyet Kemer Çalışması
  • Bağaj döşemeleri
  • Alet Kutusu takımlar
  • Yedek lastik
Degisen parca gozle net gozukuyor

Değişen parça gözle net gözüküyor

ÖNEMLİ !!!

Burada en önemlisi araçta mikron boya ölçümü yapılmıyor bu durumsa özellikle aracın mikron değerlerini ölçtürmeniz ve yazılı olduğu bir belge istemeniz sizin fazlasıyla yararınıza olacaktır.

 

 

 

 

Aracın çalışması Kontrolleri ve Yol Testi

 

  • Sağuk motorun çalışması
  • Şanzıman çalışması
  • Fren ve ABS fren sisteminin çalışması
  • El Freni
  • Hidrolik Direksiyon çalışması
  • Direksiyon ayarı ve boşluğu
  • Aracın aktarma organlarında herhangi bir ses veya titreşim olup olmadığı
  • Araç bozuk bir yolda sürülerek iç ses, dış ses plastik aksam ve parçaların montaj noktaları
  • Araç durduktan sonra motor bölümü
  • Araç tanıtım plakası çıkartmalar şasi bilgileri ve armalar

 

Bu yazımızda sizlere araç alırken değişen parçaların nasıl tespit edildiğini, nelere dikkat etmeniz gerektiğini ve PDI Raporu hakkında detaylı bir çalışma yaparak hazırladık. Umuyoruz ki faydalı bir paylaşım olmuştur.

 

Buradaki tüm içerikler Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Ekibi tarafından detaylı bir inceleme ve tecrübelerle oluşturulmuştur. İzinsiz veya Kaynak dahi göstererek paylaşım yapılamaz ve çoğaltılamaz.