Araç Kalkarken Vuruntu Yapıyor Neden?

Hayatımız da ulaşım için var olan otomobiller, çoğu kesimin refaha ulaşabilmesinde ki yegane sebeptir. Günümüzde otomobil arızaları yoğun ilgiyle takip edilmektedir. Arızaların yoğun ilgiyle takip edilmelerinde ki başlıca neden, araçların kullanıldıkça parçaların uğradıkları deformasyonlardan dolayıdır. Araçların vites senkronizesi manuel ve otomatik olarak ikiye ayrılmaktadır. Her iki vitesli aracın kendine ait kalkış sistemi bulunmaktadır. Otomatik vites araçta kalkış yapma esnasında, ayağınızı frenden çekmeniz yeterli olacaktır. Manuel vites araçta ise kalkış yapmak için kavrama noktası mühim geliyor. Kavrama noktasını da şu şekilde izah edebiliriz; Debriyajda ki baskı balata sistemi sayesinde oluşan hareket eylemi. Kavrama noktası çözüldüğünde oluşturduğumuz kuvvet diferansiyel sayesinde aracın tekerliklerine iletiliyor ve bu sayede kalkış gerçekleşiyor. Araçların birçok parçası, bu kalkışların aniliği ve yavaşlığıyla ve bundan dolayı birçok etkenle yavaş yavaş eskimeye maruz kalıyor. “Araç kalkarken vuruntu yapıyor” sorununa dair bilgilendirici yazımızda birçok aradığınız sorunun cevabını bulabileceksiniz. Zamanla kullandığımız araçların eskidiğini görebilir ve bazı arızaların olduğuna şahit olabiliriz. Bahsettiğimiz gibi araçların kalkış yaparken etkilendiği birçok nokta vardır. Bazı parçalar aşınır ve araç sürüş konforumuzu etkiler. Araç kalkarken vuruntu yapıyorsa, aktarma organlarının zedelenmesinden ötürüdür ya da bu durum aktarma organlarında bir sorun olduğunun göstergesidir. Aslında bu sorunun başlıca sebebi motordur. Bu sorunun nedenlerinden önce bahsetmemiz gereken durum, aracın nasıl harekete geçtiğidir. Nedenlerini kavrarsanız sorunlara daha çabuk hakim olabilirsiniz.

Araç harekete geçerken birden fazla yapılanmadan geçer. Hareket kaynağı olarak bildiğimiz otomobilin motoru çalışırken, mil sayesinde dönme oluşturur. Bu mile ise grank mili denir. Dönme kuvvetinin ardından, şanzıman devreye girer ve kuvveti yatıştırır. Araçlarda şaft, diferansiyel ve akslar bulunur. Bazı araçlarda şaft bulunmaz, şaft bulunmayan araçlarda; Diferansiyel şanzımanın içerisindedir. Şanzımana tutturulmuş olan akslar sayesinde araç harekete geçme eylemini gerçekleştirir. Şaft bulunan araçlarda ise harekete geçme eylemi, motordan gelen gücün tekerleklere iletilmeden önce şafta ulaşmasıyla birlikte diferansiyelin harekete geçmesini sağlar. Diferansiyelden, akslar aracılığıyla tekerleklere varır ve araç harekete geçer. Aracın harekete geçerken ki sesle motordan gelen sesin, vitesteyken gelen sesin, yavaşlarken ve hızlanırken gelen sesin analinizi 2 veya 3 ayda bir kulağınızla dahi yapabilirsiniz.

Otomatik araç kalkarken neden vuruntu yapıyor?

  1. Otomatik araç kalkarken vuruntu yapıyor meselesinin başlıca nedenlerinden birisi; Yakıt enjeksiyonunda yani aracın ateşlemesinde olan sıkıntılardır.
  2. Aracın kalkarken vuruntuya maruz kalması, motor vuruntu sensörünün bozulmuş olmasına bağlı olabilir. Bu sorunu bir servisle halledebilirsiniz.
  3. Piston yatağında ki deformasyon ve aşınmalar olması halinde vuruntu oluşabilir.
  4. Motor yağının çevresinde oluşan boşluklar olması halinde, otomatik araçta vuruntu meydana gelebilir. Düşük yağ seviyesi olan motorda vuruntu yapabilir. Bunu anlamak içinse mil ve çubuğun arasında ki boşluğu görmek mümkündür.
  5. Şanzıman yaylarının aşınması, paslanması ve deformasyona uğraması halinde meydana gelen vuruntu oluşabilir.

Manuel Araç Kalkarken Neden Vuruntu Yapıyor?

  1. Manuel araç kalkarken vuruntu yapıyor meselesinin başlıca nedenlerinden birisi baskı balatadır. Baskı balata bir settir ve bu setin aşınmış olması veya baskı balatanın tırnaklarının kırılmış ve zedelenmiş olması bu sorunun başlıca sebebidir.
  2. Debriyaj balatasında ki yayların deformasyona uğraması ve aşınması durumunda, araçta fark edilebilecek bir hazımsızlık söz konusu olur. Bu durum ciddiye alındığında zamanında servise veya sanayiye gitmeniz halinde kısaca çözebilir ancak zamanında fark edemezseniz alacağınız hasar daha da büyür ve fazlalaşır.
  3. Başka bir sebebi ise; Şaft ve mafsallarda oluşan biçimsizlikten kaynaklanıyor. Yani şaft ve mafsalların uğradı deformasyonlardan bahsediyoruz. Şaftın sökülüp değiştirilmesi gerekir. Mafsallarda uygulanan değişiklik vuruntu sorununu halleder.
  4. Akslarda küçük küçük oluşan boşluklar. Dış ve iç akslarda oluşan duruma uygun olmayan boşluklar oluşmuşsa eğer, araç vuruntu yapar. Bu durumu anlamamız için ise; dış akslarda oluşan düzen bozukluğu yani, aksların dönmesi durumunda oluşan arıza, hasar.
  5. Şanzıman takozu ve motor takozlarında ki uyum bozukluğu ve deformasyon. Şanzıman takozu ve motor takozları parça halinde değiştirilebilir. Kolaylıkla vuruntu sorununu halledebilirsiniz.

 

Araçta Vuruntu Varsa Ne Yapmalı?

Araçta vuruntu var ise; ilk olarak yapmanız gereken şey aracın motoruna bakmaktır. Vuruntu sesini duyduktan sonra yani sorunu tespit ettiğinizde dikkat etmeniz gereken hususlar vardır. Seslerin ne zaman ve ne şekilde geldiğini kaydedin. Aracın ne zaman vuruntulu çalıştığını fark etmeniz gerekiyor. Vites geçişlerinde mi?  Boşa aldığınızda mı?  Yavaşlarken veya hızlanırken mi? Bilgi sahibi olursanız, servise gittiğinizde ustanın soracağı soruları cevaplamış olacaksınız. Aracınıza dair fikir edinmek size bir şey kaybettirmez. Serviste ise; yukarıda gösterdiğimiz nedenlerden ötürü bir sorun dahilinde  aracınızda değiştirilecek veya yenilenecek parçalar dahilinde bir revizyon uygulanacaktır.

Aracın Vuruntu Yapmasında Neler Etkili?

Aracımızı kullanmaya başladığımız andan itibaren, diri ve yeni olması an ve an mümkün olmaz. Çoğu arızaların, oluşmasında ki temel sebep aracın içinde ki organların deformasyona uğramasından kaynaklıdır. “Araç kalkarken vuruntu yapıyor” sorununun temelinde yatan birçok etken vardır. Çoğu kişinin vuruntunun hangi sebepten ötürü meydana geldiği hakkında birkaç fikri vardır. Vuruntu yapmada ki etkenler ise şunlardır;

  1. Yazımızda da belirttiğimiz gibi, vuruntunun başlıca sebeplerinden birisi motordur. Motorun çalışmasını tetikleyen, motoru düşüren veya eskiten bazı temel sebepler vardır. Vuruntu, aracımızın hava yakıt karışımının erken veya geç hareket haline getirilmesinde oluşur. Silindire bulunan basınç, yanma etkisini gösterdiği zaman, gerektiği bölgeye yayılmaz, aşınır. Böylelikle bujilere verilen zarar halinde araçta vuruntu sesi çıkmaya başlar. Bu yüzden debriyaja kaba davrandığımızda oluşabilecek herhangi sıkıntıdan birisi vuruntudur. Debriyajı gerektiği gibi kullanmanız gerekir. Tabi ki tek neden de bu durum değildir.
  2. Vuruntuda etkili olan başka bir durum ise, yakıt ve oktan sayısı ilişkisidir. Aracın vuruntusunda etkili olan oktan sayısı, benzinliklerde gördüğümüz yakıt pompasında ki sayılardan tanıdığımız bir kavramdır. Basınç artışına karşı toleransı, oktan sayısı çizer. Oktan, erken tutuşan yakıtın gecikmesinde rol sağlayan ve tutuşma sırasında ki zamanlamayı sağlayan bir maddedir. Oktan sayısının artması oldukça sıkıntılı bir durum haline gelmeye başlar ve motorun ömrü kısalmaya başlar.
  3. Bir diğer etkenlerden birisi ise; Motor vuruntu sensörüdür. Sensörün doğru çalışıp çalışmadığından emin olmalısınız. Doğru çalışmayan sensör motorunuzu günden güne eskitir ve arızayı geç çözmenize önayak sağlar.
  4. Aşınmış, paslanmış ve deformasyona uğramış bujiler. Motorun çalışmasında önemli rol sağlayan bir araba parçasıdır. Ateşlemede gereken varyasyon alınmazsa, motorun pistonları tekler ve yüksek bir ses yapar. Vuruntuda etkili olan noktalardan biriside bujilerdir.
  5. Aktif karbon filtreleri ve düşük yağ seviyesi. Yakıt deposu içinde tıkanıklığa ve birikintiye yol açılmaması için aktif karbon filtreleri kullanılır. Temiz bir mekanik aksamı bu filtrelere borçluyuz. Bu filtrelerin içinde ki karbonlar birikime uğrarsa, yakıt karışımı silindirde kendine daha az yer bulacaktır ve vuruntu yapacaktır. Yağ seviyesi önemli bir meseledir. Yağ seviyesinin düşük olması vuruntu yapmada bir etkendir. Yağ seviyesinin düşük olması halinde mil ile çubuk arasında küçük boşluklar oluşur. Bunların arasında ki sert sürtünme ise vuruntu örneğidir.