Genellikle ikinci el araç alım satım işlemlerinde, araçta bir hasar bulunmadığını ifade edildiği halde tam tersi durumlar ile karşılaşılabilir. Bu tür durumlar ile karşı karşıya kalmamak için ve araç satışını yapan kişinin dürüstlüğünü belirlenmesi amacıyla ekspertiz garantisi istenir. Ekspertiz Gelen Araçlarda Nelere Bakar?
Ekspertiz Raporu Nedir?
Ekspertiz raporu, otomobil sektöründe kullanılan bir rapor çeşididir. İkinci el araç alım satımlarında sıkça bu rapora ihtiyaç vardır. İkinci el araçlarda otomobil arızaları tespit edilmesi amacıyla yararlı olan bir rapordur. Bu rapor ile alıcı dolandırılması problemi ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. Dürüst bir alım satım işlemi gerçekleşmesine imkan tanımıştır. İkinci el alım satım işlemlerinde alıcının göremeyeceği birçok hasar vardır ve bu rapor sayesinde kolayca tespit edilir.
Araç ile ilgili bilgiler yazılı ve sunum şeklinde taraflara verilir. Rapor alıcının mağduriyeti uğramaması ve satıcının işlem sonrasında oluşabilen problemleri karşısında korunması amacıyla kullanılır. Rapor sayesinde iki tarafta güvence altına alınır ve görev en iyi şekilde tamamlanmış olur. Bu rapor ile satın alacağınız bir aracı güvenle kullanabilir ve içiniz her rahat eder. Bu yüzden bu rapor mutlaka kullanılmalıdır.
Ekspertiz Raporu Zorunlu Mu?
Oto Ekspertiz raporunun zorunlu olup olmadığı son zamanlarda en çok merak edilen sorulardan bir tanesi olmuştur. Bu rapor ile araç hakkında en çok sorulan sorular yanıt bulmaktadır. Geçen yıllarda ikinci el araç alım satım işlemlerinde alıcı talep ettiği zaman oto ekspertiz raporu alınabilirdi.
Rapor talep etmeyen kişiler ise araca bakarak ve satıcının sözüne inanarak aracı almak durumundaydı. İkinci el araba satışı noter huzurunda raporsuz bir şekilde gerçekleşmiş olmaktaydı. Ticaret Bakanlığı yönetmeliği değiştirmesi ile beraber yürürlüğe giren ekspertiz zorunluluğu getirilmiştir.
Bu yönetmelik değişikliğiyle ikinci el ekspertiz zorunluluğu sayesinde;
- Kilometre düşürme,
- Araçta oluşan kaza,
- Var olan hasar durumunu gizleme gibi unsurların son bulması amaçlanmıştır.
Her şirket bu raporu düzenleyemez. Yalnızca hizmet yeterlik belgesi alan firmalar bu raporu sunabilirler. Bu rapor 8 yaş veya 160 bin km’nin altında olan kara taşıtları için zorunludur. Bu kriterlerin dışında olan kara taşıtları bu rapordan muaf olabilir.
İkinci el aracınızı satışa sunacağınız zaman;
- Aracın markası,
- Modeli,
- Üretim yılı,
- Aracın motoru,
- Şasi numarası,
- Plakası,
- Yakıt türü,
- Kilometresi,
- Satış fiyatı,
- Değişen, boyanan parçalar gibi özet bilgilerin okunur görülebilir bir şekilde oluşturulur.
Tanıtım kartı şeklinde araca konumlandırılır. Bunun yanında varsa hasar kaydı ve haciz gibi bilgilerinde kartta yer alması zorunludur. Bu uygulama ile birlikte ikinci el alım satım işlemlerinde dolandırılma gibi problemlerin uzaklaştırılması amaçlanmıştır.
Ekspertiz Raporu İçin Yapılan İşlemler
Araçların alım satım işleminin gerçekleşmesi ile getirilen ikinci el ekspertiz raporu zorunluluğu ile araçlar bir çok testten geçer ve mevcut durumu hakkında bilgiler verir. Detaylı araç muayenesi olarak nitelendirilen bu işlem ile yetki sahibi olan firmalar kolaylıkla yapabilir. Araç hakkında detaylı bir şekilde inceleme yapılır ve elde edilen bilgiler rapora dönüştürülür. Daha sonra araç sahibi ve alıcıya detaylı bir şekilde sunulur. Oto ekspertiz esnasında bir çok işlemlerde yapılır.
Bu işlemler şu şekildedir;
- Aracın boya kontrolü,
- DYNO testi
- Motor ve mekanik kontrolleri,
- Süspansiyon testi,
- Yanal kayma testi,
- Fren testi,
- Diagnostik test,
- Akü testi yapılır.
Bu testler detaylı bir şekilde yapıldıktan sonra raporu çıkartılır.
Aracın Boya Kontrolü
Rapor sürecinin ilk işlemi araç boya kontrol olarak geçmektedir. Araç kaportasında veya herhangi bir yerinde tekrardan boyanan bir yerin olup olmadığına bakılır. Boyanan yer varsa kalınlığının ne kadar olduğu hesaplanır. Micron ölçüm cihazı ile milimetrik ölçüler yapılır. Bu ölçüler ile boyayla ilgili elde edilen tüm bilgiler fabrika sonuçları ile kıyaslanır.
DYNO Testi
Bu süreç dinamometre testi olarak bilinir. Motorun ne kadar güç ürettigi ve bu gücün tekerleklere iletilip iletilmediği hakkında detaylı bilgi elde edilir. Testte motor ve tekerlek gücü, tork değeri, şanzıman aralık ölçümü işlemleri incelenir. Bu işlemlerin dışında akü, motor ve radyatörde yer alan yağ oranları da incelenir. Kayıp güç ölçümü yapılır. Ölçülen bütün değerler ile beraber araçta hasar testi olup olmadığı belirlenir daha sonraki aşamaya geçilir.
Motor ve Mekanik Türleri
Araçta yer alan enjektör ve gösterge paneli sistemlerine giriş yapma durumu, aracın kontrol cihazına bağlanmasıyla gerçekleşir. Bu işlemden sonra aracın motorunda ya da diğer sistemlerde arıza olup olmadığı belirlenir.
Süspansiyon Testi
Güvenlik bakımından en önemli testlerden birisidir. Bu bir cihaz yardımı ile aracın tekerleklerini yön verilerek süspansiyon verimliliğine bakılır. Tekerlekler her yönden ölçülür ve ön ile arka değerleri beraber ölçülerek ortalama bir değer çıkarılır. Bu ölçülerde rapora eklenir. Aracın eğri olup olmadığına bakılır ve belli aşamalardan sonra sonuçlar oluşturulur.
Bu aşamalar şu şekildedir;
- Tekerleklerin minimum seviyede tutunma kuvvetleri,
- Minimum seviyede oluşturduğu tutunma frekansları,
- Ağırlıkları
- Aracın ağırlığı, işlemler yapılır. Bu işlemler rapora eklenir.
Yanal Kayma Testi
Aracın 1 kilometre içinde sağa ve yola ne kadar kayacağı ölçülür.
Fren Testi
Bu testte araçta yer alan tekerleklerin ön ve arkayı ayrı ayrı ölçülür. El freninin verimliliği en sonunda ise toplam verimlilik test edilir.
Diagnostik Test
Araca diagnoz cihazı bağlanır. Bu cihaz ile araçta yer alan bütün arıza kayıtları görülür. Aracın marka ve modeli girildiğinde tüm elektronik sistemler kontrol edilebilir.
Akü Testi
Bu test ile beraber akünün ömrü, şarj durumu, marj akımı ve voltaj değeri tespit edilir. Özet çıkartılarak akünün mevcut durumu belirlenir. Bu özetler rapora eklenir.