Motor Freni Nedir, aracınızın frenlerini kullanmadan yavaşlamanızı sağlar.

Ancak motor frenini nasıl gerçekleştirirsiniz ?

Ve daha da önemlisi, neden kullanmalısınız?

Bu yazımızda motor freninin ne olduğunu kısaca açıkladıktan sonra bu soruları cevaplayacağız. Ayrıca üç yaygın motor freni türünden bahsedeceğiz ve arabanızı veya kamyonunuzu yavaşlatmak için bunu kullanmanın birkaç sınırlamasından bahsedeceğiz.

 

Motor Freni Nedir

Motor Freni Nedir

Motor Freni Nedir?

Motor freni, frenlerinizi devreye sokmadan araç hızını düşürdüğünüz bir işlemdir.

Burada, aracınızı veya kamyonunuzu yavaşlatmak için frene basmak için fren pedalına basmak yerine , hızınızı azaltmak için ayağınızı gaz pedalından (veya gaz pedalından) çekmeniz yeterlidir.

Ancak, motor freninin yalnızca aracınız vitesteyken çalıştığını unutmamak çok önemlidir. Yani motor freni işleminin çalışması için debriyaj pedalını bırakmalısınız.

Niye ya?

Debriyaj pedalına basmak debriyajınızı devre dışı bırakır.

Evet, üzerine bastırmak onu devre dışı bırakır , tam tersi değil!

Ve debriyaj devre dışı bırakıldığında, motor freni etkisi aracın tekerleklerine iletilmez. Sonuç olarak, tekerlek hızı sabit kalır.

Ancak debriyaj pedalını bıraktığınızda aracınız vitese geçerek motor frenini kullanarak yavaşlamanızı sağlar.

Şimdi, motor frenleme etkisini daha da artırmak istiyorsanız, gaz pedalını bıraktıktan hemen sonra vites küçültmeniz yeterlidir.

Yine de vites küçültme konusunda çok dikkatli olmanız gerekecek.

Yüksek bir araç hızında gidiyorsanız, ani vites küçültme, debriyaj plakanıza ve şanzıman sisteminize zarar verebilir.

Artık motor freninin ne olduğunu bildiğinize göre, size motor freninizi nasıl kullanacağınızı anlatacağız:

Okuyunuz: Araç frenlerinizde herhangi bir sorun oluşturuyorsanız Oto Ekspertiz alanında lider olan Experix bayilerine gelip, fren testi işlemi yaptırabilirsiniz.

Motor Freni Nasıl Yapılır?

Otomatik şanzımanlı araçlarda motor freninin etkileri daha az belirgin olduğundan, manuel şanzımanlı araçlarda motor freni daha yaygın olarak kullanılmaktadır.

Motor freni sadece birkaç basit adımı içerirken, bunda ustalaşmak ve doğru şekilde yapmak biraz zaman alabilir.

Düz şanzımanlı bir arabada etkili motor frenini şu şekilde gerçekleştirebilirsiniz:

Adım 1: Ayağınızı gaz pedalından (veya gaz pedalından) çekin.

Adım #2: Debriyaj pedalına basın ve vites küçültün.

Adım 3: Ayağınızı debriyaj pedalından çekerken, sarsıntısız motor freni için gaz pedalına hafif bir basınç uygulayın (buna devir uyumu denir).

Bu üç adımı doğru şekilde gerçekleştirdiğinizde motor freni işlemini kullanarak araç hızını azaltabilmelisiniz.

Ardından, farklı motor freni türlerini kontrol edelim:

3 Tip Motor Freni

Arabanızı veya kamyonunuzu yavaşlatmak için kullanılan mekanizmaya bağlı olarak,  genellikle üç tip motor freni vardır.

Onlar:

A. Motor Freni Nedir : Manifold Vakum Frenleme

Benzinli bir motorda motor freni, manifold vakumu olarak bilinen şeyi oluşturarak çalışır.

Vakum freni nasıl çalışır?

Motor freni sırasında, aracınızın motorundaki gaz kelebeği valfi (veya gaz kelebeği gövdesi valfi) kapanır ve motor silindirinin içinde bir vakum oluşturur. Gaz kelebeği gövdesi valfi motorunuza giden hava akışını kontrol ettiği için vakum oluşur.

Kapalı gaz kelebeği valfinin oluşturduğu vakum, motor pistonunun hareketini engelleyerek pistonun yavaşlamasına neden olur.

Piston yavaşladıkça motor hızınız (devir) düşer. Sonuç olarak, arka lastik seti (arkadan çekişli bir arabada) veya ön lastik seti (önden çekişli bir arabada) yavaşlamaya başlar.

B. Egzoz Frenleme

Egzoz freni işlemi, dizel motorlu araçlarda, benzinli motorlu araçlardan daha yaygın olarak bulunur. Bunun nedeni, dizel motorun genellikle benzinli motor gibi bir gaz kelebeği gövdesine sahip olmamasıdır, bu nedenle vakum oluşturamaz.

Sonuç olarak, dizel motorlu bir aracın motor frenini etkinleştirmek için egzoz freni gibi mekanizmalara güvenmesi gerekecektir.

Egzoz freni süreci nasıl çalışır?

Bu frenleme yöntemini kullandığınızda motor içindeki bir kelebek valf egzozda bir kısıtlamaya neden olur. Bu kısıtlama, karşı basınç oluşumuna yol açar ve bu da motor hızınızı ve araç hızınızı düşürür.

C. Motor Freni Nedir : Sıkıştırma Frenleme

Sıkıştırma freni (aka Jake Frenleme) tipik olarak dizel motorlu kamyonlarda bulunur.

Sıkıştırma freni nasıl çalışır?

Sıkıştırma freni, sıkıştırma strokunun sonunda motorun egzoz valfini açarak çalışır.

Egzoz valfi açıldığında, basınçlı hava (ve içinde depolanan enerji) atmosfere salınır. Bu basınçlı hava artık motorunuza güç sağlamadığından motor hızınız düşecektir. Sonuç olarak, aracınız yavaşlayacaktır.

Artık farklı motor freni türlerini öğrendik.

Ama neden ilk etapta motor frenini kullanmalısınız?

Okuyunuz: Fren Gürültüsü Neden Olur?

Motor Frenini Kullanmanız İçin 4 Neden

Motor freni aracınız için faydalıdır çünkü aşağıdakilere yardımcı olur:

A. Azaltılmış Fren Aşınması

Servis frenleriniz (ana frenler) aracınızı yavaşlatmak için sürtünme kuvveti kullanır.

Tekrarlanan kullanımda, fren balatası ( kampanalı fren sisteminde) veya fren pabucu (disk fren sisteminde) ve fren kampanası veya fren rotoru gibi birincil fren sistemi bileşenleriniz sürtünme nedeniyle aşınmaya başlayacaktır.

Aşınma aşırı hale gelirse, birincil fren sisteminiz tehlikeye girebilir.

Diğer taraftan, motor freni, araç hızınızı azaltmak için sürtünme kuvvetine bağlı değildir. Ve motor frenini kullanmak, servis frenlerinize (veya sürtünme frenlerine) olan bağımlılığınızı azaltabilir ve bu da ana fren sistemi bileşenlerinizin ömrünü uzatmanıza olanak tanır.

B. Fren Solmasını Önler

Fren zayıflaması, ağır veya sürekli frenlemeden kaynaklanan aşırı sürtünme ısısı nedeniyle sürtünme frenlerinizin (ana frenler) durdurma gücündeki kayıptır.

Örneğin, uzun ve dik bir yokuştan aşağı inerken uzun süreler boyunca sürekli olarak sürtünme frenlerini devreye sokabilirsiniz. Sonuç olarak, fren balatanız (veya fren pabucu ), fren diskiniz (veya fren kampananız) ve diğer fren sistemi bileşenleri büyük olasılıkla aşırı ısınacaktır.

Aşırı ısınmış kampana ve disk fren sistemi bileşenleri, yeterli sürtünme kuvveti oluşturmaz ve bu da potansiyel olarak fren arızasına yol açar.

Neyse ki, yokuş aşağı sürerken motor frenini kullanırsanız, sürtünme frenlerini eskisi kadar kullanmanıza gerek kalmayacak. Ve frenleri o kadar fazla kullanmadığınız için, frenin zayıflama olasılığı azalır ve fren sistemi performansındaki düşüş olasılığını azaltır.

C. Motor Freni Nedir Artan Yakıt Ekonomisi

Arabanız veya kamyonunuz yakıt enjeksiyonlu benzinli motor kullanıyorsa, motor freni geleneksel frenlerden daha iyi yakıt verimliliği sağlayabilir.

Motor freni sırasında motor silindirinizin gaz kelebeği kesilir. Sonuç olarak, yanma gerçekleşemez ve çoğu yakıt enjeksiyonlu araç bu noktada yakıt beslemesini kapatır.

Diğer taraftan, servis frenlerinizi kullanırken motor hala olduğu gibi çalışır ve yakıt tüketimi durmaz.

Ara sıra yapılan motor frenlemesinden kaynaklanan yakıt tasarrufu çok fazla görünmese de, bu tasarrufların zamanla artabileceğini unutmayın. Örneğin, uzun bir yolculuk sırasında, motor freni işlemine güvendiğinizde yakıt ekonominiz veya yakıt verimliliğiniz biraz daha iyileşebilir.

D. Motor Freni Nedir Geliştirilmiş Araç Kontrolü

Motor freni ayrıca daha iyi araç kontrolü elde etmenize yardımcı olur.

Birincil fren sisteminiz tarafından üretilen frenleme kuvveti tutarsız olsa da, motor freni etkisi çok daha yumuşaktır ve size arabanız veya kamyonunuz üzerinde daha iyi kontrol sağlar. Frenleme sırasında bu geliştirilmiş araç kontrolü, buzlu/ıslak koşullarda sürerken yardımcı olur.

Yol kaygansa ve fren pedalına (veya ayak frenine) basarsanız, tekerleklerinizin kilitlenmesi ve arabanın veya kamyonun kaymaya başlaması ihtimali yüksektir. Ve patinaj yaptığında, arabanın veya kamyonun kontrolünü kaybedebilir ve yol güvenliğinizi tehlikeye atabilirsiniz.

Neyse ki motor freni, frenlerinizi kullanmadan yavaşlamanıza izin verecektir. Sonuç olarak, ıslak veya buzlu yollarda yavaşlarken daha iyi araç kontrolüne sahip olacaksınız.

Ancak, motor freni herhangi bir olumsuz sonuç doğurur mu?

Motor Frenlemesinin Sınırlamaları Nelerdir?

Debriyaj frenlemesinden farklı olarak, çoğu araç için motor freni genellikle teşvik edilir. Ancak motor frenini devreye sokmanın birkaç dezavantajı vardır, örneğin:

A. Motor Freni Nedir Yüksek Motor Devri

Daha iyi motor freni için vites küçülttüğünüzde, motorunuzun RPM’si (dakikadaki devir sayısı) fırlayabilir. Ve aracınızı uzun süre yüksek devirde sürmek motorun aşırı ısınmasına neden olarak soğutma sisteminiz ve radyatörünüzden ağır talepler gelmesine neden olabilir.

Ancak, RPM’niz kırmızı çizginin altında kaldığı sürece motorunuz herhangi bir sorun yaşamamalıdır.

B. Motor Freni Nedir İletim Sisteminde Yüksek Gerilme Var

Motor freni sırasında aniden vites küçültmek, manuel şanzıman sisteminizin dişlilerine ve debriyaj plakasına büyük miktarda baskı uygulayabilir.

Bu stres aşırı ise şanzıman sisteminiz ve debriyaj balatanız zarar görebilir. Ve şanzıman sisteminizi tamir etmenin maliyeti, fren bileşenlerinizin ömrünü uzatmaktan elde edilecek herhangi bir tasarrufu aşabilir.

Buna karşı koymak için vites küçültürken uygun bir devir eşleşmesi yapmanız gerekir.

C. Motor Freni Nedir Fren Lambası Yanmıyor

Motor frenini kullanmanın bir başka sorunu da fren lambanızı yakmamasıdır.

Bu nedenle, gece motor frenini kullanırken, ara sıra fren pedalına (ayak freni) basmanızı öneririz. Bu şekilde, fren lambanız yanar ve arkanızdaki sürücüyü yavaşladığınız konusunda uyarır.