Bir otomobilde yaklaşık ortalama  20-25 adet arıza lambası bulunur. Ve bu gösterge paneli arıza lambaları yandığında hangi işaretin ne anlama geldiğini bilmiyor.

En sık yanan ve sık arızalanan gösterge panelindeki arıza lambaları, arabanız için hayati öneme sahiptir.  aşağıda sayacağımız arıza lambalarının ne anlama geldiğini biliyor musunuz? Yada bu araç gösterge paneli arıza lambaları yanınca ne yapmanız gerektiğini biliyor musunuz? İşte tam bu soruların cevaplarının bu yazımızda bulacaksınız.

Bu gösterge paneli arıza lambaları çoğu araçta aynı anlama gelmektedir, ve ortak kullanım söz konusudur. Bu yüzden burada bulacağınız bilgiler ve resimli anlatımlar sizlere fazlasıyla yardımcı olacaktır. Bu arıza lambaları yandığında veya araç alırken bu lambalardan herhangi bir tanesinin söndürülemediği durumlarda oto ekspertiz aşamasında ortaya çıkar ve buna göre önlemlerini veya arıza kaydının neden kaynaklandığını açıklanmasını isteyebilirsiniz. 

Gösterge Paneli Arıza Lambaları

Araç arıza lambaları gösterge panelinde bulunan dijital ve normal ışıklandırma sistemi ile yapılmış. Aracın herhangi bir noktasındaki arızalı parçaları anlamamıza ve buraya müdahale ederek sorunun çözümlenmesi anlamında en önemli belirtidir.

hararet arıza lambası

hararet arıza lambası

Hararet Arıza Lambası

Hararet lambası yanıkken sürüşe devam etmek, motordaki hasar riskini yükseltir ve onarımı yüksek masraflara yol açar!

Hararet lambası yanıyorsa motorunuz aşırı ısınmış demektir. Motor, soğutma sistemi düzgün bir şekilde doldurulmuş ve normal çalışıyorsa (en sıcak havalarda ve yoğun trafikte dur-kalk koşullarında dahi) asla aşırı ısınmaz. Bazen sıcak havalarda, anormal sürüş koşulları soğutma sisteminin suyu kontrol etme kapasitesini zorlayabilir. Eğer hararet lambası yanıyorsa bir sorunun habercisidir.

Hararet Lambası Yanarsa Ne Yapılmalı?

Hemen sürüşü durdurup, aracın güvenli bir şekilde yolun kenarına çekilmesi gerekir. Ardından motorunuzu stop edin ve soğumasını bekleyin.

Motor Arıza Lambası

Motor Arıza Lambası

Motor Arıza Lambası

Araçta bulunan motor kontrol ve arıza tespit sistemi, bazı parametrelerin okunmasından sorumludur. Eğer bu değerlerde bir değişiklik varsa ışığı hemen yakmaz. İlk etapta problemin geçici bir aksaklık mı, yoksa kalıcı bir sorun mu olduğunu teşhis eder. Aynı sorun ikinci bir yolculukta (aynı sürüş koşullarında) tekrar gerçekleşirse OBD sistemi hata kodu oluşturup arıza lambasını yakar ve sürücüyü uyarır.

Motor Arıza Lambası Yanarsa Ne Yapılmalı?

Motor arıza lambası yanarsa, arızaya karşılık gelen güç aktarım kontrol modülünde (PCM) bir diagnostik hata kodu (DTC) kaydedilir. Bazı sorunlar birden fazla hata kodu oluşturabilir. Bu hata kodu arıza tespit cihazı ile silinse de sorun giderilmediği taktirde tekrar aynı hatayı verecek, arıza lambasını yakacaktır.

yağ basınç lambası

yağ basınç lambası – Gösterge Paneli Arıza Lambaları

Yağ Basınç Lambası

Motorun güvenli çalışması için gerekli olan yağ basıncı çok düşükse yağ basıncı uyarı lambası yanar. Yağsız kalan bir motor aşırı ısınır, sürtünmeye neden olur ve gürültülü çalışmaya başlar. Motoru bu şekilde sürmeye devam ederseniz araç yatak sarar. Sürtünme ile birlikte krank mili, yataklar ve piston kolu bağlantısı zarar görür. Bu parçalar bir süre sonra dönemez hale gelir ve sonunda kilitlenir.

Yağ Basınç Lambası Yanarsa Ne Yapılmalı?

Böyle bir durumda hemen Araç yolun kenarına çekilmeli, motor stop edilmeli ve yağ çubuğu çekilerek yağ seviyesi kontrol edilmelidir. Eğer yağ seviyesinde ciddi bir azalma söz konusu ise takviye edilmeli ama yağ seviyesi normal ise en yakın serviste yağ çubuğu kontrol ettirilmelidir.

akü şarj ikaz lambası

akü şarj ikaz lambası

Akü Şarj İkaz Lambası

Aracınızdaki şarj voltajı düşük olduğunda gösterge panelinde akü lambası yanar. Bu lamba yandığında hemen durmak zorunda değilsiniz ancak akünün bitmesine ve motorun stop etmesine 20-30 dakikalık bir süreniz kalmış olabilir. Eğer gece sürüşü yapıyorsanız ve farlarınız açıksa bu süre daha da azdır.

Akü Şarj İkaz Lambası Yanarsa Ne Yapılmalı?

Motor rölanti halinde çalışırken kaputu açın. Tahrik kayışı alternatörü döndürüyor mu gözünüzle kontrol edin. Sorun kayışta değilse şarj sisteminde ciddi bir sorun var demektir. Yakında bir tamirci aramaya başlayabilirsiniz.

Fren Uyarı Lambası

Fren Uyarı Lambası

Fren Uyarı Lambası

El freni tam olarak serbest bırakılmamışsa, fren hidrolik seviyesi düşükse veya aracın fren devrelerinden birinde hidrolik basınç kaybı varsa bu lamba yanar. Fren hidroliğinin eksilmesi veya fren basıncı kaybı, fren pedalına bastığınızda aracınızı durduramayacağınız anlamına gelir. 

Fren Uyarı Lambası Yanarsa Ne Yapılmalı?

Bu ikaz lambasını gördüğünüzde frenlerinizin çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için pedala hafifçe basın. Eğer frenlerde bir sorun algılarsanız aracınızı ilk fırsatta yolun kenarına çekin ve kaputu açarak fren ana silindirindeki sıvı seviyesini kontrol edin. Sıvı seviyesi düşükse, fren sisteminde kaçak olup olmadığı kontrol edilmelidir. Sızıntı varsa aracı sürmek güvenli değildir. Sızıntı yoksa ve hidrolik seviyesi düşükse tamamlayın ve yolunuza devam edin.

lastik basınç düşük uyarı lambası

lastik basınç düşük uyarı lambası

Lastik Basınç Düşük Uyarı Lambası

Aracınızdaki herhangi bir lastik normal değerlerin %25 veya daha fazla oranında altında ise bu ikaz lambası yanacaktır. Düşük hava basıncı olan bir lastikle aracı sürmek tehlikelidir çünkü lastiğin patlama riskini arttırır. Düşük bir lastik aynı zamanda düzensiz frenlemeye, dengesiz çekişe, eşit olmayan ve hızlı lastik aşınmasına, aracın takla atmasına ve yakıt tüketimine neden olabilir.

Lastik Basınç Düşük Lambası Yanarsa Ne Yapılmalı?

İlk fırsatta hava pompası olan bir benzin istasyonuna giderek tüm lastiklerin basıncını manometre ile kontrol edin (pompadaki göstergeler genellikle yanlış gösterir). Lastiklerinizi önerilen basınca kadar şişirin. (Aracın kullanım kılavuzuna veya genellikle şoför kapısında bulunan lastik etiketlerine bakın). Çoğu binek otomobil için önerilen basınç tipik olarak 32 ila 34 PSI’dir.

esp asr gösterge

esp asr gösterge – Gösterge Paneli Arıza Lambaları

ESP/ASR sistemleri araba göstergesi

Normalde bu araç göstergesi pasiftir. ESP/ASR sistemleri devreye girdiğinde bu ışık yanıp söner. Eğer bu arıza lambası sürekli yanıyorsa ESP/ASR sistemleri iptal edilmiş veya devre dışı kalmış demektir. Bilinçli olarak sistemleri kapatmadıysanız servise gitmenizde fayda var.

ESP / ASR Sistemleri Uyarı Lambası Yanarsa Ne Yapmalı?

Araba patinaj yaptığında ya da kaydığında ESP’nin savrulma sinyali aldığını öğrenmiştik. Karlı ve buzlu yolda arabanızı kaldırmaya ya da böyle bir zeminde düşük hızda arabanızı yokuş yukarı sürmeye çalıştığınızda da arabanızın tekerlekleri patinaj yapar. ESP de bunu bir savrulma tehlikesi olarak algılayıp tekerlekleri durdurmaya çalışır. Sonuç olarak araç hareketsiz kalır. İşte böyle bir durumda ESP’yi devre dışı bırakmanız gerekir. Arabanız patinaj yapıp karlı ya da buzlu yoldan kurtulduğunda ve hareket ettiğinde ESP düğmesine basıp sistemi devreye sokmalısınız. Bazı arabalardaki kış modu düğmesi, ESP’yi buna benzer durumlarda devre dışı bırakıyor ama bu mod her arabada yok.

Egzoz Sistemi Kontrol Lambası

Bu uyarı göstergesi araç ilk çalıştığında yanar ve söner. Eğer aracınız hareket halindeyken bu ikaz ışığı yanmaya başladıysa veya araç çalıştıktan sonra sönmüyor ise aracınızın acilen servise götürülmesi gerekiyor demektir. Eğer yanıp sönüyorsa aracınızın servise ihtiyacı var anlamına gelir.

Egzoz sistemi uyarı lambası yandığında aracı kullanılmaya devam ederseniz, aracınızın emisyon kontrol sistemi zarar görür.

Egzoz Sistemi Kontrol Lambası Yanarsa Ne Yapmalı?

Egzoz sistemi lambası ilk araç çalıştığında yanıp söndükten sonra tekrar yanıyorsa hemen bir servise gidilmeli. Yanıp Yanıp sönüyorsa aracınızda herhangi bir problemin gerçekleşeceğinin uyarısını vermektedir. Bu sebeple hemen bir araç servisine aracınız göstermeniz tavsiye olunur.

abs-lambasi-neden-yanar

abs-lambasi-neden-yanar

ABS Uyarı Lambası

ABS ışığının sürekli yanması ABS fren sisteminin devre dışı kaldığını gösterir. Fren sistemi ABS’siz olarak çalışmaya devam eder ama ABS sisteminin yeniden çalışır duruma gelebilmesi için yetkili servise başvurmanız gerekir.

ABS Uyarı Lambası Yanarsa Ne Yapmalı?

ABS Uyarı Lambası yanmaya başlarsa ve sürekli yanıyorsa ABS Sistemi devre dışı kalır. Ama Fren sistemi çalışmaya devam eder. Bu sebeple en yakın servise giderek ABS Sistemini kontrol ettirerek arızanın çözümüne bakabilirsiniz.

adaptif hız sabitleme

adaptif hız sabitleme

Adaptif Hız Sabitleme Lambası

ACC (adaptif cruise control), radar hız kontrol sistemi yani trafiğe duyarlı cruise control olarak da adlandırılmaktadır, araç hızını otomatik olarak ayarlayan ve öndeki araçlardan güvenli bir mesafeyi korumak için kontrol sistemidir. Bu uyarı lambası otomatik vitesli araçlar için geçerlidir. Otomatik vites kolunun hareket etmesi için fren pedalına basmanız gerektiğini gösterir.

ACC Adaptif Hız Sabitleme Lambası Yanarsa Ne Yapmalı?

Adaptif Hız Sabitleme Araç İkaz Işığı uyarı lambası otomatik vites araçlar için geçerlidir. Otomatik vites kolunun hareket etmesi için fren pedalına basmanız gerektiğini göstermektedir.

Yakıt Miktarı Uyarı Lambası

Bu ikaz araçta her araca göre değişir ama ortalma 8 litre yakıt kaldığını gösterir. Aracınıza yakıt alındığınız halde bu arıza lambası yanıyorsa servise başvurmanız gereklidir.

airbag-isigi-neden-yanar

airbag-isigi-neden-yanar – Gösterge Paneli Arıza Lambaları

Hava Yastığı Ve Emniyet Kemeri Sistemi Uyarı Lambası

Airbag uyarı lambası sadece aracınızdaki hava yastığı sisteminde bir sorun olduğunda yanar. Aracınızı her çalıştırdığınızda, motor bilgisayarı sistemi kontrol eder. Işık birkaç saniye yanar ve herhangi bir sorun olmadığında söner. Işık sönmezse sistemde bir sorun var demektir.

Airbag Işığı Nasıl Söndürülür?

Tüm onarımlar yapıldıktan sonra Airbag ışığınız halen yanıyorsa bunu birkaç adımda kendinizde söndürebilirsiniz. Adım adım yapmanız gerekenler:

1- Anahtarı kontağa takın ve “On” konumuna getirin.

2- Airbag ışığını takip edin. 7 saniye boyunca yanmaya devam eder ve ardından söner. Söndükten sonra hemen kontağı kapatın ve 3 saniye bekleyin.

3- Kontağı yeniden “On” konumuna getirin ve aynı işlemi iki kez daha tekrar edin.

Aracı çalıştırdığınızda Airbag ışığı 7 saniye boyunca yanmalı ve ardından tamamen sönmelidir. Bu sayede airbag ışığını sıfırlamış olursunuz.

Okuyunuz: En Az Arıza Yapan Arabalar

Cam Yıkama Suyu Uyarı Lambası

Bu ikaz ışığının sürekli yanması cam suyunun bittiği anlamına gelir. Cam suyunu servise girmeden kendinizde doldurabilirsiniz.

partikül filtresi uyarısı

partikül filtresi uyarısı

Dizel Partikül Filtresi Uyarı Lambası

Eğer aracınız dizel ise bu ikaz ışığı sizin araçta da var demektir. Bu araba göstergesinin yanması dizel partikül filtresinin fazla kurumla dolduğu anlamına gelir. Aracınızı 4. veya 5. viteste 2000 devir/dakikanın üzerinde 15-20 dakika boyunca kullanırsanız dizel partikül filtresi temizlenecektir. Hala sönmezse servise başvurmanızda fayda vardır. Bu değerler araçtan araca değişiklik gösterebilir. Daha ayrıntılı bilgi için aracınızın kullanım kılavuzuna bakabilirsiniz.

dizel motor arıza ışığı

dizel motor arıza ışığı

Dizel Motor Uyarı İkaz Göstergesi

Dizel araçlarda bulunan bir arıza lambasıdır. Araçta kontak açıldığında yanar. Söndükten sonra marşa basılır. Eğer sürüş sırasında bu uyarı ışığı yanarsa aracı acilen servise götürmeniz gerekmektedir.

Diferansiyel Kilit Arıza Lambası

Diferansiyel Kilit Arıza Lambası

Diferansiyel Kilit Arıza Lambası

Hızınızın aşırı hızlı olması bu ikaz ışığının yanmasının birinci sebebidir. Bir diğer anlamı ise arka aks diferansiyel kilidinde mekanik blokaj var demektir. Araba göstergeleri arasında en az rastlanan göstergedir.

Gösterge Paneli Arıza Lambaları yandığı zaman aracın bakım zamanın geldiğini anlayabilirsiniz. Aracınızı bir oto servise götürerek yanan araba uyarı lambaları probleminizi çözecektir. Eğer aracınızda bu göstergelerden en az biri yanıyorsa en kısa sürece oto servise gitmenizi tavsiye ederiz. Araba göstergeleriaraç arıza işaretleriaraç gösterge işaretleri araç ömrü için çok önemlidir.