Fren rotorlarınızda bir sorun var gibi görünüyor. Araba rotor değiştirme konusunda bilgi almanız mı gerekiyor yoksa?

Bunları değiştirmeli veya yeniden yüzeylendirmeli/düzenlemeli misiniz ?

Bu makalede, rotorları ne zaman yeniden kaplamanız ve ne zaman değiştirmeniz gerektiğine karar vermenize yardımcı olacak bu iki rotor düzeltmesine bakacağız . Ayrıca, herhangi bir rotor sorununa kolay bir çözümü vurgulayarak, sonunda bazı rotor SSS’lerini de vereceğiz .

Araba Rotor Değiştirme Fren Rotorunun Yenilenmesi Nedir?

Rotor yüzey yenileme, bir fren torna tezgahı kullanılarak rotor yüzeyinin küçük bir bölümünün çıkarılmasını içerir.

Yüzey yenileme rotorları, fren titreşimlerine neden olabilecek yüzey düzensizliklerini düzelten korozyon ve fren balatası tortularını ortadan kaldırmaya yardımcı olur. Maksimum fren balatası sürtünmesi için ‘yeni’ bir yüzey oluşturmak için tipik olarak bir fren balatası değişimine eşlik eden bir fren servis prosedürüdür .

Yüzey yenileme tüm rotor yüzey kusurlarını düzeltebilir mi?

Araba Rotor Değiştirme 

Rotor yüzeyinin yenilenmesi, genellikle rotor yüzeyinin çok altına uzandığından, döküm rotorda oluşan sert noktaları çözmez. Tıraş, bu sert noktaların giderilmesine yardımcı olabilir ve rotorun doğru çalışmasına izin verebilir, ancak sonunda geri döneceklerdir.

Bu durumda en iyi çözüm yeni bir fren rotorudur .

Peki, Araba Rotor Değiştirme yüzey yenileme ne zaman uygulanabilir?

Araba Rotor Değiştirme

Araba Rotor Değiştirme

Arabo Rotor Değiştirmesini Ne Zaman Yapmalıyım?

İlk dikkate alınması gereken rotor kalınlığıdır.

Yüzeyi yenilenmiş bir rotor , rotor üreticisi tarafından tanımlanan minimum kalınlık spesifikasyonunu karşılamalıdır . Bir rotor minimum kalınlığı karşılayamıyorsa, çok ince, güvensiz hale geleceği ve kolayca büküleceği için onu yeniden kaplamamalısınız.

Ardından, rotor bükülmemeli veya çatlamamalıdır .

Bu tür hasarlar için daima yeni bir rotor alın. Yeni fren balataları taktığınızda rotorların her zaman yeniden kaplanması gerekmese de, yeniden kaplama, yeni fren balatalarının kavramak için iyi bir yüzeye sahip olmasını sağlar. Şimdi, rotorları yeniden kaplamak yerine ne zaman kesinlikle değiştirmeniz gerektiğini görelim .

Araba Rotorlarını Ne Zaman Değiştirmeliyim?

Fren rotoru genellikle 70.000 mile kadar dayanacak şekilde tasarlanmıştır, ancak gerçek ömrü, sürüş tarzı veya fren balatası tipi gibi  birkaç faktöre bağlıdır .

Çok ince, çatlamış veya eğrilmiş aşınmış bir rotorunuz varsa, fren rotorunu değiştirmelisiniz. Mevcut rotoru yeniden kaplamak, üreticinin güvenli minimum kalınlığını aşacak şekilde inceltirse , ayrıca yeni bir rotora ihtiyacınız olacaktır.

Rotor aşınması tipik olarak sol ve sağ disk frenlerde aynıdır, bu nedenle fren rotorları genellikle çift olarak değiştirilir.

Bununla birlikte, bir rotor hala iyi olsa bile, eşit frenlemeyi sağlamak için birlikte değiştirilmelidir. Her ikisinde de önemli bir rotor kalınlığı farkı, frenlerin bir tarafa çekilmesine neden olabilir.

Peki hangi seçeneğe gideceğinize nasıl karar veriyorsunuz?

 Araba Rotorlarını Değiştirmeli miyim yoksa Yüzeyi Yeniden Açmalı mıyım?

Rotor yüzeyini yenilemek daha kolay bir fren işi olsa da, rotorları değiştirmek artık eskisinden daha ekonomik.

Çoğu orijinal ekipman rotoru, en az iki fren balatası değişimi için yeterli kalınlıkta tasarlanmıştır , ancak daha yeni otomobiller ağırlıktan tasarruf etmek için daha ince rotorlara yönelir.

Sonuç olarak, yeni fren balataları aşınmadan önce rotorun aşınması konusunda endişelenmenize gerek olmayacağından, değiştirmek daha iyi bir seçenek olabilir.

Ek olarak, bazı rotorların fren balataları ile birlikte aşınması amaçlanmıştır , bu nedenle yüzey yenileme hiç bir seçenek olmayabilir.

Hangisini seçerseniz seçin, rotor önemli bir fren sistemi bileşeni olduğundan ve optimum kapasitede çalışmasına ihtiyacınız  olduğundan güvenilir bir tamircinin fikrini aldığınızdan emin olun .

Not: Rotor değiştirilmesi gerektiğinden emin olmak için Oto ekspertiz bayilerimize uğrayabilirsiniz.

Araba Rotor Değiştirme

Araba Rotor Değiştirme

10 Fren Rotoru Sık Sorulan Sorular

İşte birkaç fren rotoru SSS ve cevapları.

1. Araba Rotor Değiştirme : Fren Rotoru Nedir ve Nasıl Çalışır?

Rotor, fren balataları ve kalipper, disk fren sistemindeki ana fren bileşenleridir.

Fren rotoru (aynı zamanda fren diski olarak da adlandırılır), araç tekerleğini tekerlek göbeğine bağlayan ağır metal bir disktir. Tekerlek döndüğünde, fren rotoru da onunla birlikte döner.

Disk frenler nasıl çalışır?

Fren kaliperi , rotorun bir bölümü üzerinde asılıdır.

Frenleme sırasında, fren hidroliği fren pedalından gelen basıncı aktararak fren kaliperini devreye sokar. Fren kaliperi daha sonra fren balatalarını fren rotoruna kenetleyerek tekerleği yavaşlatmak için sürtünme oluşturur.

Not: Fren rotoru ve fren balatası yalnızca disk frenlerde kullanılır. Kampanalı frende , bunun yerine bir fren pabucunun bir fren kampanasına karşı itilmesiyle sürtünme oluşturulur .

Okuyunuz: Motor Freni Nedir?

2. Araba Rotor Değiştirme : Rotor Sorunum Olduğunu Nasıl Anlarım?

Fren yaparken direksiyon simidinde veya fren pedalında titreşimler fark ederseniz rotor probleminiz olabilir . Bazen frene bastığınızda garip metalik sesler bile olabilir.

3. Araba Rotor Değiştirme : Rotor Titreşimlerinin Sebebi Nedir?

Frenleme sırasında rotor titreşimlerine tipik olarak şunlar neden olur:

  • Rotorlarda fren balatası birikintileri, düzensiz bir rotor yüzeyi oluşturur
  • Aşırı yanal rotor salgısı , yalpalamaya neden oluyor
  • Eşit olmayan şekilde inceltilmiş veya hatta çarpık rotor
  • Fren rotorunda korozyon oluşumu

4. Araba Rotor Değiştirme : Fren Rotorları Neden Aşınır?

Frenler uygulandığında, her seferinde fren rotoru kalınlığı biraz azalır.

Rotorun ne kadar hızlı aşındığı birkaç faktöre bağlıdır:

  • Fren balatası tipi : Yarı metalik fren balataları, metal içeriği nedeniyle rotorları organik veya seramik fren balatalarından daha hızlı aşındırır.
  • Rotor metalurjisi: Bu, rotorun kalite ve sürtünme özelliklerini yönlendirir. Arızalı fren rotorları, dayanıklılıklarını ve performanslarını zayıflatan sert noktalar ve kalıntılarla gelebilir.
  • Sürüş stili: Rotorlar, sert ve agresif frenlemeyle daha hızlı aşınır. Dur-kalk trafiğinde gereken sık frenleme de onları hızla inceltir.
  • Araç ağırlığı: Daha ağır araçlar, rotorda ekstra aşınma oluşturarak daha fazla frenleme kuvveti gerektirir. Aynısı, ağır yükleri taşıyan veya römork çeken bir araç için de geçerlidir.
  • Arazi ve çevre: Dağlık arazi veya buzlu yollar tipik olarak daha sert frenleme gerektirir. Karlı ve yağışlı bölgeler rotoru daha fazla tuza ve neme maruz bırakarak rotor korozyonunu hızlandırır.

Okuyunuz: Fren Gürültüsü Neden Olur?

5. Araba Rotor Değiştirme : Rotor Akıntısı Nedir?

Rotor salgısı, ön kenarından bakıldığında fren rotorunun bir yandan diğer yana ne kadar saptığını tanımlar. Aynı zamanda yanal salgı veya eksenel salgı olarak da adlandırılır ve lastiğin dönüşü sırasında bir yalpalama oluşturur.

Aşırı salgı, rotorun düzensiz aşınmasına neden olarak frenleme sırasında   titreşimlere neden olabilir.

Aşırı salgı için bazı nedenler şunlardır:

  • Yanlış sıkılmış bijon somunlarından kaynaklanan bozulma
  • Rotor ve göbek arasındaki kir
  • Döküm rotorlardaki sert noktalar aşınmaya karşı direnç gösterirken etraflarındaki daha yumuşak kısımlar aşınır

6. Araba Rotor Değiştirme : Aşırı Rotor Akıntısı Nasıl Düzeltilir?

Aşırı salgıyı temizlemek için birkaç seçenek şunlardır:

1. Fren rotoru ve göbek arasına   konik şimlerin takılması .

2. Rotorun bir fren torna tezgahıyla yeniden kaplanması da salgıyı düzeltmeye yardımcı olur. Bunu bir araç üstü torna tezgahıyla yapmak, geleneksel bir tezgah veya makine torna tezgahından daha kolaydır.

3. Her bijon somununa son bir sıkma sağlamak için bir tork anahtarı (darbeli anahtar yerine) kullanmak, başlık bölümünde bozulmayı önleyerek rotor diskinin sallanmasını engeller.

4. Kurulumdan önce rotor kapağının içini ve göbeğin yüzünü matkapla çalışan bir fırça kullanarak temizlemek kiri ve korozyonu giderecektir.

7. Araba Rotor Değiştirme : Rotor Tipimi Değiştirebilir miyim?

Aracınız başlangıçta kompozit rotorlarla (ayrı bir göbek ve disk bölümüyle) donatılmışsa, bunlar genellikle dökme demir rotorlarla değiştirilebilir.

Yine de dikkat edilmesi gereken birkaç şey var:

Dökme demir rotorlar, kompozit rotorlardan daha ucuz ve daha rijittir ve ayrıca tipik olarak daha ağırdırlar. Şapka bölümü daha kalındır ve bu, bazı araçların direksiyonunu ve yol tutuşunu etkileyebilir .

Değiştirmeden önce daima üretici tavsiyelerine bakın veya tamircinizden tavsiye alın .

8. Isı Rotorları Nasıl Etkiler?

Isı, hem rotor aşınmasını hem de performansı etkiler. Unutmayın, frenleme sürtünmesi çok fazla ısı üretir. Rotorun disk bölümü ısıyı emer ve onu diskin yüzleri arasındaki soğutma kanatçıkları (veya havalandırma delikleri) aracılığıyla dağıtır. Isıyı iyi dağıtamayan bir rotor, fren solmaya ve eğrilmeye daha yatkındır ve bu da düzensiz aşınmaya neden olur.

Havalandırmalı rotorlar neredeyse her zaman daha fazla fren yükünün olduğu ön disk frenlerde kullanılırken arka rotorlar havalandırılamaz.