Akü ileride kullanılmak üzere elektrik enerjisini depolama görevi görmektedir. Arabada akü sürekli şarj ve deşarj halindedir. Marş motorunu çalıştırmak için aküden güç alınır ve akü bu süreçte deşarj olur. Arabanın çalışması ile birlikte marş dinamosu ile de akü tekrar elektrik akımı ile yüklenir ve şarj edilir. Bu durum akü tamamen deşarj olmadığı sürece devam eder.
Eğer akü içerisinde yer alan kurşun plakalar akım olarak birbirlerine benzerse, sülfürik asit işlevini kaybetmeye başlar. Bu durum asidin zayıflamasına ve güç kaybetmesine neden olur. Yani voltaj düşer. Bu durumda akü tamamen boşalmış olur ve dışarıdan takviye yapılarak doldurulması gerekir. Bu yazımızda deşarj olmuş bir akü nasıl şarj edilir, arabadan arabaya şarj takviyesi nasıl yapılır sizlere aktaracağız.
Akü Nasıl Şarj Edilir?
Akü üzerinde artı ve eksi kutuplar yer almaktadır. Pozitif ve negatif kutuplar arasındaki farklılık akü içerisinde elektriğin oluşmasını sağlamaktadır. Akü şarj etmek için aktif bir kaynaktan aynı kutuplar üzerinden akü şarj edilmelidir. Yani akım devam edecek şekilde (+) kutup artıya, (-) kutup eksiye bağlanır ve deşarj olmuş akü tekrar elektrik akımı ile doldurulur. Şimdi akü doldurma işlemini adım adım anlatalım.
Arabadan Arabaya Akü Şarj Takviyesi
Araç akü voltajları 2 ile 12V arasında değişir. Akü deşarj olmakla birlikte, ömrünü tamamen tüketmiş ve marşı çalıştıramayacak durumda da olabilir. Ancak akü sadece boşalmışsa, bu durumda aşağıdaki işlemleri yapmalısınız.
1.Akü Şarj Kablolarını Hazırlayın
Araç aküsünü şarj etmek için aktarım kablolarına ihtiyacınız var. Ancak bu kabloların kaliteli ve iyi bir iletken olduğundan emin olmalısınız. Zira bir çok kişi akü takviyesi yaparken başarısız olmaktadır. Bunun nedeni kalitesiz olan aktarım kablolarının yüksek olarak altığı voltajı, düşük bir şekilde iletmesidir. Bu nedenle akımın korunması için kalın ve bakır kabloların tercih edilmesi başarılı bir şekilde şarj işlemini tamamlamanızı sağlayacaktır.
2.Çalışan Bir Aracı Yanaştırın
Akü takviyesi yapmak için çalışan bir aracı, kaput mesafesi kısa olacak şekilde birbirine yanaştırın. Yanaştırma işlemi sonrasında iki aracında kontağı kapalı olsun. Eğer araçlar otomatik vites ise, akü takviyesi sırasında P (Park) konumuna getirin. Manuel vites ise boşta bekletin. Ardından el freninin iki araçta da çekili olduğundan emin olun. Şimdi arabadan arabaya şarj takviyesi yapmak için hazırsınız.
3.Akü Şarj Kablolarını Bağlayın
Akü şarj kabloları genellikle kırmızı ve siyah kapama plastiğe sahip olurlar. Kırmızı olan kablo pozitif uçlara, siyah olanlar ise negatif uçlara takviye yapmak için kullanılır. Bu süreçte dikkat etmeniz gereken, kabloları sırayla bağlamak olmalıdır.
Öncelikle kırmızı kablonun bir ucunu akünüzün (+) yazan kutbuna konektör maşası yardımı ile bağlayan. Kırmızı kablonun diğer ucunu ise çalışan aracın aküsünün (+) kutbuna bağlayın. Yani (+) ile (+) kablolar vasıtası ile akımı devam ettirecekler.
Siyah kabloyu da (-) kutuplara bağlayın. Tüm bu kablo bağlama işleminin sırasıyla yapıldığına emin olun. Şarj sürecinde kıvılcımlar oluşabilir. Ancak bu sizi endişelendirmesin. Bir çok aracın topraklaması bulunur. Eğer aracınızda topraklama yoksa, isteğe bağlı olarak negatif uçtan ayrı bir kablo yardımı ile toprağa temas sağlayabilirsiniz.
4.Aktarıcı Aracı Çalıştırın
Aktarım yapacak aracın marşına basın ve çalıştırın. Çalışan arabanın aküsünü şarj etmek ve akım fazlası yaratmak için gaza basın. Bunun motor devri 3000-4000’i geçmeyecek şekilde 2-3 dakika kadar devam ettirin. Tüm bu işlemleri yaptıktan sonra, aküsü bitmiş aracı çalıştırmak için hazırsınız.
5.Aktarım Kablolarını Çıkarın ve Aracı Çalıştırın
Olağandışı bir problem olmadığı taktirde, akünüz çalışmak için hazır sayılır. Bu süreçte güvenlik gereği akü kutup başlarını aküsü bitmiş araçtan çıkarın. Tabi iki aracın kontağının da kapalı olduğundan emin olunur. Herhangi bir ihmal aracınızın kısa devre yapmasına neden olabilir.
Akü kutup başları çıkarıldıktan sonra kontağa çevirin ve marşa basın. Aracınızın büyük olasılıkla çalışacaktır. Ancak araç akü almıyorsa yani çalışmıyorsa 2. kez şansınız var demektir. Tüm bu işlemleri 10 dakika sonra 2. kez deneyin.
2. deneme sonrasında araç aküsü yine çalışmıyorsa, yüksek ihtimalle akü pilleri bitmiş demektir. Bu durum yeni akü almanız gerektiği anlamına gelir. Tabi yeni akü alamadan önce akü tamircisine gitmeyi deneyin. Yapmış olduğunuz küçük bir eksiklikten dolayı, akü şarj olmamış olabilir. Ya da marj dinamosu ile ilgili bir problem de akünün şarj olmasının önüne geçebilir.
Okuyunuz: Akü Kontrolü Nedir ve Neden Önemlidir?