Sandık motor, araç motorunun üretim yerinden çıktığı gibi motordan bağımsız olarak satılan bir parçadır. Araç arızalandığında masraf çok ise kullanıcılar için sandık motorun takılması makul olur. Değerli olan bu parça, ağır kazalı ya da hurda araçların sandık motoru sağlam olduğu takdirde alınıp çıkma motor olarak kullanılır. Bu çıkma motorlar, her zaman sağlıklı değildir. Kimi zaman çıkma motor, arıza verir. Bu gibi durumlarla karşı karşıya kalmamak için daha önce kullanılmamış sandık motor alınması önerilir.

Sandık Motor

Sandık Motor

Bahsi geçen motorun içinde; blok, döner düzenek ve motor başı bulunur. Bu parçaların modeline, çeşidine ve kalitesine göre fiyatı değişir.

Sandık Motor Nedir?

Sandık motor aracın marka, model ve çeşidine göre değişir. Astra, Corolla, Civic ve Focus modeline sahip araçlar C segmentindedir. C segmenti olan bu araçların motoru 1.6 olanları, ortalama olarak 25.000 TL’den satılır. İkinci el olarak çıkma motor fiyatı ise ortalama 9.000 TL’dir. Fiyat skalasında en üst sırada Mercedes markalı araçlar yer alırken ortalama motor fiyatı 40.000 TL’dir.

Sandık Motor Fiyatları Ne Kadar?

Sandık motor, farklı fiyatlardan satılan motor arızası sonrası masraf çok olduğunda tercih edilen bir parçadır. Bu parça fiyatına etki eden pek çok unsur vardır. Başta aracın markası olmak üzere aracın modeli, segmenti ve üretim yılı da motor fiyatına etki eder.

C segmentine sahip araçların sandık motorunun fiyatı, en düşük 18.000 TL olup en yüksek motor fiyatı ise 65.000 TL’dir.

En düşük motor ücretine sahip araç markası Lada marka araç iken, en yüksek motor fiyatına sahip araç markası ise Mercedes’tir. Aracın motor gücü arttığında fiyatta paralel olarak artar. 1.6 Motora sahip araçların motor fiyatı en yüksek 65.000 TL olup 2.0 motorlu araçlarda bu fiyat daha da artar.

Motor gücü 2.0 olan araçlarda ise fiyat 50.000 TL civarında olup en pahalı motor fiyatı ise                 90.000 TL’dir. Araç yeni modelse ve az bulunan bir araçsa motor fiyatı daha da artar.

Sandık Motor Özellikleri Nelerdir?

Sandık motor, araç arıza yaptığında ve motoru kullanılamaz hale geldiğinde aracın tekrar yola koyulmasını sağlayan motordur. Bu motor oldukça değerli olup yüksek fiyatlardan satılır. Motorun kullanılma amacı, yola çıkamayacak derecede olan aracı tekrar sürülür hale getirmektir. Motoru tekrar kullanılamayacak duruma gelen araçlar için motor değişimi çok makuldür. Cıvata işlemi çok kolay olan bu motor pratik bir şekilde motor boşluğuna takılır. Takıldıktan sonra motor problemi ortadan kalkar ve araç tekrar kullanılabilir hale gelir. Motor değişimi çoğu zaman son çare olarak tercih edilir.

Sandık motorun üretimi oldukça zahmetlidir. Zahmeti ve değerinden dolayı oldukça pahalı olan bu motor aracın eski veya yeni model oluşuna göre fiyatı değişir. Teslim edilmeden önce motor birçok teste sokularak kusursuz halde teslimi sağlanır.

Sandık Motor Farkı Nedir?

Sandık motoru diğerlerinden ayıran en belirgin özelliği içerisinde bulunan malzemelerdir. Sandık motor içerisinde, piston ve gömlek parçaları bulunurken diğer motorda bu parçalar yer almaz.

Sandık motorlar, aracın motorunun komple değişmesi gerektiği durumda tercih edilirken diğer motor tipleri ise motor içerisinde sorun yaşandığı zaman tercih edilir. Sandık motoru, diğerlerinden ayıran en önemli etkenlerden birisi de fiyat skalasıdır. Sandık motorların fiyatı çoğu zaman diğerlerinden daha farklı fiyat seviyesinde bulunur. Bu fiyat skalasını etkileyen unsurlar arasında motorun sıfır ya da ikinci el olması da vardır. Sandık motor, değişimi gerektiğinde motor içerisinde tüm gerekli parçalar bulunur. Diğer motor tiplerinde ise parça sayısı daha azdır.

Son olarak sandık motoru cıvatası çok daha kolayken diğer motoru takması oldukça zahmetli bir iştir.

Sandık Motorlu Araçlar Alınmalı Mı?

Araçlar, kullanıma bağlı olarak yaşlanır. Yaşlanan bu araçlar, yıl geçtikçe parçaları yıpranır. Bu parçalardan birisi de motordur. Motor arızalandığında çoğu zaman oto tamir ustaları aracın motorunda olan arızayı çözer. Lakin motorda oluşan sorun çözülemiyorsa ve motor çalışamaz hale geldiyse sandık motor kullanımı tavsiye edilir. Bu durum çoğu zaman eski model araçlarda olmakla birlikte yeni araçlarda da görülür. Aracın modeline ve markasına göre fiyatı değişen bu motor parçası, aracın motoru öldüğünde takılır. Mevcut motoru tamirini sağlamak daha pahalı olur. Bu yüzden içerisinde tüm parçaları bulunduran sandık motor takılır.

Araca takılan motor, eğer yeni ise sandık motorlu araç almak sorun teşkil etmez. Fakat araç eski modelse ve takılan motor da yeni değilse bu motorun sorun oluşturma ihtimali vardır. Böylece araç satın alınmadan önce motor durumu kontrol edilmesi şarttır.

Sandık Motor Ruhsata Nasıl İşlenir?

Motoru değişen aracın ruhsata işlenmesi için ilk gereken şey motorun satın alındığı yerden fatura almaktır. Gümrük vergisi, işçilik ücreti ve motor ücreti gibi ödemeler belgelendirildikten sonra toplanarak cüzi bir miktar vergi dairesine ödeme yapılır. Daha sonra vergi dairesi durumu takip eder. Durumu takip eden vergi dairesi sandık motor değişiminin ispatına ikna olursa ruhsat veriliyor. Böylece sandık motorun ruhsata işlenme durumu tamamlanmış olur.

Sandık Motor ile İlgili Bilinmesi Gerekenler

Sandık motor, araç motoru tamamen kullanılamayacak duruma geldiğinde mecbur kalınan bir parçadır. Son çare olarak kullanılan bu parça, bulunan motorun tamirine göre çok daha makul olduğu için tercih edilir. Motor değişimi yapılmadan önce motor model ve markaları hakkında araştırma yapmak gerekir. Araca uygun belirlenen marka ve modeldeki sandık motor satın alınır. Bu satın alma işlemini gerçekleştirmeden önce işi bilen birisine danışmak gerekir. İşi bilen birisi araca uygun model ve kalitedeki motorun seçimini gerçekleştirir. Ardından araca takılmak üzere motor temini yapılır.

Motor için bilinmesi gereken en önemli şey ikinci el araç almadan önce aracın içerisinde sandık motor varsa yıpranma durumunu kontrol etmektir. Aksi takdirde yıpranmış motora sahip olan araç yüklü miktarda hasar çıkartır.

Okuyunuz: Motor Gücüne Göre Araç Tipleri

Sandık Motor Kullanmak Mantıklı Mı?

Sandık motor, sıfır olarak satın alındığında aracın performansını yükselterek ömrünü uzatır. Mevcut motorun kullanılamaz hale geldiğinde bu motorun takılması daha makul olur. İkinci el takılan bu motorlar aracın performansını ciddi oranda düşürerek aracın ömrünü kısaltır. Bu yüzden bu motoru kullanmak herhangi bir sorun teşkil etmez. Fakat ikinci el kullanılan motor her ne kadar makul olsa da araca zarar verir.

Motorun Bitik Olduğunu Anlamanın Yolları

Kullanılamaz hale gelen motorun ya da ölmeye yakın olan motorun tespitini sağlamak için pek çok unsur vardır. Aracın motorunun ne durumda olduğunu anlamaya yarayan bu unsurlar başlıca bunlardır:

  • Külbütör kapağından yanık yağ kokusu geliyorsa motorda arıza vardır.
  • Motor kontrol çubuğu çıkartıldığında yağ sıçrıyor ve yağ dumanı çıkıyorsa motorda arıza vardır.
  • Marşa bastıktan sonra egzozdan yoğun ve koyu dumanlar çıkıyorsa da motorda sorun vardır. Bu durumda her zaman motorun bitik olduğundan şüphelenilmez. EGR valfi tıkanılması sonucu da koyu duman çıkar. Bu yüzden egzoz gazı kontrolü motorun bitik olduğunu anlamanın yollarından birisidir.